پنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۲
نویسنده کتاب «سرگذشت ایران در ۱۰۰ محوطه باستانی» تندیس گرفت

تندیس و لوح تقدیر دومین جشنواره ملی میراث فرهنگی به کتاب «سرگذشت ایران در ۱۰۰ محوطه باستانی» نوشته شادی گنجی رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «سرگذشت ایران در ۱۰۰ محوطه باستانی» به عنوان چهارمین جلد از مجموعه «ایران ۱۰۰۱» نوشته شادی گنجی تندیس و لوح تقدیر دومین جشنواره ملی میراث فرهنگی را دریافت کرد.

این کتاب حاوی روایات محوطه‌های باستانی فراموش‌شده‌ای است که بستر زندگی پیشینیانی بوده‌اند که فرهنگ امروزی ما بر شیوه زندگی آن‌ها بنا شده است. بی‌شک شناخت این محوطه‌ها مسیر حصول پاسخ به پرسش‌های تاریخی را هموار می‌کند.

در این جلد طی ۹ فصل به مشخصاتی نظیر مکان، سال کاوش، گروه کاوشگر، دلیل اهمیت، یافته‌های شاخص و منتخبی از نتایج علمی در خصوص هر یک از دوره‌های پارینه‌سنگی، نوسنگی، مس‌سنگی، مفرغ، آهن، هخامنشی، سلوکی و اشکانی، ساسانی و اسلامی پرداخته شده است.

صد محوطه باستانی منتخب در این کتاب همگی کاوش شده و قابل بازدید هستند؛ نتایج کاوش آن‌ها منتشر شده و یافته‌هایشان به پرسش ویژه‌ای درباره گذشته ما پاسخ می‌دهند.

همچنین در این مراسم از علی گلشن برای نکارش کتاب مجموعه حیات وحش (ببر هیرکانی، شیر آسیایی و یوزپلنگ آسیایی)، نوشته علی گلشن (تهران) تقدیر به عمل آمد.

از حبیب‌الله محمودیان نیز برای پژوهش در حوزه ایلام و نگارش کتاب‌هایی با عناوین «اطلس جامع تاریخ و باستان‌شناسی استان ایلام»، «اطلس صنایع دستی و سنتی استان ایلام»، «جغرافیای تاریخی و باستان‌شناختی سرزمین دیوالا»، «جغرافیای تاریخی و باستان‌شناختی شهرستان چوار»، «شاهنامه کردی ایلامی (جلد اول تا سوم)، نویسنده: حبیب‌اله محمودیان (حکیم فردوسی)» تقدیر شد

در بخش رساله‌های دانشگاهی نیز تندیس و لوح تقدیر جشنواره به سفید کوه مکران (رویکردی باستان مردم شناختی بر سکونتگاه‌های ارتفاعات مرکزی بلوچستان؛ مطالعه موردی دهکده‌های بخش بنت، نیک شهر)، نوشته حسین واحدی، کارشناسی ارشد از سمنان رسید.

و از رساله رهیافتی برای ارزیابی عملکرد سینمای مستند باستان‌شناختی ایران، براساس مطالعه و طبقه‌بندی آماری-توصیفی فیلم‌های تولید شده در ایران، نوشته مهدی صفائی‌نژاد، مقطع دکتری از اصفهان و رساله طراحی مجموعه مسکونی در محله نعیم‌آباد یزد با تامل بر تغییر و تداوم خانه‌های تاریخی شهر یزد، نوشته بهاره داودی‌فر، کارشناسی ارشد از یزد تقدیر به عمل آمد.

داوران بخش کتاب غلامرضا امیرخانی، رضا سامه، آتوسا مومنی، جبرئیل نوکنده و ذات‌اله نیکزاد و داوران بخش رساله دانشگاهی سعید امیر حاجیلو، فاطمه داوری، محمدرضا رحیم‌زاده، علی طلوعی و اسکندر مختاری بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها