دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
ارائه کتاب‌های توکلی صابری در نمایشگاه کتاب تهران/ از «گشایش و رهایش» تا «سفر برگذشتنی»

محمدرضا توکلی‌صابری درباره کتاب‌های عرضه‌شده‌ خود در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: خوشبختانه آثار من که تاکنون از سوی انتشاراتی‌هایی نظیر سوره مهر و علمی و فرهنگی منتشر شده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا محمدرضا توکلی‌صابری، نویسنده و مترجم نزدیک‌به چهل کتاب در زمینه‌ی پزشکی، داروسازی، علم، ادبیات و فلسفه دارد. توکلی صابری با دو کتاب سفر برگذشتنی (پابه‌پای ناصرخسرو بر جاده ابریشم -۲ جلدی) و سفر (دیدار سفربه کوهستان‌های بدخشان و دیدار از مزار ناصرخسرو) برگزیدی جایزی جلال آل احمد شده است. وی همچنین سردبیر نشریه‌ی «طب و دارو» بوده است.

«گشایش و رهایش»، نوشته ناصرخسرو قبادیانی- به‌اهتمام محمدرضا توکلی‌صابری، از جمله کتاب‌های این نویسنده است که به ناصرخسرو قبادیانی منتسب شده است. وی در باره علت این انتساب می‌گوید: ذکر نام این اثر در کتاب دیگر ناصرخسرو یعنی کتاب خوان الاخوان. ناصرخسرو در صف دهم از کتاب خوان الاخوان می‌نویسد: «عقل کل نخست پدید آورده باری است و تمام است به فعل و قوت. چنان که شرح آن اندر گشایش و رهایش گفته‌ایم ۴». اشاره او به مطلبی است که در پاسخ به پرسش اول «گشایش رهایش» آمده است: «آن عقل اول است که به فعل و قوت تمام است و آفریدگار و کارکن به حقیقت وی است.» نیز در صف سی و یکم از کتاب «خوان الاخوان» می‌نویسد: «و بار درخت را بر برگ و شاخ ریاستی پیداست که همه فوایدها از درخت سوی او شود و پایداری و عز درخت به بار است.

و همچنین است حال جانوران که نخست، جانوران سخن ناگوی بوده‌اند و آن وقت مردم، آخر هم همه جانوران پدید آمده است و برهان این دعوی روشن کرده شده است اندر «گشایش و رهایش» که کرده‌ایم» اشاره او به به مطلبی است که در پاسخ به پرسش شانزدهم «گشایش و رهایش» آمده است: «چون آخر زایش این عالم مردم بود و چیزی که به آخر پیدا آید، آن چیز دلیل باشد بر آنکه اصل آن چیز که به آخر پیدا آمده باشد همین چیز بوده است. چنان که درخت جوز یا بادام چون بار بیارد، خردمندان دانند که آن از اول جوز و بادام نشانده اند تا امروز این بار بدان بازگشت.

این کتاب دربردارنده‌ی مقدمه مصصح در معرفی ناصرخسرو و کتاب گشایش‌ورهایش او است. پس از آن متن کتاب در سی مسئله آمده است. پایان‌بخش کتاب واژه‌نامه و نمایه است.

«۱۰۰ پیشگام پزشکی تاثیرگذار تاریخ»، با عنوان فرعی «راهنمای بریتانیکا در معرفی تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ» - نوشته‌ی مونیکاکی گیل، با ترجمه‌ی محمدرضا توکلی‌صابری چاپ شده است. این کتاب مروری جامع و الهام‌بخش بر زندگی و دستاوردهای برجسته‌ترین چهره‌های تاریخ پزشکی است که با اکتشافات، نوآوری‌ها و خدمات ماندگار خود، جهان پزشکی را دگرگون ساخته و بر زندگی بشر تاثیری شگرف گذاشته‌اند.

«سفر دیدار» سفرنامه این نویسنده در دیدار از آرامگاه ناصرخسرو، شاعر بزرگ پارسی‌زبان است. در معرفی این کتاب آمده است: ناصرخسرو پس از بازگشت از سفر هفت ساله‌ی خود از شهری به شهر دیگری گریخت تا سرانجام در روستای حضرت سعید در کوهستان‌های بدخشان ماندگار شد و به سرودن و نوشتن پرداخت و سپس در همان‌جا درگذشت. سفردیدار گزارش سفر دکتر توکلی صابری از مسیر ناصر خسرو و دیدار از آرامگاه این شاعر نامدار است که برای نخستین بار در جهان منتشر شده است.

«پوسترهای انقلاب اسلامی ایران» دربردارنده پوسترهای ویژه‌ی انقلاب از سال ۱۳۵۵ تا ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، یعنی آغاز جنگ عراق با ایران است. بیشتر این پوسترها تاریخ ندارند و نام تهیه کننده یا نام ناشر در آنها درج نشده است. این پوسترها به مناسبت یک روز خاص یا تاریخی معین یا راهپیمایی و سخنرانی تهیه و چاپ می‌شدند. اولین پوسترها حالت نقاشی داشتند و افراد غیر حرفه‌ای آنها را تهیه می کردند، اما به تدریج افراد حرفه‌ای و گرافیست هم وارد کار شدند و پوسترهای زیبایی خلق کردند. با آغاز جنگ عراق با ایران پوسترهای سیاسی و اجتماعی مربوط به جنگ بسیار زیاد می‌شود.

از دیگر آثار تالیفی و ترجمه این نویسنده و مترجم می‌توان به «آواره دره‌ی یمگان»، با عنوان فرعی داستانی برپایه‌ی سرگذشت ناصرخسرو قبادیانی، «درآمدی تاریخی به نظریه تکامل»، نوشته‌ی جان اسکاتنی- ترجمه‌ی محمدرضا توکلی‌صابری، «سفرنامه ناصرخسرو برپایه‌ی کهن‌ترین نسخه‌ی موجود در کتابخانه‌ی لکنهو»، «سفر برگذشتنی»، با عنوان فرعی پابه‌پای ناصرخسرو بر جاده‌ی ابریشم در هزارمین زادروز او، نوشته‌ی محمدرضا توکلی‌صابری، اشاره کرد.

عناوین برخی دیگر آثار وی عبارت است از: «فرهنگ دارویی»، «فرهنگ داروسازی»، «گیاهان دارویی»، «علم چیست؟» «جهان فراطبیعی»، «فرهنگ طب سنتی»، «چنین گویند طبیبان»، «گزیده بهترین آثار جابربن حیان در کیمیاگری»، «شش نظریه که جهان را تغییر داد».

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها