یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
بهره‌گیری از منابع اصلی دوران هخامنشیان در «چنین بود کورش»

کتاب «چنین بود کورش» تالیف دکتر کورش سالاری از سوی انتشارات ره‌آوردمهر راهی بازار چاپ و نشر شد. چیزی که در تازه‌ترین اثر این نویسنده در کتاب «چنین بود کورش» جلب توجه می‌کند، استفاده و شرح منابع اصلی دوران هخامنشیان و استفاده نویسنده از آنهاست که توانسته کتابی مستند ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «چنین بود کورش» تالیف دکتر کورش سالاری از سوی انتشارات ره‌آوردمهر راهی بازار چاپ و نشر شد. کورش هخامنشی در قرن ششم پیش از میلاد، با رهبری خردمندانه و یاری ایرانیان موفق به تشکیل سلسله هخامنشیان به عنوان نخستین و بزرگ‌ترین امپراتوری جهان باستان شد. این پادشاه عالیقدر شیوه نوینی از حیث سلوک با ممالک تابعه و ملل مغلوبه در جهان باستان بنا نهاد؛ به طوری که وی برای کسب افتخارات خود مرتکب شقاوتی نشد و برای مرعوب کردن نسل‌های آینده قتل عامی روا نداشت، این پارسی بزرگ با اشتیاق تمام در جست‌وجوی دوستی و محبت اقوام بود و خود را به جای فرمانروا، خدمتگزار آنها جلوه می‌داد. بی‌شک کورش نابغه‌ای بزرگ، انسانی والامنش، سیاستمداری قانون‌مدار و انعطاف‌پذیر در تاریخ است که می‌تواند سرمشق بسیار خوبی برای جهانیان باشد.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: بی تردید آشنایی با سرگذشت بزرگان و قهرمانان تاریخ می‌تواند دستورالعمل بسیار مطلوبی برای جامعه فرهنگی و به ویژه نسل جوان باشد. در تاریخ ایران زمین مردان و زنان بزرگی را می‌شناسیم که شجاعانه، با هوشمندی و فضائل اخلاقی بی‌نظیر با انجام اقداماتی نادر و خطیر برای اعتلای ایران توانسته‌اند نام خود را بر صفحات تاریخ ایران ماندگار سازند، اما بی شک تابناک‌ترین و بی‌مانندترین انسان در تاریخ ایران باستان کورش هخامنشی است. مردی بزرگ، که دوست و دشمن به پاس شیوه کشورداری و نبوغ نظامی و بیش از همه صفات و خلقیات کاملاً انسانی و ایرانی او در برابرش وادار به احترام و تکریم شدند و در تاریخ ایران باستان او را شایسته لقب بزرگ دانستند.

این مرد بزرگ و برجسته، با متحد کردن و یکپارچه ساختن اقوام مختلف توانست نخستین و بزرگ‌ترین امپراتوری جهان باستان را با شیوه اداره حکومتی بر اساس احترام و بزرگداشت شأن انسانی به دور از خشونت پی‌ریزی کند، وی برعکس سلاطین ظالم آشور و بابل با شکست‌خوردگان با رأفت برخورد کرد، با خردمندی هر سرزمینی را که تسخیر کرد به آنها آزادی مذهب داد، او شهرها را ویران ننمود و قتل عام و کشتار نکرد. بدین‌سان ایرانیان کورش را پدر، یهودیان او را مسیح و یونانیان که سرزمینشان به وسیله کورش تسخیر شده بود، وی را سرور و قانونگذار نامیدند.

شاهنشاه بزرگ هخامنشی پس از گشودن بابل در سال ۵۳۹ پیش از میلاد، منشور خویش را صادر نمود، این رویداد مهم و شگرف را می‌توان نقطه عطف حیات این مرد نامی دانست. محتوای این منشور که نوعی کتیبه محسوب می‌شود، شامل ثبت فرمان‌های کورش در هنگام گشودن بابل با صلح و آرامش است و نمونه‌ای از خدمات ایرانیان به صلح، عدالت و تمدن جهانی به شمار می‌رود و نشان‌دهنده وجود روحیه گذشت و بردباری ایرانیان در عهدی است که خشونت بر جهان حاکم بوده است. از آن جهت که بسیاری از اصول جهانی حقوق بشر همچون عدم غارت و ویرانی در جنگ، احترام به حقوق انسان‌ها، آزادی اندیشه و انتخاب دین و احترام به آزادی سایر ملل که امروز مورد استفاده قرار می‌گیرند، مورد اشاره این منشور است، این استوانه، به اولین منشور حقوق بشر شهرت یافته که امروزه سبب مباهات ایرانیان است.

بهره‌گیری از منابع اصلی دوران هخامنشیان در «چنین بود کورش»

نظر به اینکه نگارش شرح زندگانی و تکاپوهای کورش بزرگ هخامنشی برای تاسیس شاهنشاهی هخامنشی، مستلزم آشنایی، نقد و تطبیق منابع اصلی دوران هخامنشی با یکدیگر است، بر این اساس در کتاب «چنین بود کورش» در هفت فصل تلاش شده با توجه به منابع اصیل تاریخی زندگانی بنیانگذار سلسله هخامنشیان را مورد بررسی قرار دهیم؛ در فصل اول مقدماتی پیرامون منابع اصلی این دوره از جمله کتاب هرودت، کتزیاس و گزنفون و کلیاتی درباره پیشینه پارس‌ها، تبار و نام کورش را ارائه داده‌ام که می‌توان این بخش را مقدمه‌ای برای ورود به زندگی کورش بزرگ دانست. فصل دوم به ارتباط کورش و مادها و در ادامه گشودن اکباتان، پایتخت مادها و آغاز نامور شدن کورش در جهان آن روز پرداخته‌ام.

در فصل سوم از کشورگشایی‌های کورش از لیدی و مستعمرات یونانی تا گشودن بابل سخن به میان آمده است. فصل چهارم به مهم‌ترین دوران حیات کورش بزرگ یعنی حضور با رأفتش در بابل اشاره دارد، در این فصل صدور منشور و آزادی یهودیان در بند، توسط کورش مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل پنجم با توجه به منابع معتبر به حل معمای فرجام یا کشته شدن کورش می‌پردازیم. در فصل ششم میراث اخلاقی؛ نظام مالی، حقوقی، بازرسی، باغ ایرانی و پاسارگاد به عنوان میراث کورش هخامنشی تشریح شده است. در فصل پایانی دو چهره مهم و معماگونه یعنی ذوالقرنین و کیخسرو با کورش بزرگ مورد مقایسه قرار گرفته تا مشخص شود که آیا ایشان همان کورش هخامنشی هستند؟ … و در نهایت با پسگفتاری مجموعه پایان می‌پذیرد.

به هر روی هدف اصلی این کتاب، جدا از منش و شخصیت کورش اقدامات جنگی اوست که چگونه با سرعتی برق‌آسا با غلبه بر مادها و لیدیه و مطیع کردن دولت‌شهرهای یونانی و در نهایت تسخیر بابل و دست آخر رویارویی با اقوام بیابان‌گرد شرق ایران؛ توانست قلمرو وسیع و با ثباتی را برای جانشینانش فراهم آورد، بنا بر آنچه آمد، شرح همه این اقدامات با توجه به منابع موثق تاریخی مورد بررسی قرار گرفته است.

این نویسنده و پژوهشگر تاریخ ایران آثار متعددی در واکاوی ایران باستان منتشر شده است که از آن جمله می‌توان به «تاریخ اساطیری ایران»، «جشن‌های کهن ایران زمین» و «نوروز میراث کهن ایران زمین» اشاره کرد.

کتاب «چنین بود کورش» به کوشش دکتر کورش سالاری در ۲۲۵ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه از سوی انتشارات ره‌آوردمهر راهی بازار چاپ و نشر شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمزه صمیمی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    با نهایت احترام خدمت موّلف بسیار جلیل القدر جناب دکتر سالاری ؛ با توجه به دیباچه موقری که به حق و شایسته و با متنی روان و دلنشین همچون تحریر های پیشین به رشته نگارش آذین گشته موجبات بسی تبختر و مباهات است و امید است که این اثر وزین نیز که قطعا آخرین تألیفات نویسنده فرهیخته نخواهد بود، مورد اقبال جامعه فرهنگی کشور به ویژه تاریخ پژوهان و تاریخ دوستان واقع گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها