جمعه ۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
از انتظار برای ساخت کتابخانه مرکزی بوشهر تا الگوسازی برای نوجوانان

بوشهر- هفته آخر تیر در استان بوشهر مصادف با واکاوی دلایل آغاز نشدن پروسه ساخت کتابخانۀ مرکزی بوشهر و انتشار دو سه عنوان کتاب و برگزاری فعالیت‌های متعدد فرهنگی بر محوریت کتاب و شعر در مراکز فرهنگی این استان بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر: واکاوی سرنوشت کتابخانه مرکزی بوشهر به‌عنوان یک مطالبه دیرینه جامعه کتابخوان استان، برگزاری کلاس‌های تابستانه کانون بر اساس الگوسازی، مروری بر شعر عاشورایی در حوزه هنری، خبر انتشار کتاب و معرفی آن در برنامه رادیویی شوچراغ، فراخوان انتخابات هیئت‌مدیره انجمن شعر و ادبیات داستانی استان اهم خبرهای فرهنگی، ادبی این استان را در هفته آخر تیرماه تشکیل می‌دهد که در ادامه به‌طور خلاصه‌ به آن‌ها پرداخته می‌شود.

ساخت کتابخانه مرکزی بوشهر در گروی قطعی‌شدن زمین آن است

پیگیری دلایل تعلل در ساخت کتابخانه مرکزی در بوشهر مهم‌ترین خبر هفته اخیر بود که در این راستا، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر در نشستی که با اهالی رسانه داشت، اختصاص اعتبار به فاز اول ساخت کتابخانه مرکزی بوشهر را در گروی قطعی شدن زمین این مرکز فرهنگی معرفی و اعلام کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی استان تاکنون سند زمینی که برای ساخت کتابخانۀ مرکزی مصوب شده، ارائه نکرده است.

محسن پاپری‌زارعی دراین نشست یادآور شد که حوزه فرهنگ حوزه پراهمیت و مهمی است که باید با نگاه ویژه‌ای به آن نگریسته شود. بدیهی است کتابخانه‌ها هم یکی از زیرساخت‌های مهم این حوزه به شمار می‌روند که نقش شگرفی را در ارتقاء دانش و فرهنگ جامعه ایفا می‌کنند. بی‌شک توسعه این مراکز نقش سازنده‌ای در توسعه پایدار استان دارد.

وی ادامه داد: کتابخانه مرکزی یکی از مطالبات بجای جامعه فرهنگی استان است که چند سال پیش زمینی برای ساخت آن در محدوده شهرک نیایش مصوب و جانمایی شد اما به‌دلیل اینکه این پروژه مشمول زمان شده، زمین مذکور به‌طور مستند برای ساخت کتابخانه از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی اختصاص نیافته است.

پاپری‌زارعی افزود: اکنون لازم است که زمین برای جانمایی این مرکز فرهنگی قطعی و سند آن ارائه شود. ما هم بلافاصله پس از قطعی شدن زمین، اعتبار فاز اول ساخت کتابخانه را که شامل طراحی، نقشه‌کشی، کلنگ‌زنی و پی‌ریزی ساختمان می‌شود، اختصاص خواهیم داد.
 
مروری بر کتاب «تبارشناسی پارچه و لباس زنان در شهرستان دیلم» در شوچراغ

مسئول واحد کتاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در برنامه رادیویی «شوچراغ» با معرفی تازه‌های نشر استان؛ کتاب «تبارشناسی پارچه و لباس زنان در شهرستان دیلم» نوشته آفتاب قنبری را مرور کرد.

حمید زارعی در خصوص این کتاب گفت: این کتاب، یک اثر پژوهشی است درباره فرهنگ تن‌پوش‌ها و پارچه‌های به‌جا مانده از دوران گذشته که از منظر تبارشناسی مورد مطالعه قرار گرفته و با رویکردهای فرهنگ جدید و معاصر مطابقت داده شده است.

به گفته وی، نویسنده تلاش کرده با مطالعه فرهنگ تن‌پوش‌ها و پارچه‌های به جامانده در این دوران در شهرستان دیلم امکان به‌رو‌زنمایی آثار را همراه با راه های مرسوم مورد بررسی قرار دهد تا مورد استفاده طراحان قرار بگیرد و در صنایع وابسته و کارخانجات استفاده کنند و از این طریق طرح‌های اصیل ایرانی هویت بیشتری بگیرد.

زارعی یادآور شد: قنبری در جمع‌آوری اطلاعات و نگارش کتاب بیشتر از پژوهش‌های میدانی استفاده کرده و از دوره ایلامی به بررسی پوشاک و لباس‌های سنتی منطقه دیلم پرداخته به‌ویژه این‌که در این منطقه لباس‌های سنتی گلابتون‌دوزی هنوز استفاده می‌شود که بسیار شکیل و زیباست.

این شاعر و پژوهشگر جنوبی در این برنامه همچنین کتاب‌های «غیاله» سروده محمدجواد جعفری‌همت، سوسویی در گنگ‌زار سروده علی‌اکبر حق‌پرست و تصنیف اشک سروده حسین عندلیب را نیز به‌عنوان تازه‌های نشر استان بوشهر معرفی کرد.


تجهیز بخش کودک 37 کتابخانه عمومی استان بوشهر به اسباب‌بازی‌های جدید

تجهیز بخش کودک 37 کتابخانه عمومی استان بوشهر به اسباب‌بازی‌های جدید از سوی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، از دیگر رویدادهای فرهنگی استان در هفته چهارم تیرماه بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در این باره گفت: به منظور جذب و علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه و افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به این قشر در کتابخانه‌های عمومی، بخش کودک 37 کتابخانه عمومی استان به اسباب بازی‌های جدید تجهیز شد.

حیدر راهب یادآور شد: به همین منظور و با هدف تجهیز بخش کودک کتابخانه‌ها، با کارشناسی صورت گرفته بیش از 500 قلم اسباب‌بازی در زمینه‌های فکری، آموزشی و سرگرمی به ارزش 800 میلیون ریال خریداری و بین 37 بخش کودک کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با اولویت کتابخانه‌های مناطق محروم و روستایی توزیع شد.

مروری بر «شعر عاشورایی در آیینه تاریخ» در حوزه هنری بوشهر

«شعر عاشورایی در آیینه تاریخ» در صدونوزدهمین کارگاه شعر «آهنگ دیگر» با حضور شاعران و ادب‌‌دوستان، در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر مرور شد.

دبیر کارگاه شعر «آهنگ دیگر» در این کارگاه که عصر دوشنبه برگزار شد، با اشاره به پیشینه ادبیات عاشورایی گفت: ادبیات عاشورایی، غنی‌ترین و حماسی‌ترین ذخایر فکری شیعی است و برخی از شاعران نیز تمام شهرت خویش را مدیون همین سرمایه فکری و معنوی هستند که مشخص‌ترین آن‌ها « محتشم کاشانی» است.

به گفته غلامرضا ابراهیمی، محتشم کاشانی با تصویر کشیدن واقعه عاشورا و سرایش ترکیب‌بند «باز این چه شورش است» امروزه قله‌نشین و دست نیافته‌ترین شاعر عاشورایی از آغاز تا امروز است. شاعران شیعی پرداختن به عاشورا را بر خود فرض دانسته و این جدا از محبت حضرت سیدالشهدا، ریشه در تائید و ترغیب ائمه اطهار در افشای ظلم به اهل بیت(ع) و مظلومیت آنان دارد.

وی با اشاره به دسته‌بندی شاعران عاشورایی تصریح کرد: شاعران عاشورایی دو دسته‌اند؛ گروه اول کسانی هستند که خویش را مصروف «مقتل‌نگاری منظوم» کرده‌ و خواننده را غرق دریای مواجی از عواطف و احساسات باقی می‌گذارند که این‌گونه مراثی بیشتر در میان اشعار متقدمین رایج است.
 

به گفته ابراهیمی، دسته دوم شاعرانی هستند که کاربردی‌تر و عمیق‌تر تابلو عاشورا را ترسیم کرده و حتی با نگاهی منتقدانه به نگاه صرفاً سوگوارانه به واقعه می‌پردازند؛ در واقع اینان با در نظر گرفتن ظلم ناحق و مظلومیت سیدالشهدا (ع) ماجرا را بیشتر از زاویه‌ ظلم‌ستیزی و حرکت مصلحانه امام و در نهایت بصیرت مخاطب می‌نگرند.

وی با اشاره به اینکه چشم‌انداز تازه شعر عاشورایی بیشتر در میان شعرای معاصر و متاخر دیده می‌شود، تصریح کرد: این دسته جَهد می‌کنند ورای ترسیم مظلومیت‌ها از طریق عنصر عاطفه که به تعبیر شفیعی کدکنی« عبادت شعر آیینی است»، شعر را به مانیفستی برای حرکت‌های انقلابی و بیداری مسلمانان بدل کنند.

برگزاری کارگاه‌های تابستانه در بوشهر بر مبنای الگوسازی

یکی از خبرهای دیگر این هفته، برگزاری کارگاه‌های تابستانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر بر مبناس الگوسازی و معرفی افراد برجسته و شهدا به کودکان و نوجوانان بوشهری بود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این باره گفت: بی‌شک داشتن یک الگوی مناسب می‌تواند نقش شگرفی در مدیریت رفتار کودکان و رشد و پیشرفت آن‌ها داشته باشد. از این‌رو ما تلاش کردیم که در کلاس‌های تابستانه امسال در استان، از میان انسان‌های شایسته، فرهیخته، خردمند و شجاع برای کودکان الگوهای مناسبی را انتخاب و  معرفی کنیم.

سمیه رسولی یادآور شد: بدون‌تردید شهدای گرانقدر که به‌عنوان پاسداران مام وطن، در نکوداشت نام و نشان این خاک کوشیدند و جنگیدند تا از ورود و تعرض دشمن به این آب و خاک جلوگیری کنند، در ضمن کارگاه‌های تابستانه در کلیه مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌طور ویژه معرفی خواهند شد که در این راستا، تاکنون شهدای شاخص سال و مروری بر زیست آن‌ها برای اعضاء معرفی و بازنمایی شده‌اند.

انتشار کتاب «نبرد جاویدان» با موضوع دفاع مقدس

انتشار کتاب «نبرد جاویدان» نوشته اسماعیل حسن‌زاده، نویسنده و خاطره‌نگار بوشهری با موضوع دفاع مقدس از سوی نشر «پلاک عشق»، اتفاق  دیگری است که در این هفته در حوزه کتاب استان روی داد.

این کتاب که خاطرات اسماعیل حسن‌زاده، رزمنده و خاطره‌نگار بوشهری را در جبهه‌های جنگ تحمیلی روایت می‌کند، در 127 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه به سفارش اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر راهی بازار کتاب شده است.

انتشار فراخوان انتخابات هیئت‌مدیره انجمن شعر‌و‌ادبیات داستانی استان بوشهر

انتشار فراخوان انتخابات دوره جدید این انجمن از سوی معاونت فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر از دیگر رویدادهای فرهنگی هفته آخر تیرماه در استان بوشهر است.

انتخابات انجمن هیئت‌مدیره انجمن شعر و ادبیات داستانی استان بوشهر ساعت 17 چهارشنبه، یکم شهریور 1402 در سالن اجتماعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برگزار خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها