دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
عید قربان بزرگ‌ترین و شادترین عید در میان قوم ترکمن است

گلستان- رستم جرجانی، فعال فرهنگی و اهل‌قلم ترکمن‌صحرا با تبریک عید سعید قربان، گفت: عید قربان، روز ثبوت و اثبات عشق و تسلیم بوده و این عید بزرگ‌ترین و شادترین عید در میان قوم ترکمن است.

رستم جرجانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، گفت: عید قربان، از اعیاد مهم اسلامی و یادآور اخلاص و بندگی حضرت ابراهیم (ع) در برابر پروردگار خویش است و مسلمانانی که برای حج به زیارت‌خانه خدا می‌روند، طبق شروطی وظیفه‌دارند در منا قربانی کنند.

وی افزود: عید قربان، بیانگر نهایت عشق و ایمان مخلوق به خالق است و حضرت ابراهیم (ع) به‌عنوان مخلوق خداوند مهربان با فداکاری و گذشت از بهترین دارایی‌های زندگی خویش نشان داد که انسان شایسته اشرف مخلوقات بودن است.

جرجانی ادامه داد: عید قربان، روز ثبوت و اثبات عشق و تسلیم است. روزی که انسان در برابر معشوق، هیچ بودن همه‌چیز را می‌پذیرد و خود و همه‌چیز را فدای او می‌کند و «تعبد» را که نتیجه عرفان، شهود و دیدن یار است، به معرض دید می‌گذارد.

رستم جرجانی گفت: عید قربان یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمان بوده و در میان ترکمن‌ها باکیفیت و آداب خاصی برگزار می‌شود، اما آنچه که در بین تمامی اقوام مشترک است، قربانی کردن در صبح روز دهم ذی‌الحجه و شرکت در نماز عید قربان است.

«قربان بایرامی» و «قربان لق»

وی افزود: ترکمن‌ها دو اصطلاح «قربان بایرامی» و «قربان لق» را برای عید قربان به کار می‌برند که «قربان بایرامی» از هشتم ذی‌الحجه تا ۱۲ ذی‌الحجه و «قربان لق» نیز از ۱۰ ذی‌الحجه تا ۱۲ ذی‌الحجه ادامه دارد.

جرجانی ادامه داد: تمام فلسفه عید قربان را می‌توان در دو واژه «تسلیم و رضا» خلاصه کرد. هدف این است که انسان در برابر اوامر خداوند تسلیم و بندگی داشته باشد و نسبت به عواقب آن نیز خشنود و راضی باشد. به‌بیان‌دیگر رسیدن به مقام رضا مستلزم قدم گذاشتن بر خواسته‌های خود و گذشتن از خواسته‌های ناتمام و سرکش نفس اماره است.

وی گفت: ترکمن‌ها عید قربان را در کنار اعیاد دیگر بزرگ‌ترین عید خود می‌دانند و از چندین روز جلوتر خود را برای این عید آماده می‌کنند.

رستم جرجانی افزود: در ایام عید قربان، همه آنچه دارند با اخلاص کامل در سفره می‌گذارند و در هر خانه‌ای بوی خوش چکدرمه با گوشت قربانی فضا را عطرآگین می‌کند.

وی ادامه داد: نظافت و خانه‌تکانی، خرید پوشاک و همچنین انواع شیرینی، آجیل و میوه برای سفره عید از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که خانواده‌های ترکمن را در آستانه فرارسیدن عید قربان به خود مشغول می‌کند.

همچنین زنان ترکمن شیرینی‌های خانگی «قوقن»، «بشمه» و «چاپاتی» می‌پزند و آن را در میان همسایگان و آشنایان تقسیم می‌کنند.

جرجانی ادامه داد: قربانی کردن در عید یکی از سنت‌های پسندیده ترکمن‌ها است و در روز عید قربان برای کسانی که استطاعت مالی دارند واجب است و گاهی چند خانواده با هم شریک می‌شوند و به ازای هفت عدد گوسفند یک رأس گاو و یا یک نفر شتر قربانی می‌کنند.

وی در بخش پایانی سخنانش ضمن تبریک مجدد عید سعید قربان، گفت: ترکمن‎ها بر اساس آموزه‎های دین مبین اسلام در این روز آدابی را به‌جای می‌آورند که یکی از آن‌ها هدیه دادن به نیازمندان است.

به گزارش ایبنا، رستم جرجانی، مدیرمسئول نشریه اقتصاد گلستان و عضو هیئت‌مدیره موسسه اصحاب رسانه استان گلستان است. او تا به امروز بیش از ۵۰ عنوان کتاب را صفحه‌آرایی و طراحی کرده و کتابی با عنوان «نای با دای» مجموعه مقالات در رسای مختومقلی شاعر و عارف نامدار ترکمن از وی بازار نشر شده است. همچنین رستم جرجانی کتاب‌های آیاز (زندگانی و هجرت شیخ عبدالقادر آخوند داغستانی و همراهان از گلیداغ تا عراق) و برکت قرآن (زندگینامه استاد فقید آنه محمد قاری ایشان) را در دست انتشار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها