پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
پرفورمنس نمایشی ایران در حمایت از فلسطین و توسعه و انتقال عناصر فرهنگی ایران اسلامی

هادی آجیلی، رایزن فرهنگی ایران در تونس گفت: این اجرا فقط یک اجرای نمایشی نبود بلکه توسعه و انتقال عناصر فرهنگی ایران اسلامی در منطقه شمال آفریقا بود که بسیار زیاد مورد توجه رسانه‌های کشور تونس قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) هادی آجیلی، رایزن فرهنگی ایران در تونس در نشست تخصصی تئاتر سنتی ایران در جشنواره بین‌المللی تئاتر کارتاژ تونس گفت: گروهی که در جشنواره بین‌المللی تئاتر کارتاژ تونس شرکت کردند نوجوانانی بودند که در برنامه عصرجدید با اسم پهلوانک‌های ایران زمین موفق به کسب رتبه اول شدند و درواقع تیم‌ملی نوجوانان ورزش زورخانه‌ای محسوب می‌شوند.

وی افزود: طبیعتاً ورزش زورخانه‌ای یک فعالیت ورزشی است ولی به این دلیل که یک پرفورمنس نمایشی هم محسوب می‌شود تلاش کردیم این اجرا را در جشنواره بین‌المللی تئاتر کارتاژ تونس قرار بدهیم و مسئولین این جشنواره هم اجراهای گذشته را دیده و مورد استقبال واقع شده بود.

آجیلی ادامه داد: تقریباً دوهفته گذشته همین گروه در محضر مقام معظم رهبری اجرا داشتند و ایشان تاکید کردند که عناصر فرهنگی، سنتی و ارزشی که در ورزش زورخانه‌ای وجود دارد به گونه‌ای که مناسب بین‌المللی شدن و آشنایی دیگر کشورها با این عناصر است حفظ شود.

رایزن فرهنگی ایران در تونس تصریح کرد: به تعبیری می‌توان گفت اجرایی که در جشنواره بین‌المللی کارتاژ انجام شد اولین لبیک به توصیه مقام معظم رهبری است. اولین بار است که اجرای ورزش زورخانه‌ای توسط نوجوانان در عرصه بین‌الملل انجام می‌شود و همین نکته بسیار متمایز کننده اجرای کشورمان در این جشنواره بود که بسیار مورد توجه رسانه‌های تونس قرار گرفت.

آجیلی اظهار داشت: روز ۴ دسامبر در سالن تئاتر ابن‌شقیق که از سالن‌های قدیمی تئاتر این کشور محسوب می‌شود با حضور مهمانان از نخبگان فرهنگی کشور تونس به روی صحنه رفت.

رایزن فرهنگی ایران در تونس بیان داشت: از مهمترین مهمانان این اجرا آقای لطفی بوشناق از مشهورترین خوانندگان سنتی تونس و یکی از مشهورترین خوانندگان جهان عرب بود.

آجیلی بیان کرد: این اجرا به دلیل شرایط غزه به صورت ویژه برای فلسطین طراحی شد و همه اعضای گروه با چفیه مخصوص فلسطین به روی صحنه رفتند و زمانی که زنگ زورخانه‌ای به صدا درمی‌آمد ندای فلسطین سر می‌دادند. این اجرا بسیار مورد توجه‌رسانه‌ها و دبیرخانه جشنواره قرار گرفت و اعلام‌کردند اجرای پرفورمنس نمایشی از ایران در راستای حمایت از مردم فلسطین در جشنواره وجود دارد.

وی تصریح کرد: این اجرا با نام ورزش، جوان‌مردی و مقاومت با تاکید بر عناصر فرهنگی سنتی ایران اسلامی به نمایش درآمد. این اجرا فقط یک اجرای نمایشی نبود بلکه توسعه و انتقال عناصر فرهنگی ایران اسلامی در منطقه شمال آفریقا بود که بسیار زیاد مورد توجه رسانه‌های کشور تونس قرار گرفت.

رایزن فرهنگی ایران در تونس اظهار داشت: بعد از این اجرا آقای لطفی بوشناق به روی صحنه آمد و از تمام اعضا به ویژه مرشد ۱۰ ساله گروه تشکر کرد و تکه کوتاهی از اشعار ابوالقاسم‌الشابی شاعر حماسی تونس را با نوازندگی مرشد گروه ایران اجرا کرد.

وی در پایان گفت: مرشد گروه ما بخش هایی از قصیده معروف شاعر تونسی ابوالقاسم‌الشابی و شاعر حماسی کشورمان ابوالقاسم فردوسی را اجرا کرد که بسیار مورد توجه رسانه‌ها و بینندگان تونسی قرارگرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها