چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸
داستان کودک و نوجوان حوزه‌ای تخصصی است/ مواجهه ادبیات کودک با ذهن‌های پرسشگر

قم - مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: برخی گمان می‌کنند که بعد از آموزش ادبیات کودک و نوجوان، باید به سمت ادبیات بزرگسال بروند، اما باید در نظر داشت که داستان کودک و نوجوان حوزه‌ای تخصصی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، علی رمضانی عصر چهارشنبه در نخستین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان در مجتمع فرهنگی - آموزشی یاوران مهدی(ع) با تشکر از معاونت شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران، گفت: این برنامه به عنوان اولین کار اساسی بعد از انتصاب آقای محقق در کمتر از دو ماه تدارک دیده شده است و امروز در حال برگزاری است.
 
وی گفت: این دوره را افراد اصلی و دست‌اندرکاران حوزه شعر و داستان کودک و نوجوان تدارک و آموزش خواهند داد.
 
رمضانی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند اگر فردی داستان کودک و نوجوان بنویسد این امر مربوط به ابتدای کار است و اگر رشد کرد، به سمت کار بزرگسال خواهد رفت اما واقعیت این است که به سیاق حوزه پزشکی که در آن دوره عمومی و تخصصی وجود دارد، تولیدات حوزه بزرگسال شبیه پزشکی عمومی و نوشتن برای کودک و نوجوان همچون دوره تخصصی است.
 
وی تاکید کرد: ما در مجموعه معاونت شعر و ادبیات دوره‌های روایت‌نویسی یا آل‌جلال داشته‌ایم، آنجا ما به روانشناسی بزرگسال کاری نداریم و سرفصل درسی نیست اما در حوزه کودک و نوجوان حتماً نویسنده باید درباره روانشناسی کودک بداند و الا نمی‌تواند داستان و شعرش برای مخاطب جذاب باشد.
 
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران تصریح کرد: برخی گمان می‌کنند بعد از شروع و زبده شدن باید این حوزه را رها کنند. می‌خواهم بگویم بزرگان این حوزه را ببینید، این‌ها اگر توانستند مخاطبی را جذب کنند به واسطه استمرار فعالیتی است که در حوزه کودک و نوجوان داشته‌اند.
 
وی اضافه کرد: ما در ادبیات کودک و نوجوان با یک روح لطیف و فضای صادقانه مرتبطیم. ادبیات کودک از ذهن‌های دارای سوال و چشم‌های پرسشگر برخوردار است از این رو دقت بیشتری برای تولید نیاز داریم.
 
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در پایان گفت: مجموعه خانه کتاب و ادبیات ایران اینگونه دوره‌ها را ادامه خواهد داد تا افراد بتوانند در دامنه قرار گیرند و انشالله به سمت قله حرکت کنند. شرکت کنندگان در این دوره کارهایی خواهند داشت و بعداً انشالله در مجموعه پایگاه نقد داستان و شعر که فراهم شده است از تجربه اساتید درجه یک کشور استفاده خواهند کرد و کارهای آنها نقد می‌شود تا مسیر رشد شما ادامه پیدا کند.
 
 

سید احمد میرزاده دبیر علمی این دوره آموزشی نیز گفت: بعد از فراخوان اولیه از بین چندصد نفر حدود ۹۲ نفر گلچین شدند و این دوستان همت کردند و از راه‌های دور و نزدیک به این برنامه آمدند که حکایت از انگیزه والای آنها دارد.
 
وی بیان کرد: از امروز نخستین دوره فراگیر آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان شروع می‌شود و تا جمعه با سه نوع آموزش در خدمت هنرجویان هستیم.
 
میرزاده به تشریح دوره پرداخت و عنوان کرد: دسته اول آموزش‌های عمومی است. هر فردی در زمینه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت می‌کند باید آشنایی نسبی با مسائلی همچون روانشناسی کودک و آشنایی مقدمات با شعر و داستان داشته باشد. این دسته آموزش‌ها برای همه شرکت کننده‌ها لازم است.
 
وی ادامه داد: دسته دوم آموزش تخصصی است و از فردا شروع می‌شود. هنرجویان داستان و شعر از هم تفکیک می‌شوند و با عناصر شعر و داستان آشنا می‌شوند. با توجه به آثار ارسالی نقاط قوت و ضعف کار هنرجویان استخراج شده و اساتید با توجه به آثار مطالب را پیش می‌برند.
 
دبیر علمی نخستین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان، یادآور شد: دسته سوم آموزش‌ها برگزاری کارگاه است. این کارگاه‌ها زیر نظر اساتید شکل می‌گیرد، هنرجوها کارهای خود را ارائه می‌دهد و اساتید به نقد و بررسی و ارزیابی آنها می‌پردازند.

وی گفت: برای اینکه دوره ثمربخش باشد حضور در کلاس‌ها الزامی است و امکان جبران از دست دادن هر کدام از کلاس‌ها وجود ندارد. با توجه به همین مطالب در پایان گواهی شرکت در دوره صادر خواهد شد.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها