شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۲
امام مهدي(عج) در احاديث نبوي

تبيين ابعاد گوناگون زندگي حضرت قائم(عج) از نگاه رسول اكرم(ص) در كتاب «پيامبر اعظم(ص) و امام مهدي(عج)»، نوشته مهدي لطفي از سوي موسسه فرهنگي كتاب طه منتشر و روانه بازار نشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر مي‌كوشد با استناد به منابع معتبر حديثي و روايي، ابعاد گوناگون زندگاني حضرت مهدي(عج) را به عنوان موعود و منجي عالم بشريت بررسي و وظايف منتظران در عصر غيبت را تبيين كند.

بر اساس مضامين اين اثر، حضرت محمد(ص) در مدت حيات خويش، در زمينه آخرين جانشين خود، روايت‌هاي بسياري با تعبيرهاي گوناگون، براي آيندگان به يادگار گذاشته‌اند، اين موضوع بيانگر جايگاه ويژه مهدويت نزد آن حضرت به‌شمار مي‌رود.

پيامبر اعظم(ص) با بيان مساله انتظار و ارزش آن، امت اسلامي را به اميد و حركت همراه با شناخت راهنمايي مي‌كند. با اين حال، جامعه اسلامي از سيره و سخنان آن پيامبر رحمت غافل شد و مردم در شناخت و شناساندن امام مهدي(عج) سستي ورزيدند. آنان كار را به جايي رساندند كه عده‌اي كه خود را عالم دين معرفي مي‌كردند، وجود آن حضرت را انكار كردند و در تاريكي و جهالت نوشته‌ها و گفتارهاي خود، مردم را از توجه به آن حضرت بازداشتند. اگر مردم از نخستين روزهاي غيبت به حال تباه خود پي مي‌بردند و به سوي آن نور خدا توجه مي‌كردند، دوران ظلمت، اين‌گونه طولاني نمي‌شد. بر اثر روشن نشدن مسايل مهدويت براي مردم، غفلت بر جامعه حكم‌فرما شد و مسلمانان در دوران غيبت، از ياد حضرت غافل شدند و اگر هم در گفتار از آن حضرت سخن گفتند، در عمل با او مخالفت كردند.

سيدبن طاووس درباره اهميت و اعتقاد به مهدي(عج) به فرزندش وصيت كرده است: «تو و برادرانت را سفارش مي‌كنم به راستي و درستي در معامله با خداوند عزوجل و رسول او و حفظ رعايت آنچه خدا و رسولش(ص) درباره ظهور مولاي ما مهدي(عج) بيان فرمود و بشارت داد كه گفتار و كردار بسياري از مردم درباره آن حضرت از جنبه‌هاي گوناگون با عقيده آنان مخالفت دارد. براي مثال بسيار ديده‌ايم كه اگر مالي از كسي گم شود با تمام توان براي پيدا كردن آن مي‌كوشند، ولي نديده‌ايم در تاخير ظهور آن حضرت چنين رفتار كنند.»

نویسنده این اثر در بخشی از پیشگفتار کتاب آورده است: «از آنجا كه نجات از همان در آيد كه گرفتاري آمده است، بيان مسايل مربوط به مهدويت از راه رسانه‌هاي همگاني مي‌تواند با ايجاد شوق در مردم، مقدمات ظهورش را فراهم آورد تا مردم با شناخت كامل كه شرط نخست براي رسيدن به مطلوب است، به درگاه تنها راه، روي آورند. بي‌شك فعاليت در اين راستا، بسيار ضروري و حساس به نظر مي‌رسد.
خداوند در كتاب‌هاي پيامبران پيشين بشارتش را داده است و رسول اكرم(ص) و امامان معصوم(ع) سال‌ها پيش از تولد مهدي(عج) و آغاز غيبت او از مسايل گوناگون مهدويت سخن گفته‌اند. روايت‌هاي متواتري نيز كه از زبان پيامبر اسلام(ص) در موضوع مهدويت نقل شده است كه از اهتمام ايشان در بيان مسايل مربوط به مهدويت حكايت مي‌كند.
شاگردان مكتب امامان معصوم(ع)، به پيروي از سيره پيامبر اعظم(ص)، سال‌ها پيش از آغاز غيبت و تولد حضرت مهدي(عج) به نوشتن آثاري درباره مهدويت و غيبت پرداختند و كتاب‌هايي به قلم ياران ائمه پيشين(ع) در موضوع غيبت پديد آوردند. پس تاريخ تحقيق درباره مهدي(عج) به پيش از تولد آن حضرت باز مي‌گردد و از آن زمان تاكنون، علماي شيعه و سني، كتاب‌هاي فراواني را درباره حضرت مهدي(عج) نوشته‌اند.»

نويسنده كتاب «در انتظار ققنوس» از سي كتاب نام مي‌برد كه پيش از تولد امام مهدي(عج) به بحث درباره مسايل غيبت و مهدي(عج) پرداخته‌اند. همچنين وي از 59 كتاب مستقل نام مي‌برد كه علماي اهل سنت درباره مهدي(عج) تأليف شده‌اند. شمار كتاب‌هايي كه پس از غيبت حضرت مهدي(عج) به دست علماي شيعه پديد آمده‌اند به هزار جلد مي‌رسد. 

اين پژوهش به تبيين مباحثي چون مساله مهدويت در ميان شيعه و ديگر فرقه‌هاي اسلامي، چالش‌هاي دوران غيبت و وظايف منتظران در عصر غيبت، سيره فردي و حكومتي حضرت مهدي(عج)، اوضاع فرهنگي و اقتصادي دوران حضرت مهدي(عج)، و نشانه‌هاي ظهور حضرت مهدي(عج) اختصاص دارد. 

در بخشي از سخن ناشر آمده است: «پيام‌آور بزرگ اسلام(ص) كه سرآمد آفرينش خداوندي است، الگوي كامل انسان در زندگي فردي و اجتماعي و درس‌آموز همه فرزندان آدم(ع) است. وي چراغ هدايتي است كه بر همه تاريخ بشر روشنايي بخشيده و با گفتار و كردار بي‌مثالش و نيز با سنت‌هايي كه پايه‌گذارد، برنامه جامع سير از خاك تا افلاك و از دنيا تا آخرت را ارايه داشت. از اين‌رو جا دارد، همواره به سيره و سخن آن بزرگوار توجهي ويژه شده و روايت‌هايي نو از آن عرضه گردد.»

در «سخن پاياني» اين كتاب آمده است: «از آنجا كه مهدويت تنها راه فراروي انسان معاصر و آخرين كشتي نجات و جهان پر آشوب است، موضوع مهدويت بايد در راس همه برنامه‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي در رسانه‌ها قرار گيرد. عظمت و اهميت بحث درباره مسايل مهدوي در عظمت و جايگاه امام مهدي(عج) ريشه دارد. هر قدر جوامع در نزديك شدن به آرمان‌هاي دولت مهدوي تلاش كنند، به همان اندازه به هماي سعادت نزديك شده‌اند.
در اين راستا رسانه‌هاي ملي، نقش مهمي دارند. رسانه‌ها مي‌توانند با گشودن دريچه‌هاي معرفت به آرمان‌های آن امام و آگاه كردن جامعه‌هاي اسلامي و نشان دادن تنها راه نجات، ما را به جامعه آرماني و مدينه فاضله مهدوي نزديك كنند. ايجاد شوق عمومي در جامعه از شرايط اساسي تحقق ظهور به‌شمار مي‌رود. رسانه‌ها بايد با تبيين مسايل مهدوي، شبهه‌هاي شيطاني دجالان زمان را كه مي‌خواهند در دوران غيبت، ناخداي كشتي ايمان را در دام‌هاي گمراهي گرفتار سازند، از ساحت ايمان، دور و از نفوذ افكار انحرافي به مرز كشور ايمان جلوگيري كنند.
رسانه‌ها مي‌توانند با بازكاوي ظرفیت‌ها و ضرورت‌هاي مسايل مهدوي، شناخت عميقي در تبار مسلمان ايجاد كنند تا با برداشتن گام‌هاي بلند و پرصلابت، شرايط ظهورش را نزديك سازند.»

اين اثر در پنج فصل، به تشريح مباحث «امام مهدي(عج) از نگاه پيامبر(ص)» توجه كرده است. موضوعات تبار مهدي(عج)، مقام و سيره فردي حضرت مهدي(عج)، دوران غيبت، جهان در آستانه ظهور و ويژگي‌هاي حكومت مهدي(عج) از عناوين فصل‌هاي اين كتاب‌اند.

كتاب‌هاي الملاحم‌الفتن، الفتوحات المكيةالحيدرية، كشف‌الغمه، آخرين اميد، حلية‌الابرار، الصراط‌المستقيم، الزام‌الناصب، اثبات‌الهداة، وسائل‌الشيعه، تفسير نورالثقلين، سنن ابي‌داود، سنن ترمذي، الملاحم، عقدالدرر، مطالب‌السئول، مسند احمد، امالي صدوق، عيون اخبارالرضا(ع)، كمال‌الدين، اختصاص، منتخب‌الاثر، تاريخ مابعدالظهور، بصائرالدرجات، احتجاج، مجمع‌البيان، دلايل‌الامامة، در انتظار ققنوس، كفاية‌الاثر، كافي، بحارالانوار و مهدي موعود(عج)، از منابع مورد استناد نويسنده در تدوين اين اثرند.

چاپ اول كتاب «پيامبر اعظم(ص) و امام مهدي(عج)» تهيه شده در مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما از سوي موسسه فرهنگي كتاب طه در شمارگان 3000 نسخه، 71 صفحه و بهاي 10000 ريال به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط