شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۳
بهمردي، بانويي ورزشكار كه در كتاب جاودان شد

ماه خورشيد بهمردي، نخستين بانوي ايراني بود كه به نمايندگي از كشورمان در سمت سرپرست ورزشكاران دختر در صحنه بين‌المللي ورزشي ظاهر شد. نام وي در کتاب «سرآمدان ورزش ايران» به يادگار مانده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، استاد بانوي ورزش ايران بي‌گمان پيشكسوت‌ترين و مسن‌ترين معلم ورزش ايران بود كه 15روز پس از رونمايي كتاب «سرآمدان ورزش ايران» كه نام وي به عنوان نخستين بانوي ايراني به نمايندگي از طرف ايران در سمت سرپرست ورزشكاران دختر در صحنه بين‌المللي ورزشي در آن آورده شد، درگذشت و به سراي باقي شتافت.

انجمن پيشكسوتان ورزش و دبيركل كميته ملي المپيك در تلاش بودند در مراسمي از اين بانوي ورزش ايران تجليل به عمل آورند. در همين هنگام بود كه دكتر ايرج اوصيا انتشار كتاب «سرآمدان ورزش ايران» را به پايان برد و قرار شد از اين كتاب در مراسمي، رونمايي شود.
 
در اين كتاب نام 155 قهرمان المپيك ايراني و خارجي آمده است و در بين اين قهرمانان؛ تنها چهار قهرمان زن به افتخار كسب نشان جهاني نايل آمده‌اند كه زنده ياد «ماه خورشيد بهمردي» يكي از آن چهار بانو بود كه نامش در اين كتاب جاودانه شد.

در مراسم رونمايي كتاب «سرآمدان ورزش ايران»، شادروان بهمردي به همراه پسرش نريمان و دوستانش دكتر غفاري، شهاب و مهندس روهان اهل مالزي، با استقاده از آمبولانس و صندلي چرخدار به سالن انتظار تالار مراسم آمدند و مجريان برنامه، مسن‌ترين و پيشكسوت‌ترين معلم ورزش اين مرز و بوم را گرامي داشتند. 15 روز از اين مراسم گذشت و نام پيشكسوت‌ ورزش ايران با درگذشت وي در كتاب «سرآمدان ورزش ايران» جاودان ماند.

ماه خورشيد بهمردي (پارينه) 27 بهمن ماه 1298 خورشيدي در تهران چشم به جهان گشود. وي در تهران دوره ابتدايي و دبيرستان را به پايان برد و به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و در سمت هنرآموز ورزش به كار پرداخت.

وي ابتدا در دبستان‌هاي پايتخت و سپس در دوره‌هاي مختلف كارآموزي كه براي دبيران نواحي تهران برپا مي‌شد، ارتقاي رتبه يافت. در آن ايام، ورزش كشور در اداره تربيت بدني وزارت فرهنگ متمركز بود و مرداد 1321 از وي براي شركت در كلاس ورزشي بانوان، دعوت به عمل آمد.

پارينه كه در رشته‌هاي مختلف ورزش ويژه بانوان نظير واليبال، بسكتبال، ژيمناستيك، شنا، تنيس روي ميز و دو ميداني تبحر داشت، اواخر دهه 20 با فدراسيون‌هاي تازه تأسيس شده در اين رشته‌ها همكاري خود را آغاز كرد. او در فدراسيون دو و ميداني، بخش بانوان را اداره مي‌كرد و علاقه‌مندان به اين رشته را كه بيشتر از بين دانش‌آموزان دبيرستان‌هاي تهران بودند، تعليم و در مسابقه‌ها شركت مي‌داد. در سال 1328، فدراسيون دو و ميداني با اهداي لوح يادبود از بازي‌هاي المپيك 1948 لندن، از وي تقدير به عمل آورد.

وي بيش از 30 سال خدمت صادقانه و دلسوزانه و به جا گذاردن يادگارها و خاطرات بسيار زياد براي شاگردان خود، در سال 1359 به افتخار بازنشستگي نايل آمد و سرانجام در روزهاي نخست شهريور و در 90 سالگي دارفاني را وداع گفت و به ديار باقي شتافت.

کتاب «سرآمدان ورزش ايران» با حمايت مالي دکتر ايرج اوصيا و با همکاري انجمن پيشکسوتان ورزش ايران و به قلم اسماعيل کدخدازاده نگاشته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها