شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
تعیین سابقه سفارش واردات به محدودیت تولید منجر می‌شود

به‌گفته سیامک زرگران، تعیین سابقه و سقف سفارش در واردات وزارت صمت را یکی از چالش‌های جدی واردات برای تولیدکنندگان، عنوان و تأکید کرد که این محدودیت زمینه کاری بسیاری از فعالان را محدود کرده است.

سیامک زرگران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه تولید کاغذ، گفت: طی سال‌های گذشته مجموعه‌های مختلفی به بحث تولید در حوزه کاغذ و مقوا وارد شده‌اند و مجموعه بازرگانی «اقیانوس آرام» نیز به‌صورت حرفه‌ای در حوزه تولید کاغذ اداری و سایز شده، همچنین مقوای سایز شده تلاش کردیم در این بخش فعال شویم.
 
وی افزود: بخش زیادی از نیاز به مقوا برای جلد کتاب‌های بازار، در داخل کشور تأمین می‌شود و تلاش کردیم در کنار واردات از بعد کیفی و کمّی در کنار تولیدکنندگان داخلی حضور داشته باشیم.
 
زرگران با بیان اینکه تأمین مواد اولیه تولید کاغذ مثل خمیر کاغذ نیز همواره یکی از دغدغه‌های اصلی حوزه کاغذ در کشور بوده، گفت: در این بخش نیز همه تلاش خود را انجام دادیم تا کنار تولیدکنندگان باشیم و امروزه حجم قابل توجهی از نیاز خمیر کاغذ را برای تولیدکنندگان فراهم می‌کنیم.
 
وی با اشاره به تولیدات متنوع داخلی در حوزه تولید کاغذ بسته‌بندی نیز توضیح داد: در بخش بسته‌بندی امروزه تمرکز بر تنوع کالا است، صادرکننده نیاز دارد محصول خود را در رقابت با سایر کشورهای منطقه در بسته‌بندی خوب و مناسب عرضه کند و به همین دلیل، طی سال‌های اخیر، شرکت‌های زیادی در تولید این کاغذ به صورت فعال عمل کرده‌اند.
 
زرگران تأکید کرد: محصولات ایرانی برای رقابت در منطقه از بُعد محصول و کیفیت در صنایع بهداشتی، غذایی و دارویی کیفیت خوبی دارند، اما کم‌‌توجهی به حوزه بسته‌بندی کیفیت محصولات را کاهش می‌دادذ؛ البته طی سال‌های اخیر تولید کاغذ بسته‌بندی با شیب رو به رشد همراه است؛ به‌طوری که امروزه در این بخش علاوه بر خودکفایی صادرات هم داریم.
 
وی درباره چالش‌های تولیدکنندگان و واردکنندگان کاغذ طی سال‌های اخیر نیز عنوان کرد: سال گذشته حمایت از تولید بیشتر بود و در تأمین مواد اولیه مشکلی نداشتیم، امروزه به‌دنبال افزایش تولید و ارتقای توان تولید خود هستیم اما متأسفانه با تعیین معیار اعلام سابقه و سقف واردات، چالش‌های زیادی برای شرکت ایجاد شده است.
 
به‌گفته زرگران، اکنون برخی از تولیدکنندگان خط تولید جدید احداث کرده‌اند یا زمینه کاری خود را تغییر داده‌اند و به مواد اولیه جدیدی نیاز دارند، اما اینکه براساس سابقه واردات دو سال گذشته و میزان آن، امسال باید همان میزان واردات داشته باشیم، به بسیاری از واحدهای تولیدی صدمه وارد کرده است.
 
وی با بیان اینکه وزارت صمت باید این مسئله را با حضور نمایندگان واحدهای صنفی و تشکل‌ها کارشناسی کند، گفت: این موضوع باید هرچه زودتر حل شود، چون برای صنعت و فعالان این حوزه مشکل‌آفرین شده است، برخی از همکاران در زمینه تأمین مواد اولیه دچار مشکل هستند و وزارت صمت باید این مسئله را بررسی کند.
 
زرگران یادآور شد: با توجه به تأکید دولت در حمایت از خودکفایی و اشتغال‌آفرینی، از دولت که این روزها در زمینه تخصیص ارز و منابع ارزی همکاری خوبی داشته است، تشکر می‌کنیم. امیدوارم تمهیدی اندیشیده شود تا زمینه کار مطمئن برای تولیدکنندگان فراهم شود، زیرا وقتی آینده بازار مشخص نباشد، تولیدکننده نمی‌تواند برنامه‌ریزی طولانی مدت داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها