سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
«محرمانه‌های روابط ایران، سوریه، عراق و عربستان»؛ روایتی برپایه دسترسی‌های بی‌نظیر به اسناد

آنچه «محرمانه‌های روابط ایران، سوریه،عراق و عربستان» را کاملا بی‌نظیر می‌سازد دسترستی‌هایی است که عبدالحلیم خدام به تمامی اسناد محرمانه کشور و صورت‌جلسه تمام دیدارهای سیاسی و امنیتی سوری‌ها با طرف‌های خارجی(از جمله با ایرانیها، عراقی‌ها، سعودی‌ها، کویتی‌ها و ...) داشته است و به نظر می‌رسد بعد از جدایی از نظام و خروج از سوریه، رونوشتی از این اسناد را به خود به فرانسه برده باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات شهید کاظمی کتاب «محرمانه‌های روابط ایران، سوریه، عراق و عربستان» اثر عبدالحلیم خدام (وزیر امور خارجه و معاون رئیس‌جمهور سوریه، پناهنده به فرانسه) ترجمه وحید خضاب را به چاپ رساند.

پیروزی انقلاب اسلامی، به اذعان کارشناسان بی‌طرف و حتی کارشناسان دشمن، نه تنها چهره سیاسی و اجتماعی ایران، بلکه سپهر سیاسی جهان را هم تغییر داد. در این بین، برخی روابط که تا پیش از آن در سیاست خارجی ایران وجود داشت از بین رفت و روابط که تا پیش آز آن وجود نداشت به وجود آمد. یکی از راهبردی‌ترین رابطه‌ها در بین روابط خارجی ایران پساانقلاب، رابطه با سوریه بود؛ رابطه بسیار عمیقی که نتایج آن، هم در گذشته برای دو کشور تعیین کننده بود و هم در حال حاضر همچنان برای دو کشور و (منطقه) تعیین کننده است. 

با وجود اهمیت فراوان رابطه، منابع چندانی در این زمینه وجود ندارد و در این حوزه خلا مهمی به چشم می‌خورد. کتاب حاضر، نه تنها گامی مهم برای پر کردن بخش‌هایی از این خلا است بلکه به جرات می‌توان گفت با توجه به دسترسی‌ها و جایگاه سیاسی نویسنده‌اش، عبدالحلیم خدام، از مهم‌ترین آثار مربوط به سیاست خارجی در منطقه غرب آسیا به شمار می‌رود.

عبدالحلیم خدام، سیاستمدار سنی مذهب سوری، در سال 1932 میلادی(1311 شمسی) در طرطوس چشم به جهان گشود. بعد از تحصیلات ابتدایی و متوسطه، توانست از دانشکده حقوق دانشگاه دمشق فارغ‌التحصیل شود. از سنین نوجوانی به حزب بعث سوریه پیوست و با طی کردن مدارج حزبی تبدیل به یکی از اثرگذارترین و مهم‌ترین شخصیت‌های این حزب شد.

همین جایگاه مهم حزبی به او امکان داد در مناصب مختلف سیاسی ایفای نقش کند، از جمله استاندار حماه، استاندارد دمشق و وزیر اقتصاد و تجارت خارجی، اما مهم‌ترین دوران زندگی سیاسی عبدالحلیم خدام پس از به قدرت رسیدن حافظ اسد در سال 1970 میلادی (1349 شمسی) آغاز شد. خدام در دوران حکومت حافظ اسد ابتدا به سمت وزیرخارجه منصوب شد و 14 سال در این سمت خدمت کرد. در این دوران با توجه به نقش مهم سیاست خارجی در عرصه سیاسی سوریه (به دلیل پیچیدگی‌های خاص منطقه مشرق عربی و خصوصا حوزه شامات و همسایگی با رژیم صهیونیستی و جنگ‌های متعدد سوریه و این رژیم) خدام از اثرگذارترین شخصیت‌های سیاسی کشور شد.

او از سال 1984 به بعد هم دارای ارتقای جایگاه سیاسی، در سمت معاون رئیس‌جمهور سوریه قرار گرفت و بدون رقیب تبدیل به مرد شماره دو نظام حافظ اسد شد و حل و فصل بسیاری از مسائل نظام سوریه به او موکول شد. عبدالحلیم خدام تا زمان فوت حافظ اسد در ژوئن 2010 (خرداد 1379) در سمت معاونت رئیس‌جمهور باقی ماند و پس از فوت حافظ اسد و تا زمان اصلاح قانون اساسی و برگزاری همه پرسی انتخاب جدید، به صورت موقت و به مدت یک ماه ریاست‌جمهوری این کشور را بر عهده داشت.  

کتاب حاضر، نوشته چنین شخصیتی با جایگاه سیاسی است. در بین سیاستمداران منطقه ما، اساسا تعداد کمی هستند که تجربیات خود را نوشته باشند. خصوصا در موضوعاتی که همچنان «جاری» به حساب می‌آیند و اما چیزی که به این کتاب اهمیت بیشتری می‌دهد، آن است که خدام این کتاب را نه در زمان حضورش در سوریه، بلکه چهار سال پس از جدایی از نظام نوشته و به همین جهت، حرف‌های او در تعریف‌های احتمالی از نظام ایران یا نظام سوریه، همان «فضل» ی است که «دشمن» به آن «شهادت» می‌دهد و طبعا، ارزش استنادی بسیار بیشتری خواهد داشت.

امر دیگری که این کتاب را کاملا بی‌نظیر می‌‌کند دسترسی‌هایی است که عبدالحلیم خدام به تمامی اسناد محرمانه کشور و صورت‌جلسه تمام دیدارهای سیاسی و امنیتی سوری‌ها با طرف‌های خارجی(از جمله با ایرانیها، عراقی‌ها، سعودی‌ها، کویتی‌ها و ...) داشته است و به نظر می‌رسد بعد از جدایی از نظام و خروج از سوریه، رونوشتی از این اسناد را به خود به فرانسه برده باشد. چرا که بخش زیادی از صفحات کتاب حاضر را، صورت‌جلسه دیدارهای خود او با طرف‌های ایرانی(یا دیگر طرف‌های منطقه‌ای) و همچنین صورت‌جلسات برخی دیدارهای مهم مسئولان دیگر سوری با مسئولین کشورهای دیگر تشکیل می‌دهد که طبعا چنین مسئله‌ای را نه در اسناد منتشر شده کشورهای منطقه و نه در هیچ کتاب دیگری نمی‌توان یافت.

انتشارات شهید کاظمی کتاب «محرمانه‌های روابط ایران، سوریه،عراق و عربستان» اثر عبدالحلیم خدام (وزیر امور خارجه و معاون رئیس‌جمهور سوریه، پناهنده به فرانسه) ترجمه وحید خضاب در 640 صفحه به بهای 160 هزار تومان به چاپ رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها