به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در خانه داستان چوک به نقد و بررسی کتاب «گوی بلور» به قلم زویا قلیپور پرداخته شد.
در این جلسه که با حضور جمعی از اعضای ثابت خانه داستان چوک و مهمانان و مدیریت موسسه و نویسندهٔ کتاب برگزار شد به بررسی شیوههای نوین و جذاب برای خلق آثار ادبی پرداخته شد و همچنین نویسنده اطلاعاتی در مورد شیوهٔ نگارشی بحر طویل به حضار ارائه و ابراز امیداوری کرد با پژوهش و تلاش بیشتر در این زمینه بتوانیم با خلاقیت و بهرهگیری از درونمایه قوی و پرداختن به مسائل و مصائب زیستن و روشهای تابآوری، گامی کاربردی برای ارتقای سطح تفکر و فرهنگ جامعه برداریم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: ایجاد جاذبه در متون ادبی با بهرهگیری از روشهای مختلفی است که یکی از آنها قصه و شعر با ایجاد فضایی با طراوت و هنری است. همچنین برای آثار ادبی که با ساختار نوستالژی و خاطرات کودکی اکثر افراد هماهنگی دارد میتوان با استفاده از تاثیرگزاری در ناخودآگاه جمعی موجب ارتقای سطح دانش و ظرفیت روانی افراد جامعه شد و همچنین لذت مطالعه را جانی دوباره بخشید.
در ادامه کتاب «گوی بلور» توسط حضار نقد و بررسی شد و منتقدان به تصویرسازیهای قوی، بیان دردهای آشنا و همهگیر و ارائهٔ راه حل نویسنده با شخصیت پردازی قوی و ایجاد حس همذات پنداری اشاره کردند.
یکی از منتقدان بیان کرد: چیزی که من را به این کتاب جذب کرد فضای فانتزی قصه بود زیرا سالها دلتنگ قصه بودم اما نه قصههای کودکانه در این کتاب ترکیب قصه با درونمایهای فلسفی، روانشناسانه در بستر جامعه و مواجهه با مسائل اجتماعی برایم جالب بود و من را به فکر کردن در مورد خودم و جایگاهم در جهان و زندگی واداشت. با توجه به اینکه در چند داستان از این کتاب به سیر تکاملی انسان در جهت تقویت تابآ وری و رویارویی با مسائل و مصائب مختلف پرداخته شده شاهد ترکیبی از تضادهای کاملاً هماهنگ هستیم که همانند ینگ و یانگ ذهن مخاطب را درگیر کرده و در نهایت به بینش نسبتاً متعادل و کاملی از ماهیت وجودی خودش میرساند.
یکی از انتقادهایی که از این کتاب شد سنگین بودن مفاهیم و برخی کلمات آن بود و منتقد مطرح کرد کتاب مناسب کودکان نیست.
در پاسخ نویسنده بیان کرد: این کتاب قصههایی است برای بچههای چهلساله و به هیچ عنوان برای کودکان نوشته نشده بلکه از فضای فانتزی قصه و سبک نوشتاری بحر طویل فقط در جهت به کاربردن شیوههای ادبی متفاوت و مناسب بهره برده و قصدش خلق اثری برای کودکان نبوده و اشاره کرد درمقدمه و پیشگفتار هم به نکته کاملاً اشاره شده.
در ادامه سوری رحیمی، مدیر خانه داستان چوک به بررسی درونمایه تمام قصهها به صورت مختصر پرداخت و به نقش معنایی نمادها و شخصیتها اشاره کرد و با ایجاد الگوی معنایی، ارتباط بین ترتیب و چینش قصهها را بیان کرد.
وی همچین با اشاره به مفاهیم و انتخاب موضوعات به اهمیت پرداختن به مفاهیم بنیادین در آثار ادبی اشاره کرد و هدف از برگزاری این نوع جلسات ادبی را خوانش بهتر آثار ادبی، معرفی آثار جدید و ارتباط با نویسنده دانست که فرصت خوبی برای پرسش و پاسخ و آنالیز و بررسی آثار ادبی از زوایای مختلف ایجاد میکند.
نظرات