شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۰
کتاب‌هایی که می‌کوشد از رنج انسان در مسیر «شدن» بکاهد

انتشارات دُکسا با مجموعه مهارت‌های نرم که شامل عناوینی چون مدیریت زمان، قضاوت انسانی، فرهنگ کوچینگ، آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه و غیره می‌شود، تلاش کرده است تا مبحث بنیادین و ضروری مهارت‌های نرم را مطرح و زمینه‌های فکری و فرهنگی ایجاد این مهارت‌ها که ضرورت زیستن در جهان به سرعت در حال تغییر امروز است فراهم کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا هر ساله در اردیبهشت ماه شاهد حضور و رقابت فعالان صنعت نشر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستیم. برپایی چنین نمایشگاهی تنها محدود به ایران نمی‌شود و هر سال در شهرهای مهم جهان با نیت حفظ و ترویج فرهنگ مطالعه برگزار می‌شود. از همین‌رو، بسیاری از اصحاب فرهنگ و رسانه این رویداد را بسیار مهم و ارزشمند تلقی می‌کنند که با وجود اقبال دنیای مجازی و دیجیتال در میان عموم مردم، همچنان جایگاه مهمی دارد و به‌منزله رویدادی بنیادین و مهم در رسانه‌ها و افکار عمومی بازتاب می‌یابد.

برگزاری نمایشگاه کتاب از دو جهت می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. نخست این‌که برگزاری چنین نمایشگاهی در سطح گسترده و با حضور بیش از چند صد ناشر یادآور این نکته قابل تامل است که فعالیت اقتصادی تنها شامل تولیدات صنعتی، ساخت‌وساز و صادرات مواد خام نمی‌شود و فرهنگ نیز این قابلیت را دارد که محل فعالیت اقتصادی قرار بگیرد. و دوم این‌که حضور توده‌ی مردم در این مکان می‌تواند به‌خوبی نمایان‌گر ارزش‌ها و اولویت‌های فرهنگی یک جامعه باشد. اقبال عموم مردم به سوی کتاب‌ها، عناوین و موضوعات گوناگون همیشه نشان از روح فکری و فرهنگی حاکم بر آن جامعه در یک برهه تاریخی خاص دارد.

بنابراین، برگزاری نمایشگاه در سطحی گسترده می‌تواند به سرمایه‌گذاران یادآور شود که فرهنگ نیز می‌تواند محل توجه اقتصادی قرار گیرد و برای سیاست‌گذاران و فعالان حوزه‌ی فرهنگ نیز می‌تواند ابزار و سنگ محک مناسبی برای سنجش روح فرهنگی یک کشور باشد. هر ساله صدها ناشر با هدف شرکت در یک رقابت اقتصادی و حفظ فرهنگ کتاب‌خوانی به این نمایشگاه می‌آیند و محصولات فرهنگی خود را که عمدتاً کتاب است عرضه می‌دارند. در میان ناشران قدیمی و باسابقه، ناشرانی که تازه به این حوزه وارد شده‌اند نیز در نمایشگاه حضور می‌یابند.

انتشارات دُکسا نیز اگرچه انتشارات نوپایی است اما سال بسیار پرمشغله‌ای را از شروع فعالیت‌اش پشت سر گذاشته است و با بیش از ۶۰ عنوان کتاب برای نخستین‌بار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهد داشت. در واقع، این انتشارات پیش از شروع فعالیت خود، با حضور و مشورت برخی از متخصصان حوزه‌ی فرهنگ، اهداف و سیاست‌های ویژه‌ای را برای خود تعریف کرده است و در راستای تحقق و دستیابی به این اهدافِ تعریف شده اقدام به انتشار کتاب کرده‌است.

برای نمونه، در راستای تحقق مهم‌ترین هدف این انتشارات و موسسه فرهنگی که همانا ایجاد بستر شکوفایی و رشد برای آحاد افراد جامعه است، اقدام به انتشار مجموعه‌ای ده جلدی با عنوان «شکوفایی» کرده است. این مجموعه که دربردارنده عناوین بسیار کاربردی مانند، فلسفه‌ی شادکامی، اخلاق و اقتصاد، فراسوی اقتصاد، زمان، فراغت و به‌زیستی، فلسفه‌ی عشق، فلسفه‌ی محیط زیست و غیره است در ابتدا با این هدف انتخاب شدند که به مخاطب نشان دهند که اساساً مقصود از شکوفایی چیست و تحقق آن در زندگی فردی و اجتماعی تا چه اندازه وابسته به عوامل فردی و درونی و تا چه اندازه وابسته به عوامل اجتماعی و اقتصادی است.

دست‌یابی و تحقق شکوفایی در عصری که مرزهای جغرافیایی هر روز کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر می‌شوند، وضعیت اقتصادی ناگوارتر و محیط زیست بیش‌تر و بیش‌تر در معرض تهدید قرار می‌گیرد، نمی‌تواند دستورالعمل ساده و سرراستی داشته باشد. در حقیقت، تعریف مفهوم شکوفایی و تحقق آن در زندگی فردی و اجتماعی‌مان به عوامل متعددی گره خورده است که شناخت آن برای انسان پرمشغله‌ی امروز کار آسانی نیست. از همین‌رو، مجموعه شکوفایی انتشارات دُکسا می‌تواند راهنمای خوبی برای مخاطبی باشد که در پی دستیابی به فهم مفهوم پیچیده شکوفایی و تحقق آن در زندگی فردی و اجتماعی خود است.

از دیگر مجموعه‌های کاربردی منتشر شده توسط انتشارات دُکسا می‌توان به مجموعه‌ی «امکان» اشاره کرد که مشتمل بر بیش از ده عنوان کتاب است که از آن جمله می‌توان دهش، تو کوه هستی، چگونه متحول شویم، یک دست گلف با پدرم و غیره را نام برد. این مجموعه با عناوین و موضوعاتی عام‌تر و غیرتخصصی‌تر، خواننده‌ی عام‌تری را مخاطب قرار داده است، تا به خواننده یادآور شود که میان آن‌چه که است و باید باشد، مسیر کوتاه و قابل عبوری فاصله وجود دارد. اما گذر از این مسیر کوتاه اما پرچالش مستلزم آگاهی از نیروها و قابلیت‌های بالقوه‌ای است که در هر فرد وجود دارد اما به شیوه‌های بالفعل کردن آن آگاهی ندارد.

از این‌رو، مجموعه «امکان» انتشارات دُکسا با انتخاب کتاب‌هایی که عموماً توسط نویسندگان و متخصصان حوزه آموزش و روان‌شناسی نگاشته شده‌اند، تلاش دارد تا از طریق آگاهی‌بخشی و با ادبیاتی ساده از رنج انسان در مسیر «شدن» بکاهد. «مهارت‌های نرم» عنوان مجموعه دیگری است که این انتشارات اخیراً اقدام به ترجمه و انتشار کرده است و آن را به‌طور ویژه در نمایشگاه امسال رونمایی خواهد کرد. مهارت‌های نرم که در تضاد با مهارت‌های سخت قرار می‌گیرد، اگر تمام آن چیزی نباشد که ما برای زندگی و بقا در دنیای امروز به آن نیاز داریم، بخش اعظمی از آن خواهد بود.

ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دیگر مرز مشخصی میان دنیای واقعی و دنیای مجازی و دیجیتال وجود ندارد. از همین‌رو، با این پرسش بنیادین روبه‌رو گشته‌ایم که «من» چگونه تعریف خواهم شد اگر تمام مهارت‌های سخت و تخصص من قابل اجرا توسط ماشین یا ربات باشد. پاسخ به این پرسش و مقابله با تبعات عاطفی و روانی این موضوع نیز کار آسانی نیست. در واقع، رویارویی با این چالش نوین نیازمند مهارت‌های نرمی است که شاید بسیاری به آن آگاه نیستند. مهارت‌های نرم شامل مهارت‌های ارتباطی، انعطاف‌پذیری، خودکنترلی، تحلیلی، انتقادی و راهبردی مانند مدیریت زمان می‌شود که به تعبیری لازمه بودن و بقا در دنیای نوین امروز است که شباهت اندکی با آن دنیایی دارد که بشر امروزی به آن خو داشته است.

از این‌رو، انتشارات دُکسا با مجموعه مهارت‌های نرم که شامل عناوینی چون مدیریت زمان، قضاوت انسانی، فرهنگ کوچینگ، آموزش مهارت‌های تفکر نقادانه و غیره می‌شود، تلاش کرده است تا مبحث بنیادین و ضروری مهارت‌های نرم را مطرح و زمینه‌های فکری و فرهنگی ایجاد این مهارت‌ها که ضرورت زیستن در جهان به سرعت در حال تغییر امروز است فراهم کند. لازم به ذکر است که انتشارت دُکسا در راهروی ۲۳ و در غرفه ۵۶۳ در نمایشگاه تهران حضور دارد و در سه روز نخست نمایشگاه پذیرای اصحاب رسانه، بازیگران، سیاست‌مداران، فعالان محیط زیست و علاقه‌مندان حوزه فرهنگ بوده است.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها