چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸
 اَدای دِین آل‌احمد به خون‌های ریخته شده در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲

یک نویسنده و روزنامه‌نگار با حضور در ویژه‌برنامۀ «حوالی کتاب» که به مناسبت صد سالگی جلال آل‌احمد از شبکه کتاب پخش شد، بیان کرد: جلال آل‌احمد در داستان‌های کوتاه «بچۀ مردم» و «سَمنو پَزان» دربارۀ عقاید خرافی و وضعیت نابسامان اجتماعی به صورت صریح با مردم سخن می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ محمدحسین بدری با اشاره به حضور جلال آل احمد رد حزب توده، بیان کرد: جلال آل احمد زمانی که به حزب توده پیوست کماکان در جستجوی حقیقت بود و تا انشعاب حزب توده، تمام مراحل تشکیلاتی به سمت ارتقا را پشت سر گذاشت. پس از انشعاب به حزب با چند تن از افراد باقی مانده به حزب زحمتکشان ملحق شد. او به‌سبب اختلافی که با مظفر بقایی در زمان دولت محمد مصدق پیدا می‌کند در حزب جدید نیروی سوم فعالیت می‌کند ولی پس از مدتی به‌دلیل مخالفت با مصدق و حزب زحمتکشان، به‌طور کلی سیاست را در سال ۱۳۳۲ رها می‌کند.

وی افزود: شجاعت جلال آل احمد در آثارش به خصوص در نگارش داستان‌های کوتاه کاملاً مشهود است. او در داستان‌های کوتاه «بچۀ مردم» و «سَمنو پَزان» دربارۀ مسائلی با مردم صحبت می‌کند که تا آن زمان کم‌تر به آن پرداخته شده بود و دربارۀ عقاید خرافی و وضعیت نابسامان اجتماعی به صورت صریح با مردم سخن می‌گوید.

بدری در پایان تصریح کرد: آثار جلال آل‌احمد با آنکه زمان بسیاری از چاپ آن گذشته است، همچنان نیاز روز و خواندنی هستند و مخاطبان خاص خود را دارند. او به عنوان یک سرمایۀ فرهنگی و اجتماعی شخصیت مهمی است و در آثارش طرازی را ثبت کرده است که از آن ۵۴ سال می‌گذرد و آثار دیگران در برابر آثار ایشان ضعیف هستند.

کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» اَدای دِین جلال آل‌احمد به خون‌های ریخته شده در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ است

وثوق‌کیا: روشنفکران باید در مسائل دینی و مذهبی به مردم بازگردند

مصطفی وثوق‌کیا، روزنامه نگار با اشاره به کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» اثر جلال آل‌احمد، گفت: جلال آل‌احمد در این کتاب از پدیده‌ای به اسم روشنفکر در جامعه سخن می‌گوید. او معتقد است کلمۀ روشنفکر از زمان قاجار و مشروطه وارد ایران شد و سیرتاریخی آن تا زمان پهلوی ادامه پیدا کرد ولی مشخص نیست این عنوان به چه کسانی اطلاق می‌شود.

او افزود: جلال آل‌احمد در ابتدای کتاب خود اشاره می‌کند این کتاب اَدای دِین به خون‌های ریخته شده در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ است و راه حل پیروزی را پیوند و همراهی توأمان بین روحانیت و روشنفکری می‌داند. بعد از انقلاب جریانات روشنفکری زمانی که مردم ایران از تهاجم علیه یکپارچگی سرزمین خود و اینکه تمام کشورهای غربی به عراق کمک می‌کردند در جبهه ها حضور نداشتند و این جریان را مسخره می‌کردند. جلال آل احمد در انتهای صفحات کتاب به این اشاره می‌کند که روشنفکران باید در مسائل دینی و مذهبی به مردم بازگردند و با آنها همراه شوند.

وثوق‌کیا در پایان گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برخی از شخصیت ها ارج پیدا کردند و آل‌احمد هم یکی از آن شخصیت‌ها بود. تأثیر پذیرفتن و تقلید دیگران از آثار او باعث گسترش هرچه بیشتر نوع نگارش ادبی جلال آل احمد شد، به‌گونه‌ای‌که او در میان طیف ادبی و مردمی، به الگویی خاص تبدیل شد.

گفتنی است، ویژه‌برنامۀ «حوالی کتاب» به مناسبت صدسالگی جلال آل‌احمد، از ۲ دی ماه ۱۴۰۲ تا ۶ دی ماه، ساعت ۱۵:۳۰ به صورت همزمان از شبکه کتاب و شبکه تهران پخش می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند این ویژه‌برنامه را از طریق ketab.tv مشاهده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها