وی با بیان اینکه امام رضا (ع) فرصت اندیشیدن را به مردم داد، گفت: حضور امام رضا (ع) در خراسان، مانندکاشتن نهالی بود که تا امروز در حال ثمربخشی است و این موضوع ارتباطی به دیدگاه و تفکر شیعی ندارد چرا که آثار هجرت امام بدون توجه به نوع دیدگاه بر همه آشکار است.
تغییر موضع قیامها بعد از هجرت امام
محمدهادی زاهدی اظهار کرد: اگر قیامهای ضد حکومتی را در ایران پیش از مهاجرت امام رضا (ع) مطالعه کنیم متوجه میشویم که قیامها ماهیت ضد دینی داشته امّا بعد از مهاجرت امام، شکل قیامها از ضد دینی به ضد حکومتی تغییر پیدا میکند و از جنبه ضد اسلامی به جنبه ضد خلافت تغییر شکل میدهند.
وی همچنین به وجود دو جریان فکری اهل حدیث و معتزله در دوره حضور ایشان اشاره کرد و ادامه داد: مأمون و معتصم خود را از معتزله میدانستند، اما هنگامی که خلافت به متوکّل رسید خود را به اهل حدیث منسوب میکرد.
آموزش تفکر انتقادی
وی با بیان اینکه مطالعه مناظرات امام رضا (ع)، به گونهای نقل انتقادی را نشان میدهد، اظهار کرد: آنچه که از فرمایشات امام میتوان فهمید آن است که تفکّر و اندیشه باید بر اساس مجموع دانسته ها باشد نه طبق یک روایت یا یک کتاب و ایشان تفکر انتقادی را به مردم آموزش دادند.
زاهدی ادامه داد: امام رضا (ع) همین رویکرد را در مورد احادیث پیامبر اکرم (ص) دارند بنابراین حضور ایشان به نوعی فرصتی برای اندیشیدن بوده است.
این پژوهشگر، پایش دین، آراستن آن به گوهر اندیشه، و بعد تفکّر انتقادی و نقّادانه را ماحصل مهاجرت امام رضا (ع) خواند.
نظر شما