پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
«بیان و معانی» به قلم روح‌اله خدیوپور و ساره زیرک

کتاب «بیان و معانی» شامل تشریح آرایه‌های ادبی به قلم روح‌اله خدیوپور و ساره زیرک منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اصل و جوهر شعر، خیال‌انگیزی است. از این رو نقش خیال شاعرانه و تصویر در زیبایی و تاثیر شعر و همچنین پایایی آن انکارناپذیر است.

از عواملی که سبب خیال‌انگیزی شعر می‌شود می توان به تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه اشاره کرد که در علم بیان مورد بحث قرارگرفته‌اند. می‌توان این چنین گفت که محک و متدولوژی قسمت اعظمی از ادبیات تا حد بسیاری علم بیان است.

معانی نیز جمع معنی است و معنی «معنی» در این علم، مقصود و غرض است. در علم معانی بیشتر به معانی ثانوی توجه می‌شود که سبب سازگاری کلام با مقتضای حال و تاثیر و رسوخ آن در نفس شنونده می‌شود. به عبارت دیگر، سخنور، سخنش را به میزان آگاهی شنونده و برابر با اندیشه و شوق مخاطب ادا کرده و مقصودی خاص را منظور دارد. در این علم بلافاصله پس از تعریف معانی به بحث از اقسام کلام می‌پردازند و در اولین گام کلام را به خبر و انشا تقسیم می‌کنند.

این کتاب دانشجویان و پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی را با آرایه‌های بیان شامل تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه و در بخش معانی نیز با خبر و انواع آن، انشا، اسناد، اصول گزاره، مجاز عقلی، حصر و قصر، فصل و وصل و ایجاز و اطناب و مساوات آشنا می‌کند.

انتشارات سولار اخیراً این کتاب را در ۳۰۵ صفحه و با قیمت ۱۲۰ هزار تومان عرضه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها