یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
کتاب «رونوشت برابر اصل» نقد و بررسی می‌شود

سومین جلسه از مجموعه نشست‌های نقد کتاب مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عنوان «داستان پیکار» به بررسی کتاب «رونوشت برابر اصل» می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سومین جلسه از مجموعه نشست‌های نقد کتاب با عنوان «داستان پیکار» به بررسی کتاب «رونوشت برابر اصل» می‌پردازد. این نشست با حضور کارشناسان و پژوهشگران روز دوشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ در سالن اجتماعات مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

این کتاب یادداشت‌های قاسم عابدینی از رهبران پیکار در زندان از درون تشکیلات مجاهدین خلق و پیکار است. آنچه قاسم عابدینی در یادداشت‌هایش آورده است، دقیقاً همان مطالبی است که سال‌ها از همه‌ی نیروها مخفی نگاه داشته شد. نوشته‌های وی بی‌تردید روشنگر بخش مهمّی از تاریخ معاصر ماست.

وی در رابطه با حوادث سال ۱۳۵۷ می‌گوید: «این وضعیت تلخ و دردناک برای کسانی که سال‌ها در حرف، از توده‌ای شدن مبارزه یاد می‌کردند سرنوشت عجیبی را ترسیم می‌کند. در شرایطی که داشت یک برگ خونین در تاریخ این سرزمین ورق زده می‌شد، مبارزینی انقلابی اسیر در تنش‌های «درون تشکیلاتی» و محصور در حصارِ حلّ مسائل سازمان گرفتار شده بودند و لااقل بازدهی یک توده‌ی عامی را هم نداشتند که بروند در خیابان‌ها اعلامیه‌ای پخش کنند! شعاری بدهند و سنگی برای سربازان رژیم پرتاب کنند.

یکی از علّت‌هایش شاید این بود که جنبش «خرده‌بورژوایی» بود و «پرولتاریا» در آن حضور نداشت؛ و واضح بود وقتی که «رهبر پرولتاریا» دستش بند و سرش گرم مسائل درونی‌اش بود، پرولتاریا هم لابد منتظر بود تا رهبرش فارغ شده دستورات لازمه را بدهد! که وارد تحلیلش نمی‌شویم… زیرا پرولتاریای بی‌وفا هم رهبری «خرده‌بورژوازی» (!) را پذیرفت و این پیشاهنگ را تنها گذاشت که در نیمه‌ی دوّم هم به اوضاعش نگاهی خواهیم انداخت!»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها