دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
اسناد تاریخی خاندان غفاری در جلد هفتم/ اوضاع تاریخی و اجتماعی اواخر عهد قاجار در اسناد خانوادگی

«اسناد تاریخی خاندان غفاری» در جلد هفتم ادامه اسناد تاریخی بازمانده از خاندان غفاری، شامل اسناد مختلف دولتی و شخصی غلامحسین‌خان غفاری (صاحب‌اختیار) در دوره محمدعلی‌شاه است. این اسناد عمدتا مربوط به دوره‌‌ای است که صاحب‌اختیار حاکم تهران، فارس و کرمان بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات بنیاد محمود افشار با همکاری نشر سخن «اسناد تاریخی خاندان غفاری: دوره محمدعلی‌شاه (جلد هفتم)» به کوشش نرگس پدرام را منتشر کرد. 

این کتاب ادامه اسناد تاریخی بازمانده از خاندان غفاری، شامل اسناد مختلف دولتی و شخصی غلامحسین‌خان غفاری (صاحب‌اختیار) در دوره محمدعلی‌شاه است. این اسناد عمدتا مربوط به دوره‌‌ای است که صاحب‌اختیار حاکم تهران، فارس و کرمان بوده است. مکاتبات پرشمار او و ظل‌السلطان مربوط به همین دوره است. تعداد قابل توجهی از مراسلات نیز میان صاحب‌اختیار و میرزا ابراهیم‌خان منشی‌باشی است که گویای اوضاع تاریخی و اجتماعی اواخر عهد قاجار است.

مجموعه‌ای از اسناد دوره‌ قاجار، از 1243، تا 1327 ه ق که در خاندان «غفاری کاشانی» موجود بوده به چاپ رسیده است. چند تن از رجال این خاندان از روزگار پادشاهی ناصرالدین شاه تا خاتمه‌ دوران سلسله‌ قاجار در دربار دولت صاحب مناصب و منشاء اقدامات مختلف بودند. برجسته‌ترین فرد این خاندان، فرخ‌خان امین‌الدوله بود که سوابقی چون حکمرانی طبرستان (1252 ه ق). حمکرانی گیلان (1255 ه ق)، حکمرانی کاشان (1260 ه ق)، سفارت اروپا برای رفع اختلاف انگلیس و ایران بر سر هرات (1272)، امضای معاهده‌ پاریس از طرف ناصرالدین شاه (1273)، حکومت کاشان و اصفهان و فارس و ریاست گمرک‌خانه‌ها (1283)، وزارت دربار (1283) در کارنامه‌ اوست.

انتشارات بنیاد محمود افشار با همکاری نشر سخن جلد «اسناد تاریخی خاندان غفاری: دوره محمدعلی‌شاه (جلد هفتم)» به کوشش نرگس پدرام را منتشر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها