جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
«قاصد سری چرچیل» در زیرزمین جلسات کابینه

نشر جمهوری کتاب «قاصد سری چرچیل» نوشته آلن هلاد با ترجمه حسن دادفر را منتشر کرد. کتاب نگاهی به جنگ جهانی دوم با محوریت کابینه چرچیل دارد که گزارش جلسات آن از سوی چند منشی زن تایپ می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ نشر جمهوری کتاب «قاصد سری چرچیل» نوشته آلن هلاد با ترجمه حسن دادفر را منتشر کرد. کتاب نگاهی به جنگ جهانی دوم با محوریت کابینه چرچیل دارد که گزارش جلسات آن از سوی چند منشی زن تایپ می‌شود.

رز به عنوان دستیار اداری سفارت بریتانیا در پاریس مشغول به کار شده بود و صبح‌های زود، قبل از رفتن به محل کارش روی کتابش کار می‌کرد. آخر هفته‌ها پشت میزش چنبره میزد، با ارواح گذشته ملاقات می‌کرد و با ماشین تحریرش می‌نواخت. حسی آمیخته از رضایت و نوستالژی در وجودش شکل گرفته بود در کتابش از نقشش به عنوان یک رابط SOE نوشته بود و همچنین از قساوت‌هایی که در بازداشتگاه راونز براک شاهدشان بود یاد کرده بود… و حالا بعد از چهار سال از شروعش،کتاب تمام شده بود.

روز صد و پنجاه و نهم از بمباران لندن توسط نیروی هوایی هیتلر، رز تیسدل در اتاق ۶۰ از اتاقهای جنگ کابینه زیرزمینی وینستون چرچیل، مشغول تایپ گزارش بود. ماشین تحریر بیصدای رمینگتون، صدای نرمی را از برخورد کلیدهایش با نوار جوهر در فضا ساطع می‌کرد. تایپیست‌ها با چشم‌هایی ثابت بر گزارش دست‌نویس، اهرم کارتریج را فشار می‌دادند. این کارکنان، مسئول تایپ اسنادی بودند که از جلسات دیوانه‌وار بغدازظهر کابینه حاصل شده بودند.

یکی از گزارش‌های شما به ما در پیروزی کمک خواهد کرد. رز این را آرام به لوسی، دختر جوان عینکی که کنار او می‌نشست، گفت. لوسی، با شانه‌های افتاده از کار زیاد، لبخندی زد و سرعت تایپ کلماتش را در دقیقه بالا برد. اتاق ۴۰، یکی از چندین دفتر کار اتاق‌های جنگ کابینه چرچیل بود، با فضایی پنجاه متر مربع که در طبقات زیرین ساختمان خزانه‌داری در وست‌مینستر، واقع شده بود. به جای حضور مقامات نظامی، این اتاق از زنان غیرنظامی تشکیل شده بود؛ شامل هفت اپراتور صفحه کلید تلفن که با گوشی‌هایی روی سرشان به طور مرتب فیش‌ها را بر مدار ارتباطات جا به جا می‌کردند. آنها روی چهارپایه‌های چرخشی می‌نشستند و پشت‌شان به تایپیست‌ها بود. باقی فضا توسط چندین تایپیست پر شده بود که پشت میزهای کوچک چوبی می‌نشستند. این میزها برای زنانی با قدی نسبتاً بلند، هم تنگ بود و هم پاهایشان به سختی زیر آنجا می‌شد. ولی برای رز، دختر ریزه میزه بیست و دو ساله با قدی در حدود ۱۶۰، این میزها کاملاً مناسب بودند و پاهای کوتاهش خیلی راحت زیر آن قرار می‌گرفتند.

‌نشر جمهوری کتاب «قاصد سری چرچیل» نوشته آلن هلاد با ترجمه حسن دادفر را در ۴۴۸ صفحه به بهای ۲۷۰ هزار تومان منتشر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها