دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
دفتر سوم قشم شناسی منتشر شد

هرمزگان - به همت انتشارات «پَر سرخ»، کتاب«پِشترون» دفتر سوم قشم شناسی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، کتاب «پِشترون» سومین اثر پژوهشی عبدالرضا دشتی زاده درباره قشم شناسی با تمرکز بر میراث فرهنگ و گردشگری جزیره قشم در قالب مقالات مجزا در یک مجموعه وارد بازار کتاب شد.

دفتر سوم قشم شناسی (میراث فرهنگی- گردشگری) نتیجه سال‌ها مصاحبه با پیرانِ جزیره، به معرفی برخی دست بافت‌های فراموش شده مانند: ماشو بافی (عبای از یاد رفته جزیره در روستاهای خالدین و کنار سیاه)، دَفرَه بافی (دست بافتی از دریانوردان قدیمی در روستای گوران)، جالَک (بافی دست بافی مربوط به شترداری روستای بنگالی)، زینت بافی و برخی پیشه‌های بومی نظیر عسل چینی به میراث غذایی، متمرکز شده است. یکی از بخش‌های اصلی تمامی مقالات در این اثر، ارائه راهکارهای باززنده‌سازی این هنرهای فراموش شده و پیشه‌های بومی در توسعه گردشگری جزیره جهانی قشم است.

نام کتاب واژه «پِشترون» یا «پیشترون» به معنی گذشته‌ها، سال‌های دور و دیرینه از گویش محلی جزیره قشم استخراج شده است. عکس پُرتره بزرگمرد سالخورده ای با لباس‌های بومی روی جلد سفید کتاب نقش بسته است تا دانش و تجربه این دریانورد باتجربه بومی را نمایش دهد.

محقق و مولف این مجموعه پس از پیش‌گفتار، مروری بر دانش‌های بومی جزیره دارد و سپس به مفهوم جزیره، وسعت جغرافیایی آن، تنوع آثار تاریخی و تنوع فرهنگی قشم، عکس برخی از دریانوردان قدیمی جزیره را با استناد به منابع و مآخذ فراوان نوشته است.

این کتاب مجموعه‌ای از عناصر و اجزای تشکیل دهنده پراکنده و خفته در دل بزرگان این جزیره از آواها، نواها گرفته تا حافظه‌ها و قصه‌ها مکتب هنری بدیع جنوب را در خود نهفته دارد. همچنین این اثر، گامی برای ثبت تاریخ فرهنگی جزیره و توسعه قشم شناسی مبتنی به حافظه تاریخی و دانش بومی با محوریت سنت‌های بومی، فرهنگ بومی قشم است.

دفتر سوم قشم شناسی با عنوان «پِشترون»، تبدیل تاریخ شفاهی جزیره با تکنیک‌های ادبی و روش شناختی با زبانی شیوا است.

نویسنده کتاب «پِشترون»، هدف خود از مکتوب کردن روایات مردم جزیره را ضمن آشنایی گردشگران با جنبه‌های مختلف میراث فرهنگی ناملموس جزیره، قدردانی از میهمان نوازی و مهرورزی آنان بیان کرده و مردم جزیره را خردمند، صبور و خلاق دانست و معتقد است این مصادیق در تمامی جنبه‌های زندگی آنان قابل مشاهده است.

به گزارش ایبنا، کتاب «پِشترون» جلد سوم قشم شناسی، میراث فرهنگی و گردشگری؛ به قلم عبدالرضا دشتی زاده با ویراستاری ایرج اعتمادی، در ۱۲۰ صفحه مصور، با شمارگان یک هزار نسخه در قطع رُقعی، جلد شومیز و کاغذ بالک به همت انتشارات «پَر سُرخ» برای نخستین بار سال ۱۴۰۲ چاپ و منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها