شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۳
«وقعه توپخانه»؛ بررسی وقایع مشروطه با محوریت شیخ فضل‌الله نوری

کتاب «وقعه توپخانه، تحلیلی بر زندگانی و اعدام شیخ فضل‌الله نوری» تالیف سید مقداد نبوی رضوی در دو فصل به وقایع مشروطه با محوریت شیخ فضل‌الله نوری می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات نگاه معاصر کتاب «وقعه توپخانه، تحلیلی بر زندگانی و اعدام شیخ فضل‌الله نوری» تالیف سید مقداد نبوی رضوی با همکاری یوسف قلی‌زاده، محسن حکیمیان و محبوبه فرجی را به چاپ رساند. 

کتاب در دو فصل به وقایع مشروطه با محوریت شیخ فضل‌الله نوری می‌پردازد. این کتاب بر اساس مشاهدات فردی است که از نزدیک وقایع را رصد می‌کرده و با آراء و افکار شیخ فضل‌الله همراهی داشته است. کتاب در دو فصل «وقعه توپخانه» و «رساله حاج شیخ فضل‌الله نوری» و دیباچه‌ای با عنوان «روایت‌هایی دیگر از جنبش مشروطیت ایران» است که یک دو پیوست هم در آن قرار دارد.

شیخ فضل‌الله نوری یکی از علمای تاثیرگذار در جنبش مشروطه و مدافع دین بود که با هواداری از این نهضت بستر پیروزی آن را فراهم آورد، اما پس از پی بردن به مبانی تفکر برخی از مشروطه‌خواهان، درصدد هماهنگ کردن قوانین مشروطه با موازین شرع مقدس برآمد، اما با مخالفت شدید استعمارگران و غربگراها روبه‌رو شد تا جایی که جان خود را در این راه از دست داد.

سید مقداد نبوی رضوی، آثاری چون «تاریخ مکتوم: نگاهی به تلاش‌های سیاسی فعالان ازلی در مخالفت با حکومت قاجار و تدارک انقلاب مشروطه» و «میرزا مهدی اصفهانی، از مکتب سلوکی تا مکتب معارف خراسان» و ... را در کارنامه خود دارد. 

انتشارات نگاه معاصر کتاب «وقعه توپخانه، تحلیلی بر زندگانی و اعدام شیخ فضل‌الله نوری» تالیف سید مقداد نبوی رضوی با همکاری یوسف قلی‌زاده، محسن حکیمیان و محبوبه فرجی را در 672 صفحه به بهای 470 هزار تومان به چاپ رساند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها