پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
استقبال اهالی قلم شیراز از گشوده شدن درهای کتابخانه شهید دستغیب

فارس_ جمعی از اهالی قلم شیراز از قدیمی‌ترین کتابخانه شهر که پس از سال‌ها تعطیلی بخاطر مرمت و نوسازی به تازگی بازگشایی شده، بازید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز جمعی از اهالی قلم به دعوت نهاد کتابخانه های عمومی فارس از کتابخانه شهید دستغیب بازدید کردند و با ظرفیت های جدید این میراث ارزشمند فرهنگی آشنا شدند.

در این نشست صمیمانه نویسندگان پیشنهادات خود را در حوزهٔ ترویج کتاب و ارتباط منسجم اهالی کتاب با کتابخانه های عمومی با مدیر کل نهاد در میان گذاشتند. فعال شدن قرائت خانه های سطح شهر به شکل تمام وقت برای خانم ها و آقایان در تمام روزهای هفته، نه به شکل محدود و شیفتی استفاده از ظرفیت فرهنگسراها و مساجد برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، تشکیل حلقه های کتابخوانی و انجمن های ادبی در کتابخانه ها و فرهنگسراها، تبلیغ کتاب های نویسندگان شهر و استان و دعوت از آنها جهت معرفی خود و آثارشان و برگزاری جلسات رونمایی و نقد کتاب در کتابخانه ها، خرید کتاب نونویسندگان بومی و تجهیز منابع کتابخانه های عمومی، شناسایی و استفاده از نیروهای فعال فرهنگی و ادبی ساکن در محلات جهت انجمن ها و فعالیت ها، تشکیل گروه های مجازی جهت معرفی کتاب و عضوگیری از خانم های خانه دار و معلولین و سالمندان علاقمند به کتابخوانی و ارسال کتاب ها به درب منازل با طرح پیک کتاب، الگوگیری از تجربه گروه های جهادی فعال برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستاها و محله های دور از شهر و استفاده از ظرفیت این گروه ها از جمله این پیشنهادات بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این نشست ضمن معرفی ظرفیت‌های کتابخانه شهید دستغیب پس از مرمت و نوسازی خطاب به اهالی قلم شیراز گفت: از برگزاری جلسات معرفی و رونمایی و نقد و بررسی کتاب و نشست‌های تخصصی اهالی قلم در کتابخانه ها استقبال می‌کنیم و فلسفه این نشست دعوت شما برای حضور در کتابخانه هاست.

محمد حسین فیروزی در ادامه از ظرفیت کتابخانه سیار و استقبال کتاب دوستان روستا و عشایر از آن خبر داد و گفت: علاوه برآن طرح سفیران کتاب از جمله خدمات فراکتابخانه ای ماست که به فعالان حوزه کتاب در روستاها تا سقف ۲۵ کتاب امانت داده می‌شود تا در روستای خود امانت بدهند. از همکاری با گروه های جهادی در این زمینه استقبال می‌کنیم.

پس از این تور جذاب نویسندگان شیراز به عضویت کتابخانه دستغیب درآمدند.

فیروزی در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرنگار ایبنا در خصوص تاریخچه این کتابخانه یادآور شد: در دهه بیست که بنای این کتابخانه گذاشته می‌شود یک جمع ۱۲ نفری از مردم و مؤثرین شیراز و مسئولین فرهنگی انجمن کتابخانه فارس را تشکیل می‌دهند و با کمک مستمر مردم بنای این کتابخانه ساخته می‌شود. غیر از فارس استان‌های جنوبی کشور هم از این کتابخانه استفاده می‌کردند. تاریخ شفاهی مفصلی از زمان ساخت و افتتاح و بهره برداری واهدای کتاب توسط مردم وجود دارد و این نشان می‌دهد مردم این دیار از گذشته علاقمند و دوستدار کتب بودند.

وی تصریح کرد: این کتابخانه میراث فرهنگی ارزشمند این دیار است و جا دارد مردم بیش از پیش یا آن ارتباط بگیرند. طراح این کتابخانه اندره فرانسوی هست که حافظیه را هم طراحی کرده است.

این مدیر فرهنگی یادآور شد: سال ۹۶ نهاد کتابخانه ها تصمیم به بازسازی این کتابخانه می‌گیرد و مطالعات آن دو سال طول می‌کشد و نهایتاً از مرداد ۹۸ کار وارد مرحله عملیاتی می‌شوند. این پروژه تا ابتدای سال ۱۴۰۲ حدود سی درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از ابتدای ۱۴۰۲ با تلاش مجدانه که طی ۱۴ ماه صورت گرفت عقب ماندگی پروژه را جبران کردیم که به پایان برسد. به رغم همه مشکلات مالی و فنی ۱۴ ماه کار جهادی و مستمر و مفصل انجام شد و بالاخره اردیبهشت امسال باحضور مسئولین ملی و استانی درهای کتابخانه مجدداً به روی مردم باز شد. وی در خصوص بخش های مختلف این کتابخانه نیز توضیح داد: کتابخانه های عمومی در چندسال گذشته تنوع خدمات شان نسبت به دهه های قبل متفاوت شده است. در پروژه کتابخانه دستغیب هم چهار سالن مطالعه داریم مختص خانمها، آقایان، عمومی و پژوهشگران با ظرفیت حدود سیصد نفر. علاوه برآن سالن جلسات برای کتابخانه ایجاد شده و همچنین اتاق ها و کلاس آموزشی طراحی شده است.

بخش نشریات قدیمی که از بخش های خاص این کتابخانه است و از انتهای دوره قاجار تاکنون نشریات مهمی اینجا نگهداری می‌شود.

بخش کودک و بخش بازی و بخش جستجوی منابع غیر مکتوب هم از جمله بخشهای دیگری است که به مجموعه اضافه شده است و آماده بهره برداری علاقمندان به حوزه کتاب و کتابخوانی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها