جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ از خیال‌پردازی‌های پرویز ثابتی تا مستندسازی کتیبه‌های فارسی

اهالی کتاب در هفته گذشته همزمان با هفته پژوهش با هدف بررسی کتاب‌های گوناگون و شخصیت‌های متفاوت و رویدادهای تاریخی و سیاسی گرد هم آمدند. در این نشست‌ها کتاب محوری‌ترین موضوع بود. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): هفته گذشته نیز اهالی کتاب با هدف بررسی کتاب‌های گوناگون و شخصیت‌های متفاوت و رویدادهای تاریخی و سیاسی گرد هم آمدند. در این نشست‌ها کتاب محوری‌ترین موضوع بود. در این هفته شاهد رویداد مستندنگاری آثار کتیبه‌دار باستانی و اسلامی، چاپ دوم «آسمان گریست» بعد از ۳۸ سال، دیدار رئیس بنیاد ایران‌شناسی با پدر کاریز ایران، نقد کارنامه ساواک، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی: حوزه‌های تاریک و شبه علمی میراث‌فرهنگی را با پژوهش و علم روشن کنیم و چاپ کتاب «سلول شماره ۱۴» خاطرات رهبرانقلاب در مادرید بودیم.

مستندنگاری آثار کتیبه‌دار باستانی و اسلامی از اهداف مهم این پژوهشکده است

نشست تخصصی «شمیرانات: مناطق روستایی، جغرافیای گویشی به همراه رونمایی از اطلس زبانی شمیرانات» به عنوان نخستین نشست از هفته پژوهش و فناوری ۱۴۰۲ به همت پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مجموعه فرهنگی نیاوران برگزار شد. بیژن مقدم، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در این نشست با تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش و عرض خیرمقدم به حاضران از زحمات پژوهشگاه قدردانی و تصریح کرد: توجه به امر پژوهش به خصوص برای افرادی که وظایف اجرایی و عملیاتی دارند بسیار حیاتی است و نقش نورافکنی را دارد که ضمن روشن کردن مسیر حرکت، جلوی خطاهای احتمالی را خواهدگرفت.

چاپ دوم «آسمان گریست» بعد از ۳۸ سال به بازار کتاب آمد

چاپ دوم کتاب «آسمان گریست» با عنوان فرعی کشتارهای اسرائیل از دیدگاه ناظران عینی به قلم تونی کلیفتون با ترجمه کاظم چایچیان از سوی انتشارات امیرکبیر به بازار کتاب آمد. اصل کتاب حاضر نوشته روزنامه‌نگاری انگلیسی است و در لندن منتشر شده و گواهی است بر ارتکاب جنایات فاجعه‌بار و تلخ صهیونیست‌ها علیه ملت مظلوم فلسطین و لبنان. مردمی که همچنان برای بازپس گرفتن حقوق از دست رفتة خود پیگیرانه ستیز می‌کنند. در حقیقت این اثر سندی است که رژیم اشغالگر اسرائیل را محکوم می‌کند و لکة ننگ بر پیشانی آن می‌زند. به عبارتی دیگر پیام حق و حقیقت است به وجدان غرب.

نام آزیتا افراشی در جمع بانوان پژوهشگر ایرانی پراستناد

دکتر سیداحمد فاضل‌زاده، رئیس مؤسسه ISC گفت: بانوان بخش مهمی از جامعه هستند که در پیشرفت جوامع انسانی نقش‌آفرینی می‌کنند. در دیدگاه مقام معظم رهبری، مناسبت‌ترین زمینه برای فعالیت اجتماعی زنان، عرصه‌های علمی است. وی بیان کرد: «کارهای دانشگاهی و علمی از هر نوعش برای زن مناسب است. زن اگر بخواهد استاد شده، تعلیم و تدریس کند، کتاب بنویسد، کارهای فرهنگی بکند؛ در هر رشته‌ای که باشد فرق نمی‌کند؛ چه رشته علمی محض باشد، چه رشته‌های علوم انسانی، تجربی و دینی باشد، تفاوتی نمی‌کند».

پدر کاریز ایران با کتابش در شناساندن این گنجینه ایرانی نقش ارزنده‌ای ایفا کرده است

محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی در دیدار با جواد صفی‌نژاد، پژوهشگر پیشکسوت تاریخ و جغرافیای انسانی ایران از چندین دهه خدمات ارزنده وی به کشور، در حوزه‌های تاریخ، جغرافیا، مردم‌شناسی عشایر و جامعه‌شناسی روستایی ایران تقدیر کردند.

پرویز ثابتی برای تطهیر پهلوی جلوی دوربین نشست

نشست نقد کارنامه ساواک با نگاهی به کتاب «در دامگه حادثه» شنبه (هجدهم آذر ۱۴۰۲) با حضور محمدرضا کائینی و ایمان گودرزی در استودیو تلویزیون اینترنتی کتاب برگزار و به صورت زنده پخش شد. محمدرضا کائینی گفت: درباره ابطال سخنان ثابتی مستندات و ده‌ها هزار صفحه با امضای ثابتی در سرکوب مخالفان وجود دارد. همچنین خاطرات زیادی از مبارزان سیاسی حتی در خارج از کشور منتشر شده که بر شکنجه‌های ساواک صحه می‌گذارد.

مستند «پرویز ثابتی» می‌خواست شکنجه‌گری ثابتی را تکذیب کند

نشست «ساواک به روایت اسناد و مکتوبات؛ با نگاهی به مستند پرویز ثابتی» با حضور و سخنرانی خسرو معتضد شنبه (۱۸ آذر ۱۴۰۲) در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. خسرو معتضد، روایت‌گر تاریخ بیان کرد: ثابتی در مستند «پرویز ثابتی» می‌خواست شکنجه‌گری دوران خود را تکذیب کند. این در حالی است که اداره کل ساواک به ریاست پرویز ثابتی بسیار بدنام بود.

میراث فرهنگی در پهنه وسیع فرهنگ غوطه‌ور است

سید عزت‌الله ضرغامی با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی در پهنه وسیع فرهنگ غوطه‌ور است، ادامه داد: ما باید میراث فرهنگی را در بستر فرهنگ چندهزار ساله سیر کنیم و پژوهشگران باید به راه‌های طی نشده و پیموده نشده ورود کنند. برای مثال ما دپارتمان زبان داریم.

حوزه‌های تاریک و شبه علمی میراث‌فرهنگی را با پژوهش و علم روشن کنیم

مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: مطمئناً این ساختارشکنی هزینه‌هایی خواهد داشت و گالیله‌وار باید پیش برویم و نگذاریم که فضای فرهنگی کشور در حوزه میراث‌فرهنگی مه‌آلود شود. به امید طلوع آفتاب روشن و سوزان علم و معرفت بر حوزه‌های تاریک و شبه علمی که در حوزه میراث‌فرهنگی این روزها شاهد آن هستیم.

همدان شهری بسته و درون گرا یا باز و اجتماعی؟!

در همدان، نشست نقد و بررسی کتاب محلات همدان به قلم علی جهانپور، با حضور نویسنده اثر؛ شهرام غفوری، منتقد، مدرس دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اجتماعی؛ میرهاشم میری، نویسنده و محقق؛ هادی گروسین، نویسنده؛ حسن خلیلی، رئیس انجمن ادبی بوعلی سینا؛ نویسندگان و شاعران برجسته همدان، طاهره فضلعلی، رئیس کتابخانه مرکزی همدان و سایر علاقمندان در سالن جلسات کتابخانه مرکزی همدان برگزار شد.

تبدیل یافته‌های تاریخی و پژوهش به کتاب، خود یک میراث ارزشمند فرهنگی است

سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری که در موزه ملی ایران برگزار شد، به خبرنگار ایبنا گفت: باوجود توسعه‌هایی که حوزه دیجیتال پیدا کرده کتاب به دلیل شرایط خاص خودش همواره ارزشمند و همیشه در دسترس و قابل استفاده است.

پژوهشگران تاریخ باید متون کهن و میراث گذشتگان والاتبار ایرانی را بشناسند

عبدالکریم جربزه‌دار، پژوهشگر تاریخ و کتاب‌شناس گفت: پژوهشگر متون کهن باید افزون بر گلستان و شاهنامه فردوسی، تاریخ بیهقی و بقیه متون کهن که میراث گذشتگان والاتبار و میراث فرهنگ دیرپای ایرانی است را بخواند و بشناسد.

ادعای چاپ رساله آیت‌الله خمینی توسط ساواک و خیال خامی که پرویز ثابتی در ذهن می‌پروراند

پرویز ثابتی ادعای عجیبی را درباره «انتشار رساله آیت‌الله خمینی توسط ساواک» مطرح می‌کند اما با جستجویی اندک در لابه‌لای اسناد «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» انبوهی از اسناد و گزارشات ساواک در خصوص «رساله توضیح‌المسائل» امام خمینی وجود دارد که همگی بدون استثنا حکایت از حساسیت ساواک و به خصوص اداره سوم بر رساله مذکور دارد.

تقصیر ماست که پرویز ثابتی برای نسل جدید از تاریخ‌سازی خودش می‌گوید

محمد قاسمی‌پور؛ پژوهشگر ادبیات جنگ گفت: پرویز ثابتی اگر می‌گوید من فرهنگی بودم، دروغ نمی‌گوید، یک سال، دو سال، سه سال در آموزش و پرورش کار کرده، حقیقت این است که در آن دوره هم مخبر ساواک بوده است، وقتی می‌فهمند این آدم خوب اطلاعات می‌رساند و خبرچینی می‌کند، او را به سطح بالاتر می‌کشانند!

ساواک و موساد خشن‌ترین و زشت‌ترین چهره بشری را در خاورمیانه معاصر به نمایش گذاشتند

یعقوب توکلی گفت: دو جریان ساواک و موساد خشن‌ترین و زشت‌ترین چهره بشری را در خاورمیانه معاصر به نمایش گذاشتند، بحث شیرینی نیست بلکه تلخ و زننده است. این دو مجموعه و مجموعه‌های مشابه آن به منظور اجرای رفتارهای ظالمانه برای اعمال ظلم، ستم و تحمیل بر ملت‌ها تشکیل شده است.

نقش‌آفرینی زنان در قرائت‌های تاریخ‌نگاران ایرانی و غیر ایرانی

محمدحسن رجبی‌دوانی به کمبود اطلاعات کافی از ایرانیان پیش از اسلام اشاره کرد و گفت: در منابع تاریخی به وجود پررنگ دبستان‌ها در ایران و امکان کسب تحصیل برای زنان در دوره ساسانیان پرداخته شده اما مستندات نشان می‌دهد که با ورود اسلام به ایران، میزان تحصیلات در زنان و مردان به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

کتاب «سلول شماره ۱۴» خاطرات رهبرانقلاب در مادرید چاپ شد

ترجمه اسپانیایی کتاب خاطرات رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان «سلول شماره ۱۴» در سالن همایش‌های فرهنگی اسپاسیورونادا در مادرید رونمایی شد.

مستندسازی از کتیبه‌های فارسی در موزه‌های جهان امکان‌پذیر نیست

مژگان اسماعیلی، رییس پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون با نگاهی به تاریخچه کتابت فارسی در دوران اسلامی در مقدمه بحث گفت: بی‌تردید پیدایش خط مهم‌ترین اختراع بشر بشمار می‌آید و همه ابتکارات، خلاقیت‌ها و پیشرفت‌ها در گرو آن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها