جمعه ۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
ادبیات اصلی‌ترین رکن هنرهای زیبا است

قم- دبیر علمی نخستین دوره آموزشی شعر و داستان «قاصدک» با بیان اینکه ژرف‌ترین اندیشه‌ها و عالی‌ترین عواطف انسانی با زیبایی درآمیزند، گفت: ادبیات اصلی‌ترین رکن هنرهای زیبا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، سیداحمد میرزاده عصر جمعه در آیین اختتامیه نخستین دوره  آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان با عنوان «قاصدک» با ایراد بیانیه این دوره آموزشی، گفت: آنگاه که ژرف‌ترین اندیشه‌ها و عالی‌ترین عواطف انسانی با زیبایی درآمیزند و در زبان جلوه‌گر ‌شوند ادبیات پدید می آید. از این روست که ادبیات را اصلی‌ترین رکن هنرهای زیبا دانسته‌اند.

وی افزود: اگر ادبیات را ترجمان سیمای فرهنگی و انسانی یک جامعه بدانیم ادبیات کودک و نوجوان نه تنها آیینه امروز که بیانگر دور نما و چشم انداز آینده هر جامعه است‌ چرا که هم به نیاز هنری بخشی مهم از جامعه امروز پاسخ می‌دهد و هم بر آینده جامعه اثر گذار است‌.

میرزاده تصریح کرد: آموزش در حوزه خلاقیت‌های ادبی یکی از خلاءهای جدی حوزه ادبیات کودک و نوجوان است و این کمبود در بسیاری از استان‌ها و شهرهای کشور که بی‌شک از استعدادهای نشکفته سرشارند چشمگیرتر است‌. برگزاری نخستین دوره فراگیر آموزش شعر و داستان کودک با عنوان «قاصدک» از سوی معاونت شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران گام اولیه‌ای است که در این راستا برداشته شده است.

دبیر علمی نخستین دوره آموزشی شعر و داستان «قاصدک» بیان کرد: «قاصدک» با انتخاب مدرسانی خوشنام و توانمند که هم خود تجربه آفرینش آثار ممتاز و ماندگار و هم پیشینه طولاتی تدریس و آموزش کارگاهی به هنر آموزان را در کارنامه خود داشتند، نخستین فراخوان خود را در تاریخ ۵ تیرماه ۱۴۰۲ منتشر کرد و همزمان برای جذب و گزینش هنرآموزان مستعد از همفکری و همکاری برخی نهادهای فرهنگی مجرب از جمله ادارات کل ارشاد در استان‌ها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، موسسه شهرستان ادب و دفتر نشر فرهنگ اسلامی بهره برد.

وی اضافه کرد: پس از اتمام مهلت، تمامی آثار رسیده از سوی شورایی متشکل از سه نفر از کارشناسان ادبیات کودک و نوجوان بررسی شد. در این مرحله آثار فاقد خلاقیت یا دارای ضعف بنیادین ریزش کردند. همچنین در این مرحله برخی آثار ارزشمند که جوهره آن بزرگسالانه بود کنار نهاده شدند. بدین ترتیب با بررسی آثار۳۲۰ هنرآموز شرکت کننده، ۹۲ نفر شامل ۵۲ داستان‌نویس و ۴۰ شاعر از ۲۲ استان کشور به عنوان افراد مستعد و برتر شناخته شدند که از سوی دبیرخانه «قاصدک» دعوت به عمل آمد.

میرزاده بیان کرد: امید است دستاوردهای این دوره، گامی موثر در پیشبرد ادبیات کودک در سطح ملی و یاریگر آینده‌ای روشن‌تر برای ادببات خلاق کودک و نوجوان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها