پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴
مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی در کردستان به ایستگاه پایانی رسید

کردستان _ مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کردستان با حضور ۴۰ قصه‌گو در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سنندج برگزار شد که در مراسمی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج، معاون سیاسی، امنیتی فرماندار سنندج پنجشنبه در این آیین اظهار کرد: قصه‌گویی هنری است که از گذشته‌های دور به جا مانده است و ما باید تلاش کنیم کودکان را به موضوع قصه‌گویی عادت داده و این مساله را جدی بگیریم.

عبدالعلی اسفندیاری خواستار ترویج فرهنگ قصه‌گویی با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و آموزش و پرورشی شد و افزود: برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی کمک بسیار زیادی به ترویج و گسترش فرهنگ قصه‌گویی در جامعه می‌کند.

مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی در کردستان به ایستگاه پایانی رسید

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار قصه‌گویی در انتقال فرهنگ به آیندگان گفت: قصه‌گویی در انتقال مفاهیم مختلف ارزشی، دینی، فرهنگی جامعه به نسل‌های جوان بسیار تاثیرگذار است. لذا باید توجه کنیم که قصه گویی را به زیست خانواده‌ها بازگردانیم.

معاون سیاسی، امنیتی فرماندار سنندج با اظهار تأسف از کم‌رنگ شدن قصه‌گویی به واسطه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد: در جامعه ایرانی، فرزندان ما با قصه‌گویی بزرگ شده‌اند و با زنده نگه داشتن این فرهنگ، این فرصت را باید برای انتقال مفاهیم فرهنگی مغتنم بدانیم.

مدیر کل کانون استان کردستان نیز در ادامه این مراسم گفت: بشر از بدو خلقت تشنه‌ی روایت بوده است و شنیدن آنچه این دو را پیوند می‌دهد، قصه است.

حمیدرضا گوهری، با بیان اینکه قصه زبان حال دورن انسان است که قابلیت ترجمه به زبان‌های دیگر را دارد، افزود: قصه و قصه‌گویی یکی از ابزارهای مهم تربیتی است که در کاهش اضطراب کودکان، شکل گیری شخصیت آنها و آموزش مهارت‌های زندگی به آنها نقش مهمی دارد.

مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی در کردستان به ایستگاه پایانی رسید

وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همیشه نسبت به رویدادهای ارزشی و جاری در بطن جامعه همراه بوده و همواره تلاش کرده فعالیت‌ها و برنامه‌هایی هم راستا با رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در فعالیت‌های ملی داشته باشد.

گوهری اضافه کرد: لذا با توجه به اتفاقات دردناکی که این روزها در فلسطین و غزه اتفاق افتاده است در جشنواره قصه‌گویی نگاهی ویژه به این بخش هم داشته و با هدف بیان مظلومیت‌های مردم فلسطین و حمایت از کودکان بی‌گناه فلسطینی در این زمینه نیز گام بردارد.

در ادامه هیئت داوران بیست‌وپنجمین جشنواره‌ی قصه‌گویی مرحله‌ی استانی شامل رضا عباسی، مریم فرومند، بی‌با رهسپار و مهرداد حدادی آرای خویش را به شرح ذیل بیان کرد:

بخش مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها:

رتبه نخست احمد صیادی با قصه گرگک. در این بخش بی‌بی حوا روانبخش با قصه مهمان‌های ناخوانده شایسته تقدیر شناخته شد.

دختران و پسران (بخش مدرن و کلاسیک)

رتبه نخست آتاناز قزلسفلو با قصه کلاه شادی، رتبه دوم سارا کده با قصه تخم مرغ به کلاه کره و تیفون، رتبه سوم مبینا رودنی با قصه نارنج و ترنج.

در این بخش صبا ملایی با قصه آرزوی آدم برفی، شایسته تقدیر شناخته شد.

زنان و مردان (بخش مدرن و کلاسیک)

رتبه نخست ام‌البنین کریمی با قصه کفش‌های بزرگان، رتبه دوم معصومه هوایی با قصه موشکه موشان و محمدعلی داودی با قصه توپاکی

دختران و پسران (بخش آیینی سنتی)

رتبه نخست سبحان نصیرآبادی با قصه رزم نام و عار، رتبه دوم فاطمه بلوچی با قصه سام و پریدخت و رتبه سوم کتایون کیخا با قصه افسانه دیوباد.

در این بخش یگانه آذرسا با قصه سهراب و گردآفرید شایسته تقدیر شناخته شد.

زنان و مردان (بخش آیینی و سنتی)

رتبه نخست سحر کیخایی جوان با قصه کرم هفتواد، رتبه دوم ارسلان محبی با قصه نقل مردمان مرد.

در این بخش رتبه سوم به صورت مشترک به فهیمه مهردل با قصه سام و پریدخت و زینب افسری با قصه بیژن و منیژه رسید.

بخش زبان اشاره

رتبه نخست سمیه جهانتیغ با قصه المر. در این بخش نیز زهرا صباغ با قصه همیشه همیشه دوستت دارم و عصمت پهلوانی شیخی با قصه گوسفندی که خیلی کوچک بود به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.

گفتنی است در بخش‌های غیر رقابتی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی (مرحله استانی) نیز فهیمه مقربی با قصه کاک قاسم و در بخش قصه لبخند، شهین ریگی با قصه دزد و سلطان محمود معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایبنا؛ بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کردستان علاوه بر قصه‌گویی در افشای جنایات رژیم صهیونیستی از زبان هنر نیز بهره گرفته و در بخش جنبی جشنواره نمایشگاه هنری و ادبی از آثار کودکان ونوجوانان در حمایت از کودکان فلسطینی را نیز برپا کرد.

مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی در کردستان به ایستگاه پایانی رسید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها