جمعه ۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۶
توجه به تشکل‌های کتاب کودک مورد توجه وزارت فرهنگ است

قم- معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حمایت این معاونت از جریان ادبیات کودک و نوجوان کشور، گفت: توجه به تشکل‌های کتاب کودک مورد توجه معاونت فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، یاسر احمدوند عصر جمعه در آیین اختتامیه نخستین دوره  آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان با عنوان «قاصدک» با اشاره به اهمیت کار برای ادبیات کودک و نوجوان، گفت: درباره اهمیت و ارزش کار برای کودک و نوجوان و تولید ادبی برای این دوره سنی لازم نیست سخن بگویم، شاید لازم باشد درباره وضعیت اکنون و نگاه به آینده صحبت کنیم.
 
وی تصریح کرد: از ابتدای دهه ۴۰ نهادهای مرتبط با کودک شکل گرفتند و کانون پرورش فکری سال ۴۳ تشکیل شد و شروع فعالیت‌های کار کودک از همین زمان در کشور ما رقم خورده است اما ناشر تخصصی کودک نداشتیم و اندک شمار بود. در دهه ۵۰ تعدادی از نشریات به صورت مختصر شکل گرفتند اما تولید جدی ادبیات کودک و نوجوان بعد از انقلاب با نشریات نویسنده‌ها و شکل‌گیری کار تخصصی کودک جدی شد. دهه ۶۰ دهه درخشانی از این حیث است. نشریات موثری فعالیت کردند و آثاری منتشر شد.
 
احمدوند ادامه داد: در حال حاضر وضعیت خوبی در نشریات کودک نوجوان نداریم، یا تعطیل شده‌اند یا وضعیت مطلوبی ندارند. نشریات تخصصی که کانون منتشر می‌کرد و نشریات دیگری مثل سلام بچه‌ها و غیره در دوره‌های کوتاه و بلند مدت اثر جدی در روند رشد ادبیات کودک نوجوان داشتند.
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: اکنون وضعیت ما در تولید نقد ادبی چندان مطلوب نیست. بحث تخصصی درباره کتاب کودک به صورت مکتوب شکل نمی‌گیرد  و لازم است فضای نظری برای کتاب کودک شکل بگیرد.
 
این مسئول فرهنگی یادآور شد: کاری که در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران آغاز شده برای توجه به موضوع ادبیات کودک در بحث آموزش مهم است. حتماً باید حوزه پشتیبانی در حوزه نقد ادبیات، برگزاری جلسات، معرفی تازه‌های کتاب و تجلیل از پیشکسوتان ادامه پیدا کند. امیدوارم با همت خانه کتاب امسال ما در همه استان‌های کشور دوره‌های آموزشی شبیه به دوره آموزشی «قاصدک» داشته باشم.
 
احمدوند اضافه کرد: در سال جاری اولین دوره جایزه ملی کتاب کودک رقم می‌خورد. توجه به تشکل‌های کتاب کودک مورد توجه معاونت فرهنگی است که امیدوارم رخ بدهد. تلاش برای ترجمه آثار کودک و حضور در بازار بین‌المللی از رویکرد جدی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها