یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
نشست «نقد و بررسی کتاب آموزش و یادگیری جغرافیا» برگزار می‌شود

نشست «نقد و بررسی کتاب آموزش و یادگیری جغرافیا» در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «نقد و بررسی کتاب آموزش و یادگیری جغرافیا» روز دوشنبه ۱۵ آبان در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

این نشست به همت گروه جغرافیای خانه اندیشمندان علوم انسانی و انجمن جغرافیایی ایران با سخنرانی بهلول علیجانی، سید علی بدری و محمود شورجه برگزار می‌شود.

آموزش و یادگیری جغرافیا طی دهه‌های اخیر، با تحولات چشمگیری همراه بوده است. گذار از جغرافیای توصیفی به جغرافیای اثباتی و سپس انتقادی، سیاست‌ها و دغدغه‌های اصلیِ آموزش و یادگیری در این علم را بر مدارهای دیگری استوار ساخته است. از جمله دلایل این امر، پیوند جدایی‌ناپذیرِ دگرگونی‌ها در جوامع، نوع سیاست‌های آموزشی و اثر گفتمان‌ها و فلسفه‌های مختلف بر علم جغرافیا بوده است.

این کتاب، با تکیه بر تجارب و دستاوردهای جهانی کوشیده است تحلیلی نظام‌مند از سیر تحولات، فرایندها و ابعاد آموزش و یادگیری در جغرافیا طی یک سده گذشته ارائه دهد. وجود دغدغه‌ای اساسی درباره تحول نظام آموزش و یادگیریِ جغرافیا در ایران و لزوم توجهی آگاهانه‌تر و جدی‌تر به جایگاه و اهمیت روزافزونِ آموزش‌های جغرافیایی در شرایط امروزی، انگیزه تألیف این کتاب را فراهم کرد.

امروزه نه تنها گفتمان‌ها، شیوه‌ها و ابزارهای آموزش و یادگیریِ جغرافیا نسبت به گذشته بسیار فرق کرده‌اند، بلکه ثابت شده خودِ موضوع آموزش و یادگیری نیز دارای سرشتی «جغرافیایی» است. از این رو، در سده بیست‌ویکم، «چرخش فضایی» در سیاست‌های آموزش و یادگیری به یکی از پیش‌شرط‌های لازم و اساسی در طرح تحول نظام آموزش در دوره‌های پیش‌دانشگاهی و دانشگاهی مبدل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها