پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
«سفرنامه ابن‌بطوطه» با ترجمه محمدعلی موحد به چاپ هفتم رسید

نشر کارنامه چاپ هفتم کتاب سفرنامه «ابن‌بطوطه» ترجمه محمدعلی موحد را روانه پیشخان کتابفروشی‌ها کرد.«ابن بطوطه» در سفرنامه خود شرح گویا و زنده‌ای از تاریخ و فرهنگ جهان اسلام را ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشر کارنامه چاپ هفتم کتاب سفرنامه «ابن‌بطوطه» ترجمه محمدعلی موحد را روانه پیشخان کتابفروشی‌ها کرد.

«ابن بطوطه» که یکی از مهشورترین جهان‌گردان تاریخ و سیاحی مراکشی بود، در سفرنامه خود شرح گویا و زنده‌ای از تاریخ و فرهنگ جهان اسلام را ارائه کرده و این سند، یکی از معتبرترین مکتوباتی است که از قرن هشتم هجری قمری در دست ماست. او در سفرنامه خود زیر و بم جوامع اسلامی را در دوران خود بازگو می‌کند و تمام مطالب مهمی که خواننده، کنجکاو دانستن آن است را در سفرنامه‌اش پوشش می‌دهد. او از سیره و اعمال درباریان، حکام و پادشاهان گرفته تا نگرش و سبک زندگی فقها و دانشمندان، همه چیز را شرح می‌دهد و علاوه بر توصیف مراسم، تشریفات، آداب رسوم، معاش مردم و شرایط زیست آنها، به وصف مدارس، مساجد، خانقاه‌ها، شادی و غم و عزا، و به عبارتی تک تک جنبه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه می‌پردازد.

ابن‌بطوطه جهانگرد مراکشی از سرزمین‌های مسلمان زمان خود بازدید کرده است. او در سال ۱۳۲۶ با ترک شهر خود، تانگیه به مصر، شام، فلسطین، حجاز، عراق، ایران، یمن، بحرین، ترکستان، بینالنهرین و بخشی از هند و چین، جاوه، شرق اروپا و شرق آفریقا سفر کرد. روایت او در سفرنامه «ابن‌بطوطه» شامل روایاتی است که او از سرزمین‌های عجیب و غریبی است که به تفضیل فعالیت‌های مسلمانان را در خارومیانه و سایر کشورها اعم از فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ثبت و توصیف کرده است. این جهانگرد معروف مراکشی چهار یا پنج بار به ایران سفر کرد و در تمام سفرهای شرقی خود از زبان فارسی برای ارتباط با غیرعرب‌ها استفاده کرد.

ابن‌بطوطه هیچ‌گاه به صورت طولانی‌مدت در ایران باقی نماند، اما با توجه به وضعیت شاهراهی جغرافیای ایران، مجبور بود تا در اغلب سفرهایش از ایران رد شود و به همین دلیل، بخش زیادی از سفرنامه‌اش به ایران مرتبط است. هرچند ابن‌بطوطه تمام ایران را سیاحت نکرد و صرفاً در توقف‌گاه‌هایی از این کشور در خلال سفرش سکونت داشت؛ او مجموعاً چهار بار از ایران یا به قول خودش «فارس» و «بلاد عجم» عبور کرده که هر بار در هر شهری وارد شده است، فرهنگ عامه مردم ایران و خاستگاه‌های سیاسی، اجتماعی و تاریخی ایران، مانند بازمانده‌ی تمدن‌های ایران را ستایش می‌کند و با جزئیات زیادی درباره‌شان می‌نویسد.

نشر کارنامه چاپ هفتم کتاب سفرنامه «ابن‌بطوطه» ترجمه محمدعلی موحد را در ۱۱۰۱ صفحه به بهای ۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان روانه پیشخان کتابفروشی‌ها کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها