دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
«جمهوری رضاخانی» بازچاپ شد

کتاب «جمهوری رضاخانی» جستاری درباره رخدادهای سال‌های ۱۲۹۹ خورشیدی تا رسیدن رضاشاه به پادشاهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در سوم اسفند ۱۲۹۹ خورشیدی، رضاخان و سید ضیاءالدین طباطبایی کودتایی صورت دادند که درباره آن دیدگاه‌های گوناگونی همانند کودتای سیاه و کودتای سپید بیان شده است. آنچه مهم است کودتای ۱۲۹۹ خورشیدی، ایران را از خطر تجزیه نجات داد و با برقراری امنیت، ایران یکپارچه گشت. پس از کودتا دولت‌های کم‌دوام و ناپایدار پدید آمدند و رضاخان در همه کابینه‌ها وزیر جنگ و پرتلاش در ایجاد امنیت شد تا به نخست‌وزیری رسید.

احمد شاه قاجار آهنگ اروپا نمود. به هنگام نخست‌وزیری به پیروی از آتاتورک، شعار جمهوری‌خواهی مطرح کرد که با مخالفت‌های بسیار به‌ویژه آیت‌الله مدرس روبرو شد و در نهایت به شکست انجامید. رضاخان پس از شکست جمهوری‌خواهی گامی بزرگ برای پادشاهی ایران برداشت.

کتاب «جمهوری رضاخانی» جستاری درباره رخدادهای سال‌های ۱۲۹۹ خورشیدی تا رسیدن رضاشاه به پادشاهی است. این کتاب به قلم غلامرضا نظری از سوی انتشارات امیرکبیر بازچاپ شده و در دسترس علاقه‌مندان حوزه تاریخ معاصر قرار دارد.

رضاخان از سربازی تا پادشاهی و تلاش‌های به‌اصطلاح جمهوری خواهی او، شالوده اصلی این کتاب است. علت شکست جمهوری و نقش سید حسن مدرس و اقلیت مجلس پنجم، از دیگر بخش‌های این کتاب خواندنی است. مولف در این پژوهش، سرانجامِ موافقان و مخالفان رضاخان را نیز بررسی و به این نتیجه رسیده است که بسیاری از آنان در نهایت به اردوگاه رضاخان پیوستند.

کتاب «جمهوری رضاخانی» در ۳۸۸ صفحه با قیمت ۲۷۲ هزار تومان از سوی انتشارات امیرکبیر بازچاپ شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها