جمعه ۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
طوفان فوت به توران گویندگان رسید

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران، هفته گذشته چندین گزارش، خبر و مصاحبه داشته که در این گزارش، چندی از مهم‌ترین‌های این اخبار بازگو می‌شود. اخبار این هفته گزیده‌ای از گفت‌وگو با هنرمندان و هنرپژوهان تا کتاب‌های تازه در عرصه پژوهش هنر است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفته گذشته چندین گزارش، خبر و مصاحبه داشته که در این گزارش، چندی از مهم‌ترین‌های این اخبار بازگو می‌شود. اخبار این هفته گزیده‌ای از گفت‌وگو با هنرمندان و هنرپژوهان تا کتاب‌های تازه در عرصه پژوهش هنر است.

کلنگ‌زنی حریم تئاتر شهر در هفته آینده / زمستان اهالی فرهنگ و هنر بهار می‌شود

محمدمهدی اسماعیلی در بازدید از پروژه اجرای حریم تئاتر شهر درجمع خبرنگاران گفت: تئاتر شهر برای تهران و کل کشور قلب تپنده حوزه فرهنگ و هنر و نماد فرهنگی و هنری شهر تهران و کشور است و اهالی هنر علاقه خاصی به این مکان دارند.

وی افزود: پروژه اجرای حریم تئاتر شهر از سال ۱۳۶۸ مورد مطالبه هنرمندان بوده و هنرمندان برجسته مکرراً به بنده مراجعه کردند و با همکاران من در خصوص انجام این پروژه صحبت کردند، بنابراین ان شاء الله این پروژه به همت معاونت توسعه منابع انجام می‌شود.

طوفان فوت به توران گویندگان رسید

چهارمین همایش ملی فقه هنر برگزار می‌شود

در قم، حجت‌الاسلام مصطفی درّی ظهر دوشنبه در نشست خبری چهارمین همایش ملی فقه هنر که در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، اظهار کرد: مدرسه اسلامی هنر از سال ۱۳۸۴ آغاز به کار کرده و در این سال‌ها با تشکیل ۲۰ زیرگروه درباره نسبت هنر با علوم انسانی و فعالیت کرده است.

طوفان فوت به توران گویندگان رسید

افتتاح نخستین سینما در شهرستان سلسله

در الشتر، سیدمحمود اسلامی روز سه‌شنبه در بازدید از پروژه آمفی تاتر مجمتع فرهنگی هنری ولایت الشتر گفت: این سالن تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون وزیر فرهنگ با اشاره به اینکه شهرستان سلسله فاقد سینماست، و این سالن قابلیت چند منظوره دارد، افزود: با همکاری سازمان سینمایی تجهیزات سینمایی برای این سالن فراهم خواهد شد و به سینما نیز تبدیل خواهد شد.

طوفان فوت به توران گویندگان رسید

پرتره سیدجمال‌الدین اسدآبادی در «سینماحقیقت» رونمایی می‌شود

همزمان با دومین روز از برگزاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، مستند سینمایی «جمال‌الدین»، محصول مرکز مستند سوره، به تهیه‌کنندگی امیر روئینی و کارگردانی امیر روئینی و علی کوشا رونمایی می‌شود.

این اثر برشی از زندگی و فعالیت‌های مبارزاتی سیدجمال‌الدین اسدآبادی اندیشمند سیاسی‌ست که با مرور اتفاقات رخ داده در ایران آن روز، داستان خود را تا نهضت توتون و تنباکو برای مخاطب به تصویر می‌کشد.

طوفان فوت به توران گویندگان رسید

نکوداشت پرکارترین هنرمند معمار

مراسم نکوداشت حسین محجوبی؛ نقاش و معمار برجستهِ معاصر به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با حضور و سخنرانی جمعی از استادان و پژوهشگران نامدار کشور در تالار اجتماعات شهید مطهری (ره) انجمن برگزار شد.

در این مراسم که چهارشنبه ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، محمدحسین حلیمی استاد دانشگاه تهران، بهمن نامورمطلق استاد دانشگاه شهید بهشتی، محمدعلی رجبی دوانی عضو شورای مشاوران علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی و پریسا شاد قزوینی استاد دانشگاه الزهرا سخنرانی کردند.

طوفان فوت به توران گویندگان رسید

موضوع نمایشنامه باید دغدغه‌ای برای نویسنده یا مخاطبان باشد

در بندرعباس، نوشین فرهادی در سی‌وهشتمین نشست انجمن هنرهای نمایشی که در مرکز فرهنگی هنری رسالت (شماره ۴ بندرعباس) به صورت حضوری برگزار شد گفت: گام نخستین در نوشتن یک نمایش‌نامه انتخاب موضوع، ایده و طرح اولیه است.

وی ادامه داد: یک موضوع برای نویسنده می‌تواند با هدف اثرگذار بودن برای مخاطب نوشته شود به طوری که موضوع نمایشنامه دغدغه‌ای برای نویسنده یا مخاطبان مورد نظرش دربر داشته باشد.

طوفان فوت به توران گویندگان رسید

قرن بیستم جلوه‌گاه انقلابی‌ترین هنرمندان بود / این غزه است که مردم جهان را آزاد کرده است

محمدرضا وحیدزاده، نویسنده و پژوهشگر هنر با اشاره به لزوم وجود کتاب‌هایی با موضوع هنر اعتراضی، گفت: من خودم چند کتاب با این موضوع تدوین کرده‌ام و از این جایگاه باید بگویم نظام سرمایه‌داری یک نظام بزرگ، هوشمند و فعال است و به همین دلیل با وجود تمامی کاستی‌ها، بحران‌ها و حفره‌هایی که داشته، توانسته خود را سرپا نگه دارد و مدام در حال بازسازی خود است. چالش‌های بسیاری در مسیر این نظام وجود دارد اما با هوشمندی و البته تقلب، مخالفان خود را کنار زده است. در هنر هم این رویه جاری است. هنر قرن بیستم اتفاقات بسیار عجیبی را پشت سر گذاشته و شاید به همین دلیل، امروز شاهد ظهور و تمامیت هنر خنثی و بی‌معنای مورد حمایت امپریالیسم همچون هنر فرمالیسم هستیم که مدام در پی بازتولید وجوهی از بی‌اثری و سرسپردگی به اسم فرم و هنر به بهانۀ نوگرایی و مدرنیسم است.

طوفان فوت به توران گویندگان رسید

توران مهرزاد بازیگر پیشکسوت سینما و صدای ماندگار رادیو درگذشت

توران مهرزاد هنرمند پیشکسوت رادیو، تئاتر، سینما و تلویزیون و صدای ماندگار نمایش‌های رادیویی در ساعت ۲۱ سه شنبه ۲۸ آذر ماه، بر اثر کهولت سن در بیمارستان پاستورنو تهران در گذشت.

توران مهرزاد متولد ۱۳۰۹ بود و از سال ۱۳۲۳ فعالیت‌های هنری خود را در تئاتر شروع کرد و بعد هم کارش را با ایفای نقش در نمایش‌های رادیویی ادامه داد، وی یکی از آخرین بازماندگان نسل اول رادیو در ایران بود.

طوفان فوت به توران گویندگان رسید

کاراکترهایم خوب یا بد مطلق نیستند!

نشست تحلیل و بررسی سریال «مگه تموم عمر چندتا بهاره؟» روز دوشنبه ۲۷ آذر در دانشگاه علامه‌طباطبایی و به همت دانشجویان ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه و کانون فیلم و عکس برگزار شد. در این نشست، سروش صحت نویسنده و کارگردان سریال و حسین سرفراز و سبحان یحیائی از اعضای هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه، حسین سرفراز استاد علوم ارتباطات اجتماعی درباره تحلیل نظری سریال «مگه تموم عمر چندتا بهاره؟» بیان کرد: عمدتاً ما فکر می‌کنیم که پژوهش از خلال کتاب اتفاق می‌افتد؛ اما آیا من در جایگاه استاد می‌توانم به جز کتاب به سراغ منبع دیگری بروم؟ آیا «مگه تموم عمر چندتا بهاره؟» ظرفیت تربیتی را برای منِ استاد رسانه‌ای در کلاس درس فراهم می‌آورد یا خیر؟ به شخصه به نظریه «بیناذهنیت» باور دارم و در حوزه آموزش هم از این نظریه استفاده کرده‌ام.

طوفان فوت به توران گویندگان رسید

پیگیری برای افزایش خدمات در موسسه هنرمندان پیشکسوت

در گرگان، محمدمهدی اسماعیلی در جریان سفر دور دوم رئیس‌جمهور به استان گلستان با حضور در منزل الله قلی نظری، هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر، تلویزیون و سینمای استان گلستان ضمن قدردانی از میزبانی هنرمند پیشکسوت گرگانی، به برخی از اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: به‌عنوان نمونه شاهد رشد ۴۰ درصدی اعضا در صندوق اعتباری هنر هستیم و اکنون حدود ۹۹ هزار نفر عضو این صندوق هستند.

وی سپس در مورد موسسه هنرمندان پیشکسوت که هم‌اکنون نزدیک هزار نفر عضو دارد، عنوان کرد: پیشکسوتان چشم‌وچراغ ما هستند و در حد توان اقداماتی از جمله بیمه تکمیلی رایگان و مواردی از این‌دست را انجام داده‌ایم و بنا به توسعه خدمات داریم.

طوفان فوت به توران گویندگان رسید

خبرنگار: نیره شفیعی پور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط