پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
سرودن شعر موزون موهبت است

قم- یک شاعر با اشاره به اینکه شعر جوشش و هنر است و کوشش نیست، بیان کرد: شعر موزون سرودن موهبت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، سیدسعید هاشمی در کارگاه دومین روز از نخستین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان «قاصدک» در کارگاه «موسیقی، قالب‌های شعری»، با بیان اینکه شعر موزون گفتن موهبت است، گفت: شعر کودک به زبان کودک و به زبان گفتار نزدیک است. ادا کردن آهنگ به طوری که به گوش طرف مقابل خوشایند باشد از اهمیت بالایی برخوردار است. چینش کلمات که ایجاد آهنگ‌های منظم کند و برای مخاطب گوش نواز باشد، مهم است.

وی ادامه داد: موسیقی بیرونی همان ردیف و قافیه شعر است و موسیقی درونی داخل ابیات شعر وجود دارد.

هاشمی با بیان اینکه شعر شاهنامه موسیقی و قافیه خیلی قوی دارد و قدمای ما به موسیقی شعر خیلی اهمیت می‌دادند، افزود: جلال خالقی مطلق نسخه‌شناس و قرآن پژوه بود. در ایتالیا در شهر فلورانس می‌خواستند خیابانی را بازسازی کنند که به یک ساختمان در زیرزمین رسیدند. آن ساختمان یک کلیسای قدیمی بود و داخل آن یک سری کتاب وجود داشت. چند کتاب به زبان عربی بود.

این شاعر اضافه کرد: قبلا برای حفظ کتاب و جلوگیری از سوزاندن کتاب‌ها توسط دشمنان برخی کتاب‌ها را از جمله شاهنامه را داخل قرآن می‌گذاشتند تا محفوظ بماند.

وی بیان کرد: این شاهنامه به دست جلال خالقی مطلق افتاد و این شاهنامه جلالی با ۲۰۰ سال فاصله نزدیک‌ترین شاهنامه به فردوسی است.

هاشمی تصریح کرد: دومین موسیقی، موسیقی درونی است. این قافیه در وسط شعر قرار می‌گیرد و موسیقی درونی شعر را زیبا می‌کند. 

وی افزود: موسیقی معنوی همان چیزی که در شعر شاملو است. کسی که به شعر علاقه ندارد آن را حس نمی‌کند اما هنرمندان چون علاقمند هستند آن را حس می‌کنند و از آن لذت می‌برند.

هاشمی در پایان گفت: شعر جوشش است، هنر است و کوشش نیست. راه جوشش هم مطالعه است. باید آنقدر شعر بخوانید تا مسلط شوید. یکی از شروط مهم شاعر شدن در روزگار قدیم حفظ ۲۰ هزار بیت شعر بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها