دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
«فرخی یزدی» و «ایل سنجابی و مجاهدت ملی ایران» منتشر شدند

«فرخی یزدی» و «ایل سنجابی و مجاهدت ملی ایران» در حوزه تاریخ معاصر ایران از سوی نشر شیرازه منتشر شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «ایل سنجابی و مجاهدت ملی ایران» تالیف علی‌اکبر خان سردار مقتدر سنجابی و کتاب «فرخی یزدی» تالیف رضا آذری شهرضایی از سوی نشر شیرازه کتاب منتشر شدند.

درباره کتاب «ایل سنجابی و مجاهدت ملی ایران» چنین می‌خوانیم: «در فاصله سال‌های انقلاب مشروطه تا مراحل پایانی جنگ اول جهانی، کرمانشاه از جمله به دلیل موقعیت جغرافیایی و ترکیب جمعیتی، عرصۀ بروز برخی از مهّم‌ترین تحوّلات تاریخ معاصر ایران بوده است. از شورش‌های ضدمشروطه سالارالدوله گرفته تا تشکیل دولت موقت نظام‌السلطنه و تبدیل آن حدود به میدان کارزار سپاهیان روس و انگلیس و عثمانی. خاطرات علی اکبرخان سردار مقتدر، یکی از رؤسای سرشناس ایل سنجابی از این دوره، هم شرحی است بر این رخدادهای مملکتی و هم مبیّن تأثیر تعیین‌کننده وی بر رخدادهای مزبور.»

درباره کتاب «فرخی یزدی» چنین آمده است: «با استقرار نظام پهلوی در سال‌های نخست دهه ۱۳۰۰ شمسی، دوره‌ای از آزادی و آزادی‌خواهی که با نهضت مشروطیت ایران آغاز شده بود، به پایان آمد. ولی همانگونه که در شرح مراحل پایانی تلاش و تکاپوی فرخی یزدی، شاعر و روزنامه‌نگار برآمده از مشروطه یعنی موضوع اصلی این کتاب ملاحظه خواهد شد، این آزادی و آزادی‌خواهی شعله‌ای نبود که به آسانی و سهولت خاموش شود.»

کتاب «ایل سنجابی و مجاهدت ملی ایران» تالیف علی‌اکبر خان سردار مقتدر سنجابی در ۷۷۵ صفحه، و با قیمت ۵۴۰ هزار تومان و کتاب «فرخی یزدی» تالیف رضا آذری شهرضایی در ۱۳۶ صفحه و قیمت ۹۹ هزار تومان از سوی نشر شیرازه کتاب منتشر شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها