یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
ملت‌های کهن فارس و ترک تمدن آفرینند/ جهت دادن به تاریخ ارائه رفاه و تمدن به انسانیت است

یلماز یئشیل، عضو هیئت علمی دانشگاه آنکارا گفت: مردم فارس و ترک به‌عنوان ملت‌های کهن این جغرافیا با زندگی در یک منطقه با هم و یا در همسایگی مرزی، تاریخ را رقم زده و در منطقه خود تمدن ایجاد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا آیین رونمایی کتاب «سنگ‌نوشته‌های ترک» در پنجمین روز نمایشگاه کتاب، یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، با حضور یلماز یئشیل و محمد ناصری‌فرد در سرای ملل برگزار شد.

یلماز یئشیل، باستان‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آنکارا در این نشست گفت: سنگ‌نوشته‌های کشف شده در یک جغرافیای بزرگ که از دوران قبل تاریخ تا امروز گسترده شده است، نه تنها زبان و فرهنگ این دوره، بلکه تعامل و اشتراکات بین اجتماع‌های مختلف را نیز شکل می‌دهد.

وی افزود: ملت‌هایی که در نقشه جای کوچکی دارند ممکن است ثروتمند باشند اما هرگز نمی‌توانند بزرگ باشند، زیرا برای بزرگ بودن باید از اعماق تاریخ آمد و به تاریخ جهت داد. ملت‌های بزرگ در تمام دنیا از جمله نیمکره شمالی زمین به تاریخ جهت داده‌اند و تاریخ را مدیریت کرده اند. جهت دادن به تاریخ و بزرگ بودن ارائه رفاه و تمدن به انسانیت است.

این باستان‌شناس در ادامه با بیان اینکه سنگ‌نوشته‌های اوراسیا معمولاً روی مقبره‌های صخره‌ای کتیبه و سازه‌های یادبود حک شده است گفت: این کتیبه‌ها ساختار اجتماعی ترک‌ها، اداره دولت، نظام اعتقادی و حتی روابط‌شان با ملت‌های همسایه را با جزئیات توصیف می‌کند.

وی همچنین به کشف مفاهیم تاریخی و زبانی نقاشی‌های صخره‌ای اشاره کرد و ادامه داد: این مفاهیم از سیبری شروع شده و تا بالکان و اروپا ادامه دارد و باعث آشکار شدن تاریخ پر رمزوراز بشریت است.

یلماز یئشیل گفت: ما با بررسی مهرهایی که در فرهنگ ترک است، متوجه شده‌ایم که صدها سال بدون از دست‌دادن ویژگی‌هایشان روی فرش‌ها، گلیم‌ها، کیسه‌ها و بسیاری از سطوح دیگر منعکس شده‌اند و به‌طور خلاصه ارزش‌هایی مثل مردانگی، شجاعت و برکت را برای ما توصیف می‌کنند.

این استاد دانشگاه آنکارا در بخش دیگری از سخنان خود به اشتراک‌های فرهنگی ایران و ترکیه اشاره کرد و ادامه داد: کتاب «سنگ‌نوشته‌های ترک» نشان می‌دهد که روابط ایران و ترکیه همانند ریشه‌های یک درخت بسیار وسیع است و پوسیده نمی‌شود و تا وقتی این اشتراک‌ها بین ایران و ترکیه وجود دارد، فرهنگ ما نیز به هم گره خورده است.

ما مردمانی با باور و فرهنگ مشترک هستیم

محمد ناصری‌فرد نیز با بیان اینکه حدود ۲۰ سال است که روی نقاشی‌های ایرانی کار می‌کنم گفت: یکی از خوشحالی‌های من این است که با پژوهشگران مختلفی همکاری داشته‌ام و این همکاری باعث شد که ریشه‌های کهن مردمان ۴۰ هزار سال پیش را بررسی کنیم. با این بررسی‌ها متوجه شدیم که اوج این ریشه‌ها در کشورهای بالکان است.

وی افزود: نقاشی‌های کتاب سنگ‌نوشته‌های ترک متعلق به بشریتی است که آرمان‌ها و دیده‌های خود را منتقل می‌کردند و مردمانی که آنجا زندگی می‌کردند اندیشه‌های خود را به زیبایی تمام انتقال داده‌اند.

ناصری‌فرد در پایان گفت: از نظر من مرز جغرافیایی اصلاً معنایی ندارد و ما مردمانی با باورها و فرهنگ‌های مشترک هستیم و امروز این نمادها ما را به هم پیوند زده است.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها