دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
روایت‌هایی از محوطه‌های باستانی فراموش‌شده‌/ هزاران گنجینه ارزنده ایران در موزه‌ها

کتاب‌های «سرگذشت ایران در ۱۰۰ محوطه باستانی» و «۱۰۰ اثر ایران در موزه‌های جهان» به دلایل جذابیت سفر به ایران در قالب میراث ملموس می‌پردازند. انتشار مجموعه کتاب‌های «ایران ۱۰۰۱» راهکاری برای ارائه ۱۰۰۱ دلیل برای سفر به ایران است.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): «سرگذشت ایران در ۱۰۰ محوطه باستانی» و «۱۰۰ اثر ایران در موزه‌های جهان» از سوی انتشارات نوسده منتشر شدند.

کتاب «سرگذشت ایران در ۱۰۰ محوطه باستانی» به عنوان چهارمین جلد از مجموعه «ایران ۱۰۰۱» نوشته شادی گنجی است.

این کتاب حاوی روایات محوطه‌های باستانی فراموش‌شده‌ای است که بستر زندگی پیشینیانی بوده‌اند که فرهنگ امروزی ما بر شیوه زندگی آن‌ها بنا شده است. بی‌شک شناخت این محوطه‌ها مسیر حصول پاسخ به پرسش‌های تاریخی را هموار می‌کند. 

در این جلد طی ۹ فصل به مشخصاتی نظیر مکان، سال کاوش، گروه کاوشگر، دلیل اهمیت، یافته‌های شاخص و منتخبی از نتایج علمی در خصوص هر یک از دوره‌های پارینه‌سنگی، نوسنگی، مس‌سنگی، مفرغ، آهن، هخامنشی، سلوکی و اشکانی، ساسانی و اسلامی پرداخته شده است. 

صد محوطه باستانی منتخب در این کتاب همگی کاوش شده و قابل بازدید هستند؛ نتایج کاوش آن‌ها منتشر شده و یافته‌هایشان به پرسش ویژه‌ای درباره گذشته ما پاسخ می‌دهند. 

کتاب «۱۰۰ اثر ایران در موزه‌های جهان» عنوان پنجمین جلد از مجموعه «ایران ۱۰۰۱» نوشته سحر امینی در اختیار دوستداران ایران قرار گرفته است. 

این کتاب دربردارنده سه بخش است که بخش نخست «ایران باستان، روایت‌گران سرسخت» نام دارد که شامل آثار پیش از تاریخ، آثار تمدن عیلام، آثار دوره هخامنشی، آثار دوره اشکانی، آثار دوره ساسانی است. «سده‌های میانه، شاهکارهای دوبعدی» نام بخش دیگر است که آثار سده‌های نخستین اسلام، آثار دوره‌های سلجوقی، ایلخانی و تیموری، آثار دوره صفوی و آثار دوره‌های افشار و زند است. بخش سوم با عنوان دوره معاصر، جلوه‌های مدرن است که به آثار دوره قاجار، آثار دوره پهلوی و آثار دهه‌های اخیر می‌‌پردازد. پایان بخش کتاب به منابع عکس و عکاسان، نمایه اشخاص، نمایه شهرها، کشورها و اماکن و منابع است.

هر فصل شامل چند بخش است که بر اساس نام حکومت‌ها یا عنوانی که باستان‌شناسان برای آن در نظر گرفته‌اند، مشخص شده است. هر سه فصل کتاب به وسیله صفحه‌های ورودی تفکیک شده‌اند و بخش‌های هر فصل نیز با صفحه‌های ورودی خاکی‌رنگ قابل تشخیص هستند. در صفحه‌های ورودی اطلاعات مختصری از محتوای فصل یا بخش به همراه توضیح کوتاه آورده شده است. همچنین کوشیده شده ترتیب تاریخی افزون بر دوره‌ها و سلسله‌ها، در چینش آثار نیز رعایت شود؛ بنابراین نخستین اثر معرفی‌شده از نظر زمانی قدیمی‌تر و آخرین اثر جدیدتر است.

در این کتاب کوشیده شده دلایل جذابیت سفر به ایران در قالب میراث ملموس موزه‌ای در حد امکان معرفی شود. همچنین کوشیده شده متن‌ها چه از لحاظ نگارش، چه به لحاظ توچه به کلیدواژه‌ها و چه از لحاظ کوتاه‌بودن برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی، منطبق با استانداردهای تولید محتوای کارآمد و به‌روز باشد. همچنین در این کتاب میراث منقول ایرانی خارج از کشور به علاقه‌مندان معرفی شود. 

گرچه پیشکش فرش‌های ابریشمی نفیس، پارچه‌های مخمل و زربفت و خلعتهای سلطنتی از سوی شاهان صفوی به پادشاهان سایر کشورها، سفرا و جهانگردان اروپایی، پیش از قرن نوزده میلادی گنجینه‌های سلطنتی اروپا را غنا می‌بخشید، علاقه‌ی ایشان به این اولین نمونه‌های ارزشمند هنر ایرانی با کاوش‌های باستان‌شناختی و مراودات سیاسی روزافزون شد. 

در این کتاب بخش کوچکی از هزاران گنجینه ارزنده ایران در موزه‌ها و مجموعه‌های دنیا معرفی می‌شوند، آثاری که در هر برهه‌ای از زمان در پس خطوط و نقش‌ها، به دست هنرمندی توانا خلق شده است. 

در این کتاب با توجه به گستردگی موضوع و تعداد موزه‌ها و آثار هنری آن‌ها سعی شده است تا اشیایی انتخاب شوند که علاوه بر ارزش تاریخی و هنری، موضوع جذابی برای خواننده داشته و تا حد امکان تمام دوره‌های تاریخی ایران را در برگیرد. 

دو ​کتاب‌ «سرگذشت ایران در ۱۰۰ محوطه باستانی» و «۱۰۰ اثر ایران در موزه‌های جهان» از سوی انتشارات نوسده منتشر شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها