شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
شهید رئیسی منطق ناب و تراز سیاست حقیقی را نشان داد

آیت‌الله رئیسی یک ترازی را نشان داد که ما مردم فهمیدیم سیاست بدون این نوع نگاه‌ها سیاست نیست. سیاستی که در آن خدمت و معنویت نباشد سیاست نیست. سیاست حقیقی اینهاست. الحمدالله ایشان کاری کرده که جوانان ما یک منطق ناب دیدند.

سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - آیت‌الله سیدیدالله یزدان‌پناه، استاد عرفان و فلسفه: شهادت رئیس‌جمهور محترم را خدمت همه عزیزان و سروران تسلیت عرض می‌کنم. الحمدالله ما در جمهوری اسلامی شخصیت‌هایی داشتیم که در تراز جمهوری اسلامی حرکت کردند. از رئیس جمهور شهید ما هم چیزی سر زد که خیلی از مردم را به خودش جذب کرد. این همان منطق ناب انقلاب و منطق خدمت است.

ما حقیقت بیانی که حضرت امام (ره) داشت و در آن از مسئولین جمهوری اسلامی به عنوان خدمت‌گزار مردم یاد می‌کرد را در شهید رئیسی عزیز، رئیس جمهور محترم‌مان، دیدیم. منطق اصلی ایشان این نبود که در دغدغه‌های ظاهری بهره‌ای بجوید، حقیقتاً معامله‌ای بود که با خدا کرده بود و خشنودی و رضایت خدا را، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، در دل رضایت مردم می‌دیدید و این خدمت جانانه را کرد.

واقعاً جای بحث جدی دارد که خدمت در معنای واقعی باید به معنویت وصل شود تا خدمت شود. اگر وصل به حقیقت نشود، به خدا وصل نشود، به ائمه (ع) وصل نشود آن خدمت واقعی نمی‌شود؛ نمی‌گویم نمی‌شود انسانی خدمت کرد، می‌شود اما اگر خدمتی بخواهد سراسر ناب باشد و چیز دیگری در آن نباشد، به واسطه اتصال به همین معنویت است. به برکت علی بن موسی الرضا (ع) چیزی در ایشان گذشت که در این مدت همه ما دیدیم و همه را به خود جذب کرد. در تشییع جنازه‌ها دیدیم چه کردند مردم.

الحمدالله همه اینهایی که رفتند پاک بودند، همه همراهان رئیس جمهور نیز ترازی از اندیشه جمهوری اسلامی را به رخ کشیدند و ما سر این سفره نشستیم. خدمت برای خدا، خداخواهی، خداجویی و سپس خون دادن و پس از آن خدایی شدن، راه شهید رئیسی بود و دیدیم چه کرد!

حرکت رئیس جمهور شهید در ابتدا نه آن گونه بود که همه از آن حمایت کنند و همه از خوبی‌های او بگویند و نه رسانه‌ای می‌توانست به درستی آن را منعکس کند اما اگر خدا بخواهد کسی را بالا بیاورد، خدمت که کنید خدا بالا می‌آورد. خداوند متعال می‌فرماید تو برای من کار کن، من ورای تجارت هر تاجر تو را بالا می‌آورم. اینجا هم همینطور است.

تو برای خداوند کار کن اگر همه هم بخواهند شما را زمین بزنند خدا شما را بالا می‌برد. این چیزی است که در شهید گذشت و عملاً هم اثر آن را در جامعه دیدیم. یک نوع صفا را در جامعه پخش کرد. نمی‌دانم متوجه این هستید یا نه؟ اما در حرکت‌های تشییع جنازه این عزیزان در چند شهری که انجام شد، و با آن وسعتی که داشت، صفایی در دل مردم ایجاد کرد. این خیلی مهم است. چه گذشته است که به این راحتی صفا ایجاد می‌کند؟ اگر حقیقتی نباشد مگر صفایی هست که اینجور دل‌ها را با منطق‌های ناب همراه کند؟ من در برخی از اینها دیدم که همانجا چه اندیشه‌هایی در دل تشییع‌کنندگان پدید آمد و چه منطق‌ها و چه عزم‌های بزرگ و تصمیمات درست و چه القائات خوشی شکل گرفت.

مشخص است وقتی جمع معنوی باشد، جذب ملائکه می‌کند و القائات خوش همراه آن است. اما او چه کرده که توانسته چنین جمع معنوی را جمع کند و دل‌ها هم آباد شود. یک ترازی را نشان داد که ما مردم فهمیدیم سیاست بدون این نوع نگاه‌ها سیاست نیست. سیاستی که در آن خدمت و معنویت نباشد سیاست نیست. سیاست حقیقی اینهاست. الحمدالله ایشان کاری کرده که جوانان ما یک منطق ناب دیدند. عده‌ای سن بیشتری داشتند و شهید بهشتی و شهید رجایی را دیدند. آنجا ما تجربه‌هایی داشتیم ولی جوانان تازه اینجا دارند شبیه آن را می‌بینند. آن هم بعد از شهادت بسیاری از آن مسائل دارد رو می‌شود.

الحمدالله چنین رئیس جمهوری داشتیم و این فخر جمهوری اسلامی است که مسئول آن این چنین کسی و در چنین ترازی است. ان‌شاالله در مرحله بعد که باید برای ریاست جمهوری مردم تصمیم بگیرند هم همین راه را انتخاب کنند که ناب، حقیقی و واقعی باشد. خدا شاهد است هر زمان اینطور شده است انقلاب پیشرفت کرده است و انقلاب خود را نشان داده و منطق انقلاب فهمیده شده است. ولی هر زمان دیگری را آوردیم، گرفتار شدیم. باید به اسم انقلاب هزینه بدهیم و انقلاب مورد سوال قرار گیرد ولی جنس انقلاب هم نباشد! این چیز عجیبی است که جنس انقلاب نباشد ولی به اسم انقلاب باشد! ولی الحمدالله شهید رئیسی این تراز را به وجود آورد.

خداوند ان‌شاالله ایشان را با علی بن موسی الرضا (ع) محشور نماید. ان‌شاالله عزیزان و سرورانی که با ایشان بودند که خدمات این همراهان را هم دیدید، وزیر امور خارجه، امام جمعه محترم تبریز، حتی آن سردار عزیزی که همراه رئیس جمهور بود، همه اینها خیلی منطق نابی داشتند. خدا ان‌شاالله همه این عزیزان را به درجات عالیه بهشتی برساند و ما هم سر سفره این عزیزان بنشینیم و همین عرض ادب‌هایی که به اینها می‌کنیم احساس کنیم به خدا نزدیک‌تر می‌شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط