دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
می‌خواستم مادر چهار شهید گمنام نماند

اختر بیجاد بیان کرد: در ابتدا قرار بود زندگی‌نامه شهید بادپا را بنویسم اما قسمت نشد و نویسنده دیگری کتاب ایشان را نوشتند.

اختر ییجاد؛ نویسنده کتاب «قاب‌های روی دیوار» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره کتابش گفت: قاب‌های روی دیوار با پرداختن به محوریت زندگی مادر شهیدان مجید حمیدرضا مسعود و جانباز متوفی سعید انجم‌شعاع است. روایت کتاب از زمان آشنایی مادر شهیدان با همسرش که هفت سال راننده حاج قاسم سلیمانی بوده‌اند، آغاز می‌شود و در ادامه به مسائل و مشکلاتی که این مادر در نبود همسر تحمل می‌کند، می‌پردازد. یکی یکی فرزندانش را به جبهه می‌فرستد و نحوه مواجهه وی با شهادت فرزندانش صبورانه و ام‌البنین وار است‌.

وی درخصوص علت انتخاب این سوژه ادامه داد: من در ابتدا قرار بود زندگی‌نامه شهید بادپا را بنویسم اما قسمت نشد و نویسنده دیگری کتاب ایشان را نوشتند. یکی از دوستانم به من گفتند که چرا درباره دیگر شهدایی که در کرمان گمنام مانده‌اند نمی‌نویسی؟ و من به واسطه ایده ایشان به این سوژه رسیدم.

او درباره هدفش از نوشتن این کتاب افزود: شبی که با من تماس گرفته شد و گفتند که نمی‌توانم کتاب شهید بادپا را بنویسم، خیلی ناراحت شدم. دقیقا خاطرم هست که همان شب سر مزار حاج قاسم رفتم و از خود ایشان و حضرت فاطمه مدد خواستم که در این مسیر یاری‌ام کنند. الحمدلله بعد از آن با این سوژه مواجه شدم و خدا را شاکرم که هر چه سوژه هم من پیشنهاد می‌شود، از گمنامان این کشور هستند.

وی افزود: بیشترین هدفی که از نوشتن این کتاب داشتم این بود که مردم مادر این شهیدان را که این چنین چهار دسته گلش را تقدیم این آب و خاک کرده بشناسند و این مادر (فاطمه کرمی) از گمنامی دربیاید. هر چه بیشتر با ایشان صحبت می‌کردم، بیشتر عطش این را می‌یافتم که خاطراتشان را بشنوم و همین سادگی و صمیمیت مادر برای بیان خاطرات فرزندان شهید و جانبازش و مظلومیتی و مقاومتی که ایشان برای فرزندانشان متحمل شدند برایم جذاب و حائز اهمیت بود. مخصوصا اینکه این مادر به هیچ وجه اجازه نداد تا کسی از موقعیت فرزند جانبازش (مسعود) که از مظلوم ترین جانبازان شهر کرمان بودند، سوءاستفاده کند و ایشان را زیاد کسی بشناساند.

اختر بیجاد درباره نحوه تامین اطلاعات و روند نوشتن کتاب نیز گفت: روند نوشتن یک سال و خرده‌ای طول کشید. بیشترین منابع و اطلاعاتی که کتاب را تکمیل کرد، از نقل قول خاطرات توسط مادر هست که با نفس‌های بریده‌شان گفتند و من آن‌ها را نوشتم. در بخش هایی هم تحقیقات و مطالعات خودم دخیل بود که کتاب الحمدلله به ثمره خوبی رسید. خیلی از افراد آن را خواندند و خدا را شاکرم که بازخورد خوبی داشت. این کتاب، کتاب پنجم من است. سه کتاب دیگر نیز در دست تالیف دارم که آن‌ها هم درحوزه شهدا هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها