شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷
مصائب مصاحبه‌های مجازی با جانباز دفاع مقدس / نویسندگان راوی شوند

نشست نقد و بررسی کتاب «چرخ‌ها و جاده‌ها» اثر آذر خزاعی سرچشمه با حضور نویسنده و کارشناسان ادبیات پایداری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست نقد و بررسی کتاب «چرخ‌ها و جاده‌ها» اثر آذر خزاعی سرچشمه با حضور فرزانه قلعه قوند و ناصر پروانی نویسندگان ادبیات پایداری در محل غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران برگزار شد.

خزاعی سرچشمه نویسنده کتاب «چرخ‌ها و جاده‌ها» در این نشست اظهار کرد: در جریان نوشتن کتاب کشور تحت تاثیر اپیدمی کرونا قرار گرفت و به دلیل اینکه سردار مهرداد سراندیب جانباز بود، بهتر بود مصاحبه‌ها به صورت مجازی برگزار شود که چالش‌های خاص و زیادی داشت.

وی افزود: کتاب دوران کودکی، نوجوانی و نهایتاً دوران جنگ سردار را روایت می‌کند. پدر سردار در جاده کار می‌کرده و خود او سال‌هاست که روی ویلچر است و به همین دلیل اسم کتاب را با عنوان «چرخ‌ها و جاده‌ها» انتخاب شد.

خزاعی در پاسخ به اینکه کتاب به همسر شهید و همراهی او در دوران جانبازی اشاره نکرده است، تصریح کرد: روند مصاحبه‌ها بسیار سخت بود و در این جریان پیش نیامد که در خصوص همسر سردار صحبت شود به خصوص که همسر سردار مشکل قلبی داشت و شرایط مصاحبه حضوری در دوران کرونا نداشت.

‌فرزانه قلعه قوند منتقد ادبیات پایداری با بیان اینکه ادبیات جنگ هنوز هم در جهان طرفدار دارد، اظهار کرد: کسانی به ادبیات پایداری و جنگ وارد می شوند که یا خودشان در جنگ بودند یا با راوی ارتباط خیلی ارتباط نزدیکی ایجاد کردند. کسانی که خود را نزدیک راوی می‌دانند به مرور خودشان راوی می‌شوند و این دست از نویسندگان بسیار موفق می‌شوند.

وی افزود: مستندنگاری برای جنگ بهتر از مستند داستان است. کسانی که به سمت ادبیات می‌روند راه جدایی را طی می‌کنند. در رمان با نویسنده روبه‌رو هستیم اما در مستندنگاری با راوی و نویسنده ارتباط هستیم و در ادبیات جنگ و دفاع مقدس بهتر است که بیشتر از نویسنده با راوی و واقعه روبه‌رو باشیم.

‌منتقد ادبیات پایداری با بیان اینکه بچه‌های انقلابی جنگ همه از مسجد شروع کردند و راوی کتاب نیز یک فرد مسجدی است، اضافه کرد: تصویر سازی و شخصیت پردازی خیلی خوب ایجاد شده است. متن بسیار مناسب و با جملات کوتاه و روان است. تکلیف کتاب مشخص است زیرا راوی بدون داستان و ادبیات کتاب را پیش می‌برد.

‌قلعه قوند تصریح کرد: در کتاب با سرداری روبه‌رو هستیم که در نزدیکی مرگ و زندگی نگران اجساد دشمنان در زمین جنگ بودند که یک امر بسیار مهم است. باید خرده موضوعات حذف شود. در این کتاب حضور خانواده و همسر سردار را کمرنگ دیدم. همچنین ناصر پروانی منتقد ادبیات پایداری در این نشست اظهار کرد: در خاطره نگاری امانت داری امری مهم است. در خصوص جانبازان باید به زنان و همسران پرداخته شود زیرا فرصت بسیار خوبی است.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها