پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
تاریخ غزه از دیروز تا امروز/ از «غزه در حصار» تا «زخم زمین»

امروز که غزه در صدر اخبار جهان است، برخی از مردم جهان نسبت به آن کنجکاوند، در ایران هم عده زیادی می‌خواهند درباره غزه اطلاعات بیشتری کسب کنند، کتابشناسی غزه می‌تواند منبع خوبی برای دریافت اطلاعات باشد.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): این روزها غزه در صدر خبرهای جهان قرار دارد، همه جا پر از وضعیت فاجعه‌بار شهری است که مردمش از کودک، زن و مرد و پیر و جوان زیر آتش تجهیزات مدرن اسرائیلی‌ها قرار دارند، مردمی که فریاد مظلومیت‌شان بلند است و دست‌شان به جایی بند نیست. در خبرها آمده که آب و برق نوار غزه قطع شده و ارتش اسرائیلی بی‌وقفه در حال موشک‌باران این منطقه است، تصاویر و ویدئوهایی که از این منطقه در شبکه‌های اجتماعی گذاشته شده حاکی از وخامت اوضاع در نوار غزه است از جمله الیزابت النخله، مادر زن حمزه یوسف، وزیر اول اسکاتلند در ویدئویی که فرستاده در شرح اوضاع غزه می‌گوید: «همه در غزه به سمتی که آن‌ها هستند در حال حرکتند. یک میلیون نفر بدون غذا و بدون آب هستند… مردم هنگام خروج همچنان بمباران می‌شوند و افرادی که در بیمارستان هستند نمی‌توانند خارج شوند.» حال وقتی از نوار غزه حرف می‌زنیم دقیقاً از کجا صحبت می‌کنیم و این نوار غزه چه شرایطی در گذشته دارد و در کجا واقع شده است؟ برای پاسخ این پرسش‌ها بد نیست برخی از کتاب‌هایی که در کتاب‌شناسی زیر آمده است، انتخاب کنید و ورق بزنید از لابه‌لای هر کدام از این کتاب‌ها می‌توان اطلاعات مفیدی درباره تاریخ، وضعیت دیروز و شرایط جغرافیایی و نوع آداب و رسوم ساکنان آن به دست بیاورید.

کتاب‌شناسی زیر شامل مجموعه کتاب‌هایی درباره تاریخ، جغرافیا، وضعیت سیاسی و حقوقی غزه است و بر اساس اطلاعات سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران که با کلید واژه «غزه» جست‌وجو شده است عناوین زیادی را در زمینه ادبیات، تاریخ، سیاست و حقوق دربرمی‌گیرد و در این گزارش تنها به ذکر اسامی بعضی از کتاب‌ها اکتفا شده است.

غزه در حصار: گزارشی از اوضاع غزه در ایام محاصره
پدیدآور: کریمیان، احمد، ناشر موسسه بوستان کتاب، تاریخ نشر ۱۳۹۱۰۲۰۵، قیمت ۲۶,۰۰۰ ریال، محل نشر قم، ۱۴۸ صفحه - تالیف - چاپ ۳

گزارشی از اوضاع «مردم غزه» در طول بیست و دو روز جنگ و محاصره این شهر توسط نیروهای اسرائیلی است. در این نوشتار گزارشی از اعمال وحشیانه صهیونیست‌‏ها نسبت به مردم بی‏‌گناه غزه و اعمال انواع ممنوعیت‌‏ها از جمله ممنوعیت ورود آب، غذا، دارو و سایر امکانات اولیه زندگی به این شهر یک و نیم میلیونی در طول جنگ نابرابر غزه ارائه شده است. بررسی اوضاع اقتصادی غزه، گذرگاه‌‏ها، بهداشت مردم، وضعیت دانشگاه‌‏ها و مدارس و تجاوزات وحشیانه نیروهای اسرائیلی به اموال و ناموس مردم غزه در طول جنگ و زیان‏‌های مالی و جانی حاصل از حملات ارتش صهیونیستی به نوار غزه و بمباران‏‌های مکرر این شهر بی‏‌دفاع بویژه بمب‌‏های ممنوعه از اصلی‏‌ترین مندرجات این گزارش است.

اسلام‌گرایان غزه؛ بنیادگرایی اسلامی
پدیدآور: لافی، راند - تدوین: احمدی‌لفورکی، بهزاد،
ناشر موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران، تاریخ نشر ۱۳۸۷۱۱۰۹، قیمت ۲۴,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران، ۴۸ صفحه - تدوین - چاپ ۱

امروزه در نوار غزه، طیف گسترده‌ای از گروه‌های اسلامگرا حضور و فعالیت دارند که هریک، از ویژگی‌ها، اهداف، اعضا و ابزارهای خاص خود سود می‌برند. نظر به گستره فعالیت این گروه‌ها و نقش آنها در مبارزه علیه اسرائیل، شناخت آنها برای درک تحولات فلسطین و به خصوص نوار غزه، بسیار با اهمیت بوده و نیازمند بحث و بررسی است. بولتن حاضر از این نظر به بررسی گروه‌های اسلامگرای غزه و عرضه تصویری اجمالی از آنها اختصاص یافته است. «رائد لافی»، نویسنده این پژوهش، درمقاله خود نخست به دو گروه سلفی‌های صلح‌گرا و جهادگرا پرداخته و سازمان‌های معروف آنها را معرفی کرده است. سپس جماعت اخوان المسلمین فلسطینی و تحول سازمانی، ویژگی‌ها و ابزارهای آن را تحلیل نموده است. نحوه شکل‌گیری حماس و جهاد اسلامی و بیان تفاوت‌های آنها از یک‌دیگر، بخش پایانی مقاله رائد لافی است. بولتن حاضر، ترجمه مقاله یاد شده است که به وسیله الاخبار لبنان در سپتامبر ۲۰۰۷ منتشر شده است.

نوار غزه: جغرافیا و جمعیت
پدیدآور: علی، ولیدمحمد - مترجم: بلوردی، محمدرضا،
ناشر موسسه مطالعات اندیشه‌سازان نور، تاریخ نشر ۱۳۸۵۰۱۳۰، قیمت ۸,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران، ۱۱۰ صفحه - ترجمه - چاپ ۱

این مجموعه مصور، شامل اطلاعاتی است درباره نوار غزه در جنوب ساحل فلسطین، کنار دریای مدیترانه و شمال شرق شبه جزیره‌ی سینای مصر و شهرهای آن با مباحثی از این دست: مواضع نظامی صهیونیست‌ها و گذرگاه‌ها، ویژگی‌های اجتماعی ساکنان نوار غزه، عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه، سابقه و دلایل طرح عقب‌نشینی، اهداف شارون از اجرای طرح عقب‌نشینی، بررسی شهرک‌های تخلیه شده‌ی غزه و آینده‌ی حقوقی غزه پس از عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی.

خاورمیانه‌پژوهی (بحران در غزه و عراق)
به اهتمام: ذاکریان، مهدی، ناشر دانشگاه امام صادق (ع)، تاریخ نشر ۱۳۹۰۰۳۰۸، قیمت ۳۵,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران، ۱۹۲ صفحه - تالیف - چاپ ۱

کتاب حاضر، جلد چهارم از مجموعه خاورمیانه‌پژوهی است که به بحران غزه و عراق اختصاص دارد. در این مجلد، تهاجم به غزه، عملکرد اطلاعاتی امنیتی اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه، ناسیوناسیم و اسلامگرایی در کرانه باختری و نوار غزه و نیز راهبردهای امنیتی منطقه به صورت مقاله ارائه شده است. همچنین به منظور شناخت دقیق‌تر از تحلیل‌های مربوط به این موضوع، در بخش دیدگاه‌ها، موضوع عراق و غزه مورد تحلیل قرار گرفته است. نویسندگان در مقالات و دیدگاه‌های گوناگون خود در این کتاب، هر یک از منظری علمی و با زاویه‌های متدولوژیک گوناگون درباره عراق و فلسطین بحث می‌کنند. همین امر به خوانندگان کمک می‌کند تا فهم بهتری از پیچیدگی‌های بحران در غزه و عراق به دست آورند.

روایت غزه از آغاز تا کنون
پدیدآور: میرزایی، محمدحسن، ناشر مهر امیرالمومنین،
تاریخ نشر ۱۳۸۷۱۲۲۱، قیمت ۲۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران، ۱۷۶ صفحه - تالیف - چاپ ۱

توصیف صهیونیسم و عملکردش در خاورمیانه و بررسی فاجعه غزه و شرح جنایات اسرائیل در حمله به این شهر فلسطینی است. در این نوشتار ضمن معرفی تفکرات صهیونیسم و پیدایش آن به نقش صهیونیست‏‌ها در پیدایش جنگ جهانی اول و دوم اشاره شده و تولد دولت جعلی اسرائیل که حاصل از این دو جنگ بزرگ است مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌‏گیرد. در بخش‏‌های بعدی کتاب به درگیری‏‌های فلسطینیان و اسرائیل و رویکرد اعراب با صهیونیسم اشاره شده و جنایات متعدد اسرائیل نسبت به مردم فلسطین و نقض معاهدات بین‌‏المللی توسط این کشور را به تصویر می‌‏کشد. مبحث اصلی کتاب به توصیف حمله اسرائیل به غزه در اواخر سال ۲۰۰۸ میلادی و شرح جنایات اسرائیل و اخبار مربوط به جنگ ۲۲ روزه غزه اختصاص یافته است.

غزه؛ این‌سو و آن‌سوی مرز
پدیدآور: فرانک، اسمیت، مترجم: سنجرانی، مسعود و سیدکابلی، سعیده، ناشر به نشر وابسته به آستان قدس رضوی، تاریخ نشر ۱۳۹۳۰۸۰۴، قیمت ۳۵,۰۰۰ ریال، محل نشر مشهد، ۸۲ صفحه - ترجمه - چاپ ۱

اقتصاد فلسطین در کرانه غربی و نوار غزه
پدیدآور: نقیب، فضل، مترجم: موسسه‌تحقیقات‌وپژوهش‌های‌سیاسی‌علمی‌ندا،
ناشر امیرکبیر، تاریخ نشر ۱۳۸۳۰۷۲۹، قیمت ۱۰,۰۰۰ ریال،
محل نشر تهران، ۱۴۰ صفحه - ترجمه - چاپ ۱

در نوشتار حاضر اوضاع و سیاست اقتصادی فلسطین در نوار غزه ذیل این مباحث تحلیل شده است: اقتصاد کرانه غربی و نوار غزه تحت اشغال اسرائیل، از اشغال تا حکومت محدود خودگردان، حکومت ملی و مسائل مهم رشد و بازسازی و مشکل اساسی اقتصاد فلسطین و راه‌های حل آن.

غزه حماسه پایداری
تدوین: هاشمی، سمیرا، ناشر نور محبت، تاریخ نشر ۱۳۹۴۰۳۲۰، قیمت ۱۵۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران، ۲۱۶ صفحه - تدوین - چاپ ۱

غزه نام شهری عرب‌نشین در نوار غزه است که در درگیری نیروهای جنبش فتح تحت کنترل گروه حماس درآمد. جمعیت شهر غزه در حدود ۴۱۰ هزار نفر است که از اعراب فلسطینی تشکیل شده است. در آغاز قیام فلسطینی در سال ۱۹۸۷ که تحت عنوان انتفاضه اول شناخته می‌شود، غزه مرکز ناآرامی سیاسی و رویارویی بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها شد و اوضاع اقتصادی در این شهر رو به وخامت گذاشت. نویسنده در این اثر تلاش کرده تا شرحی بر موقعیت و ویژگی‌های غزه و فلسطین ارائه دهد و پیشینه تاریخی و موقعیت سیاسی این شهر را مورد مطالعه قرار دهد.

سفر به غزه، سفر به لبنان
گردآورنده: سلیمانی، علی‌اصغر، ویراستار: نظری، مریم، ناشر والتین، تاریخ نشر ۱۴۰۰۰۳۲۲، محل نشر استهبان، ۲۷۲ صفحه - گردآوری - چاپ ۱

غزه نام شهری عرب‌نشین در نوار غزه است که در درگیری نیروهای جنبش «فتح» تحت کنترل گروه «حماس» درآمد. در انتخابات سال ۲۰۰۵، حماس با رأی قاطع در انتخابات شهرداری‌های غزه پیروز شد. جمعیت شهر غزه ۵۹۰ هزار و۴۸۱ نفر است که از اعراب فلسطینی تشکیل شده است. نویسنده در این کتاب در قالب یک کتاب راهنما، اطلاعات لازم برای سفر به غزه و لبنان را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

سادیسم اسرائیلی (تبیین ریشه‌ها و بررسی ابعاد بین‌المللی جنایات صهیونیست‌ها در غزه)
پدیدآور: افشار، اسدالله، ناشر سفیر اردهال، تاریخ نشر ۱۳۹۳۰۸۲۷، قیمت ۱۵۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران، ۱۹۲ صفحه - تالیف - چاپ ۱

محاصره غزه از دیدگاه حقوق بین‌الملل
پدیدآور: عطایی‌اقدم، محمدرضا، ناشر: پیشرو مبتکران،
تاریخ نشر ۱۳۹۲۱۱۲۰، قیمت ۷۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران، ۱۰۸ صفحه - تالیف - چاپ ۲

کتاب حاضر مشتمل بر تحلیلی درباره محاصره غزه توسط رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۸ م از دیدگاه حقوق بین‌الملل است. در این راستا ابتدا به عملکرد رژیم صهیونیستی در جنگ ۲۲ روزه و همچنین گزارش «ریچارد گلدستون» رئیس هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره غزه، پرداخته شده و سپس با ورود به مبحث محاصره، نخست آثار و تبعات محاصره و نقش دولت قاهره در استمرار آن تبیین گردیده و آن‌گاه کمک‌ها و اقدامات بشر دوستانه بین‌المللی به غزه ارزیابی و حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محاصره نوار غزه بررسی شده است.

زخم زمین: بررسی ابعاد حقوقی و سیاسی بحران غزه
پدیدآور: رحیمی، محمدرضا، ناشر مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه، تاریخ نشر ۱۳۹۴۱۲۱۸، قیمت ۲۰۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران، ۱۳۶ صفحه - تالیف - چاپ ۱

ایران، لبنان، غزه
پدیدآور: یعقوب‌زاده، هادی، ناشر شرکت انتشارات سوره مهر، تاریخ نشر ۱۳۹۱۰۸۲۲، قیمت ۴۹,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران، ۱۶۰ صفحه - تالیف - چاپ ۱

موضوع پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل اقدامات، مسئولیت‌ها و وظایف حکومت جمهوری اسلامی ایران در برابر مردم فلسطین است. این کتاب در دو بخش کلی تدوین شده است که بخش نخست، به آشنایی با پدیده صهیونیسم و تاریخچه کشور فلسطین اختصاص دارد. در بخش دوم، طی دو فصل، ضرورت‌های عقلی حمایت جمهوری اسلامی ایران از انقلاب مردم فلسطین و مبانی دینی این حمایت تبیین و تشریح شده است. نگارنده در این پژوهش، تلاش کرده تا با رویکردی عقلی و منطقی و با استفاده از دلایل محکم، جایگاه کشور ایران در زمینة مسئلة جهانی فلسطین را تبیین کند.

نقض حقوق غیرنظامیان در جنگ غزه
پدیدآور: زهره‌ای، محمدعلی، ناشر دنیای تغذیه، تاریخ نشر ۱۳۹۰۰۲۲۴، قیمت ۱۵,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران،
۸۰ صفحه - تالیف - چاپ ۱

موضوع کتاب حاضر، بررسی حقوق غیرنظامیان در جنگ‌ها و تبیین نقض حقوق غیرنظامیان در جنگ غزه است. نگارنده در نوشتار خویش ابتدا به بیان حقوق غیرنظامیان در اسلام و نگاه این دین به مسئله حقوق بشر می‌پردازد و سپس تمامی کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های تصویب شده پیرامون حقوق غیرنظامیان را شرح داده و نقض هر یک از این کنوانسیون‌ها در مورد ساکنان غیرنظامی شهر غزه، در جنگ میان اسرائیل و فلسطین را شرح داده و می‌کوشد جنایات جنگی سران صهیونیست را افشا کنید.

شکست اشغالگران در غزه: آغاز اضمحلال رژیم صهیونیستی
پدیدآور: عامر، عبدالرحمن‌عدنان و کاظمی، فاطمه، ناشر روایت فتح، تاریخ نشر ۱۳۹۱۱۲۱۳، قیمت ۱۳۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران، ۳۶۸ صفحه - تالیف - چاپ ۱


عاشورا - غزه: برگرفته از آثار علامه
پدیدآور: حکیمی، محمدرضا، ناشر دلیل ما، تاریخ نشر ۱۳۹۱۱۲۲۶، قیمت ۲۵,۰۰۰ ریال، محل نشر قم، ۱۶۴ صفحه - تالیف - چاپ ۱

حماسه حماس: بررسی مساله فلسطین و جنگ ۲۲ روزه غزه
پدیدآور: پورقیومی، ایوب، ناشر وداد، تاریخ نشر ۱۳۸۹۰۵۱۱، قیمت ۳۵,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران،
۲۵۶ صفحه - تالیف - چاپ ۱

حماس که یک جنبش مقاومت مردمی در فلسطین بوده و رویکردی جهادی دارد، دارای عقاید دینی بوده و مبانی اسلامی را اصلی ثابت برای هرگونه مبارزه علیه دشمن صهیونیستی می‌داند. این جنبش آزادسازی تمامی سرزمین فلسطین و رهایی قدس شریف را هدف مبارزه و جهاد خویش اعلام نموده است. جنبش حماس در کنار اصل جهاد و مبارزه، خواهان صلح نیز بوده و صلحی عادلانه را که دربرگیرندة حقوق تمامی فلسطینی‌ها بوده و حتی بازگشت آوارگان، استقلال، تمامیت ارضی فلسطین و برخورداری از حق تعیین سرنوشت را تضمین نماید، دنبال می‌کند. نویسنده در کتاب حاضر طی چهار فصل، ضمن بیان تاریخ فلسطین و بیان دیدگاه‌ها و نظرات احزاب سیاسی اسرائیل در خصوص مسائل مهم و اساسی از جمله مسالة فلسطین و قدس شریف، مطالبی را در خصوص سه مرحلة دولت محوری، گروه‌محوری و مردم‌محوری در قیام ملت فلسطین، ارائه می‌نماید و در فصل پایانی، با توجه به اهمیت جنگ ۲۲ روزة غزه و مقاومت مردمی به رهبری حماس، این واقعه را به صورت ویژه مورد بررسی قرار می‌دهد.

جنبش اسلامی در کرانه غربی و نوار غزه
پدیدآور: ابوعمرو، زیاد، مترجم: خامه‌یار، حسن، ناشر دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تاریخ نشر ۱۳۷۳۰۵۱۹
قیمت ۲,۹۰۰ ریال، محل نشر تهران، ۲۴۹ صفحه - ترجمه - چاپ ۱

مروری بر مصائب مردم غزه و فلسطین از زبان یک فلسطینی (کودکی که سرزمین او اشغال شده)
پدیدآور: رضائی‌دینانی، علی، ناشر رضائی‌دینانی، علی، تاریخ نشر ۱۳۹۷۱۲۰۹، محل نشر اصفهان، ۹۶ صفحه - تالیف - چاپ ۱

عملیات‌های هوایی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) علیه حزب‌الله: آموزه‌های جنگ ۳۳ روزه لبنان سال (۲۰۰۶) و ۲۲ روزه غزه سال (۲۰۰۸)
پدیدآور: لمبث، بنجامین‌اس، مترجم: افراسیابی، روح‌الله، ناشر مرکز انتشارات راهبردی نهاجا، تاریخ نشر ۱۳۹۴۱۰۲۸، قیمت ۱۵۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران،
۵۱۲ صفحه - ترجمه - چاپ ۱

ارتش رژیم صهیونیستی در تابستان سال ۲۰۰۶ میلادی جنگی ۳۳ روزه را علیه رزمندگان حزب‌الله لبنان و سپس در زمستان ۲۰۰۹ میلادی جنگ ۲۲ روزه دیگری را در نوار غزه علیه حماس با اهداف از پیش تعیین شده با استفاده از قدرت هوایی خود به راه انداخت. در این دو نبرد که با انجام بیش از ۵۳ هزار پرانه صورت پذیرفت، رهبران این رژیم به هیچیک از اهداف راهبردی ترسیم شده خود دست نیافتند و در نهایت هردو جنگ بی‌نتیجه پایان یافت. نگارنده در کتاب حاضر تلاش کرده تا عوامل ناکامی رژیم اشغالگر قدس را در این دو جنگ با رویکرد خاص خویش تحلیل، مقایسه و آموزه‌های منبعث از آن را ترسیم کند.

مقاومت در غزه
تدوین: دشتی، محمدحسن، ناشر آثل، تاریخ نشر ۱۳۹۴۰۳۲۳، قیمت ۱۵۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران، ۲۱۶ صفحه - تدوین - چاپ ۱

ابعاد حقوقی جنگ اسرائیل علیه غزه (۲۰۰۹)
پدیدآور: احمدقاجه و دیگران، ناشر دانشگاه امام صادق (ع)، تاریخ نشر ۱۳۸۹۰۲۱۲، قیمت ۶۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران، ۳۵۸ صفحه - تالیف - چاپ ۱

تعهدات، مسئولیت‌ها و محدودیت‌های دولت‌ها در هنگام بروز درگیری‌های مسلحانه در چهار کنوانسیون ژنو، به انضمام دو پروتکل الحاقی سال ۱۹۷۷ به عنوان اسناد اصلی حقوق بین‌الملل و بشردوستانه، کاملاً تبیین شده است. از میان کنوانسیون‌های چهارگانة ژنو، کنوانسیون چهارم، کاربرد اجرایی بیش‌تری در سرزمین‌های اشغالی دارد. این کنوانسیون به حمایت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه می‌پردازد و در آن مقررات مفصلی دربارة تعهدات رژیم اشغالگر درج شده است. در این میان رژیم اشغال‌گر اسرائیل همواره با توسل به تفاسیر غیرحقوقی و منحصر به فرد، به قابلیت اجرای کنوانسیون چهارم ژنو مصوب ۱۹۴۹ اعتراض کرده و مدعی است، این کنوانسیون در سرزمین‌هایی که اسرائیل از سال ۱۹۶۷ تاکنون در اشغال خود دارد، اجرا کردنی نیست. این سرزمین‌ها شامل: نوار غزه، کرانة باختری رود اردن و نیز قدس شرقی است که اسرائیل آن را تدریجاً پس از جنگ ۱۹۶۷ ضمیمة خاک خود کرده است. در کتاب حاضر ابعاد حقوقی جنگ غزه مورد بررسی قرار گرفته است.

جنایت جنگی در غزه و ستون پنجم اسرائیل در آمریکا
پدیدآور: پتراس، جیمزاف، مقدمه: منتظمی، رضا، مترجم: شاهی، بهزاد، ناشر سیمای پارسا، تاریخ نشر ۱۳۹۵۱۲۰۱، قیمت ۱۴۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران، ۲۰۶ صفحه - ترجمه - چاپ ۱

علت عقب‌نشینی اسرائیل از غزه: جنگ ۳۳ روزه
تدوین: بوبکی، طاهره، پدیدآور: رحمت‌آبادی، اعظم، ناشر مهر طاهر، تاریخ نشر ۱۳۹۳۰۸۱۷، قیمت ۴۵,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران، ۱۲۰ صفحه - تالیف - چاپ ۱

از غزه تا قدس: جلوه‌های کارآمدی گفتمان مقاومت اسلامی در فلسطین
پدیدآور: اندیشکده برهان، ناشر دیدمان، تاریخ نشر ۱۳۹۹۰۷۲۹، قیمت ۲۷۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران، ۱۳۲ صفحه - تالیف - چاپ ۲

غزه، جامعه جهانی و حقوق بین‌الملل: بررسی ابعاد حمله به کاروان آزادی
پدیدآور: نیاورانی، صابر، ناشر همشهری، تاریخ نشر ۱۳۸۹۰۷۰۶، قیمت ۱۲۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران، ۴۳۲ صفحه - تالیف - چاپ ۱

در روز ۳۱ ما مه سال ۲۰۱۰ کاروانی با عنوان «آزادی» که با ابتکار سازمان‌های غیردولتی و با حمایت دولت ترکیه، از بنادر این کشور عازم غزه بود، با حملة نیروی نظامی اسرائیل در آب‌های آزاد کنار غزه به نحو وحشیانه‌ای از ادامه حرکت باز ایستاد. در جریان این حرکت وحشیانة اسرائیل، ۹ نفر از بشردوستان همراه کاروان کشته و بسیاری دیگر زخمی شدند. تمامی همراهان و مسافران این کاروان بشردوستانه بازداشت و به یکی از بنادر اسرائیلی منتقل می‌شوند. آن‌چنان که انتظار می‌رفت این اقدام اسرائیل با واکنش بسیار شدید بین‌المللی مواجه شد و موضع‌گیری دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی را به همراه داشت. در همین راستا مؤسسة همشهری بر آن شد تا با تشکیل گروهی تخصصّی و با استفاده از صاحب‌نظران امر، مسأله را از نقطه‌نظر حقوق بین‌الملل، دیپلماسی عمومی و جامعه مدنی جهان بررسی کند. کتاب حاضر حاصل اجرای طرح پژوهشی برای بررسی بحران محاصره غزه و نیز حمله اسرائیل به کاروان آزادی از منظر حقوق بین‌الملل است.

اندیشه سیاسی معاصر در جهان عرب: از قرارداد پارساروویتز تا قرارداد غزه - اریحا
پدیدآور: رجایی، فرهنگ، ناشر مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه، تاریخ نشر ۱۳۸۱۱۰۰۲، قیمت ۹,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران، ۱۲۸ صفحه - تالیف - چاپ ۱

قدرت نرم و نبرد نامتقارن (تحلیل جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله و جنگ ۲۲ روزه غزه)
پدیدآور: افتخاری، اصغر، پدیدآور: شعبانی، ناصر، ناشر دانشگاه امام صادق (ع)، تاریخ نشر ۱۳۸۹۰۳۰۱، قیمت ۳۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران، ۱۹۲ صفحه - تالیف - چاپ ۱

فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی منجر به آن شد تا نظم دو قطبی تعریف‌شده برای نظام بین‌الملل عملاً معنای خود را از دست بدهد و شاهد شکل‌گیری فرایندهای «ضد نظمی» باشیم که قدرت‌های به جای مانده از دوران جنگ را دچار بحران می‌ساخت. این فرآیند موجب شد تا نظریة «پایان تاریخ» و «برخورد تمدن‌ها» در آن زمان مطرح شود که غایت آنها، معرفی دشمن تازه‌ای به نام «بنیادگرایی» و «تروریسم» بود. در قالب این طرح تازه قرار بود فرهنگ و تمدن اسلامی به دشمن اصلی نظم بین‌المللی تبدیل شود و تروریسم پدیده‌ای بود که بزرگ‌نمایی شد تا این تهدید واقعی جلوه داده شود: در نتیجة این راهبرد جدید، طیف متنوعی از نظریه‌های توجیهی برای مبارزه و کاربرد زور علیه بازیگران مسلمان تولید و عرضه شد، که به عنوان نمونه می‌توان به «تهدید نامتقارن» اشاره کرد. متعاقب این اقدام، دیدگاه‌های تازه‌ای برای مدیریت این دسته از تهدیدات تولید شد و شکل نوینی از جنگ‌ها شکل گرفت که به نبرد نامتقارن معروف هستند. این الگوی نبرد، دارای قابلیت‌های ویژه‌ای است که به بازیگرانی که دارای توان نظامی کم‌تری هستند، امکان آن را می‌دهد تا در نبرد موثرتر ظاهر شوند. در این میان، حزب‌الله لبنان از جمله بازیگرانی است که توانسته است از این امتیاز بسیار بهره برده و تجاوز سنگین و همه‌جانبة اسرائیل غاصب را مهار و مدیریت نماید. نگارندگان در کتاب حاضر، ضمن توجه دادن مخاطب به بنیادهای تئوریک نبرد نامتقارن، تلاش کرده‌اند تا با استفاده از الگوی پیشنهادی، به بازخوانی و تحلیل دو رخداد مهم، جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه بپردازند.

جنگ ۲۲ روزه
پدیدآور: چامسکی، نوآم، مترجم: مرادی‌نسب، زهرا،
ناشر موسسه انتشارات کتاب نشر وابسته به موسسه فرهنگی هنری و اطلاع رسانی ایران نمایه، تاریخ نشر ۱۳۹۲۰۲۰۴، قیمت ۲۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران، ۱۱۶ صفحه - ترجمه - چاپ ۱

ایدئولوژی سیاسی حماس: دیدگاه عامه مردم
پدیدآور: ینسن، میکل‌اروینگ، مترجم: رستم‌زاده‌خسروشاهی، رضا، مترجم: پیوند، ساحله، ناشر روایت فتح (وابسته به موسسه فرهنگی روایت فتح)، تاریخ نشر ۱۳۹۱۱۰۰۵، قیمت ۱۰۰,۰۰۰ ریال، محل نشر تهران، ۲۹۶ صفحه - ترجمه - چاپ ۱

موضوع پژوهش حاضر، واکاوی نقش جنبش مقاومت اسلامی یا «حماس» در تحولات فلسطین است. نگارنده در این اثر، تلاش کرده تا مشروعیت کارکردی حماس را در پرتو فعالیت و حضور این جنبش در نهادهای مدنی فلسطین بررسی کند. وی معتقد است حماس با الگوگیری از اخوان‌المسلمین مصر، فعالیت‌های خود را در حوزه نهادهای مدنی هدفمند کرده و موفقیت‌های زیادی را نیز در این راه کسب کرده است. مطالب اثر در شش فصل تنظیم شده که در فصل نخست، مبحث اسلام‌گرایی در فلسطین و جستجو برای اسلام ناب، به عنوان مقدمه مطرح شده است. در فصل دوم، پیشینه اسلام‌گرایی در فلسطین، در قرن بیستم تبیین شده است. دیدگاه‌ها و نظرات اسلام‌گرایان در رابطه با اسلام و تاریخ، در فصل سوم اثر ذکر شده و فصل چهارم، به مصاحبه‌های مدیران و بازیکنان تیم فوتبال وابسته به حماس اختصاص دارد. تعلیم و تربیت اسلام‌گرایانه، واکنش دانشجویان به هدف اصلی جنبش (پرورش مسلمان خالص) و نتیجه‌گیری در مورد آینده حماس، از جمله مطالب مندرج در فصول پنجم و ششم کتاب است. این اثر، رویکردی جدید برای تحلیل اقدامات حماس و نقش آن در فلسطین عرضه می‌کند و از این نظر، برای مطالعه سیاست‌گذاران و علاقه‌مندان به مسائل خاورمیانه و فلسطین مفید خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها