فهیمه شاکریمهر در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با بیان اینکه در فضای انقلاب داستانهای خوبی کار شده است، گفت: در چند سال اخیر خلاقیت وارد کارها شده است و به عنوان نمونه میتوانم به کتاب «سلفی با خرابکار» اشاره کنم. این کتاب داستانی است که به یک نوجوان در بوم شمال ایران در زمان انقلاب میپردازد و ما در این رمان یک نگاه تازه برای مخاطب نسل امروز را مشاهده میکنیم.
وی ادامه داد: یکی از موضوعات خوبی که وجود دارد این است که وقتی با نوجوانهای پسر و دختر مواجه میشویم، آنها دوست دارند از حوادث انقلاب و دفاع مقدس اطلاع پیدا کنند و به نظرم امکان و پتانسیل نوشتن کارهای متفاوت وجود دارد.
نویسنده باید دغدغه نوجوان را دنبال کند
شاکریمهر تصریح کرد: برای نوشتن یک رمان جذاب و مورد علاقه نوجوان باید منِ نویسنده با نوجوان همراه شوم و خواستهها و دغدغههای آنها را بشنوم تا بدانم در دل تاریخ دنبال چه چیزی هستند.
نویسنده «نبرد تکخوان» بیان کرد: من به عنوان یک بزرگسالِ خواننده اگر به فضای کلی ادبیات داستانی و نوجوان نگاه کنم حالم خوب است و خدا را شکر کارهای جذابی داریم اما به نظرم اگر بیشتر دغدغه نوجوان را دنبال کنیم حتماً آثار جالبتری برای آنها خلق خواهد شد و داستانی که میخوانند برای آنها گیراتر میشود.
این نویسنده افزود: در فضای داستان نوجوان مخاطب اصلی ما نوجوان است لذا باید نکات داستانی و محتوایی را رعایت کنیم چرا که در بعضی کارها رعایت نمیشود و برای من به عنوان خواننده آزاردهنده است.
استفاده از فضای تاریخی و بومی از مزیتهای ادبیات تالیفی است
شاکریمهر اضافه کرد: یکی از مزیتهای ادبیات تالیفی برای نوجوان این است که با فرهنگ، آداب و رسوم و بوم خودش پیش میرود اما کارهای ترجمه از این موضوعات دورتر است. مثلاً در کار ترجمه نکات اخلاقی و محتوایی وجود دارد که مناسب نوجوان ما نیست. نوجوانی که حالا میبینیم نیاز دارد کتابی را بخواند که با آن حالش خوب شود.
وی یادآور شد: کار ترجمه خوب داریم و میشود به نوجوان معرفی کرد اما چه بهتر که ادبیات تالیفی نوجوان افزایش پیدا کند. از آن مهمتر اینکه باید روی تبلیغات و فروش تمرکز شود تا نوجوانها بیشتر به سمت ادبیات تالیفی علاقه پیدا کند.
شاکریمهر با اشاره به استفاده تاریخ در داستان، گفت: گاهی بزرگسال هم کمتر به سمت کتاب تاریخ میرود ولی زمانی که ما از یک حادثه تاریخی و یک ماجرایی در دل زیست بوم فرهنگ خودمان استفاده میکنیم و در فضای داستان از آن بهره میبریم، نوجوان هم تاریخ را میخواند و هم داستانی را که با دغدغههای امروزش گره خورده است.
وی در پایان گفت: استفاده از فضای تاریخی و بومی بسیار مناسب است و چه بسا دیدهایم که نوجوانها پذیرش این موضوع را دارند و از آن استقبال میکنند. پیش آمده است که نوجوان بعد از خواندن داستان به مساله تاریخی علاقمند میشود و آن را پیگیری میکند و نسبت به آن اطلاعات بیشتری به دست میآورد.
نظر شما