جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
جای خالی «کنگره ادبی مهدویت» در سمنان/ اُفت جشنواره‌های شعر بعد از کرونا

سمنان- برخی شاعران استان سمنان بر این باورند که سمنان نسبت به استان‌های دیگر برای برگزاری جشنواره‌ها منفعل است و در حوزه مهدویت جشنواره‌ای برگزار نمی‌شود.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): سمنان از استعدادهای خوبی در زمینه نظم و نثر برخودار است اما تعداد کنگره‌ها و جشنواره‌هایی که برگزار می‌کند کم است و اگر جشنواره‌ای هم برگزار شود، کیفیت خوبی ندارند.

مطالبه اهالی شعر و ادب این است که اداره‌هایی نظیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان جشنواره‌های زیادی را برگزار کند. یکی از کنگره و جشنواره‌هایی که در استان‌های دیگر اجرا می شود و استان سمنان آن را برگزار نمی کند، جشنواره شعر مهدویت است.

با میترا سادات دهقانی، شاعر سمنانی درباره رویدادهای شعر به خصوص شعر آئینی و مهدویت گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

- تاکنون چه کنگره و جشنواره‌هایی در استان سمنان برای گسترش شعر آیینی به‌خصوص شعر مهدویت برگزار شده است؟

استان سمنان، پیش از کرونا، برای برگزاری کنگره و جشنواره فعال‌تر بود اما نسبت به استان‌های دیگر در خصوص جشنواره‌ها منفعل بود. اما با این وجود، پیش از کرونا، ما شاهد جشنواره‌های بیشتر بودیم.

برای نمونه؛ من به یاد دارم که در شهرستان مهدیشهر جشنواره غدیر و شعر انتظار، در شهرستان‌های میامی و گرمسار دوره‌های شعر آیینی و در شهرستان سمنان شب‌های شعر هنگام مناسبت‌های مذهبی برگزار می‌شد و مهدویت و انتظار هم از موضوعات این جشنواره‌ها بود.

کرونا سبب شد مسئولان منفعل شوند و بعداز کرونا نیز تعداد جشنواره‌ها با کاهش روبه‌رو شد و رویدادهایی هم که برگزار می‌شوند از کیفیت خوبی برخوردار نیستند.

با توجه به اینکه ما در استان مذهبی زندگی می‌کنیم من به یاد ندارم که کنگره یا جشنواره‌ای جداگانه در خصوص مهدویت برگزار شود و در جشنواره‌های مذهبی که با موضوع عاشورا و غدیر برگزار می‌شود به مهدویت در قالب موضوع فرعی آن هم در زمان کرونا پرداخته می‌شد.

- برگزاری چنین کنگره و جشنواره‌هایی چه میزان می‌تواند بر کیفیت شعر آیینی به‌خصوص شعر مهدویت اثر بگذارد؟

برگزاری چنین جشنواره‌هایی اگر بر کیفیت شعر اثر گذارد بر کمیت آثار هم تاثیر می‌گذارد. شاعران آیینی با جشنواره ترغیب می‌شوند تا در خصوص موضوع‌های مهدویت و انتظار قلم بزنند. تجربه ثابت کرده وقتی کمیت آثار افزایش پیدا کند به‌صورت غیر مستقیم کیفیت شعر نیز بهبود می‌یابد.

شاعری که در حوزه انتظار ۱۰ شعر بنویسد از آن ۱۰ شعر، دو شعر خوب یافت می‌شود اما اگر شاعری در موضوع انتظار چیزی ننویسد یا حتی در حوزه دیگر سالی یک الی دوبار شعر بسراید کیفیت شعر وی نیز افت می‌کند در نتیجه کیفیت تابع کمیت است و برگزاری این جشنواره‌ها شاعران را ترغیب می‌کند تا کمیت آثار خود را بالا ببرند.

- به نظر شما چه عواملی در ترویج و شکل‌گیری شعر مهدویت در استان سمنان نقش دارد؟

عوامل متعدی وجود دارد؛ مسئولان می‌توانند بودجه را در اختیار شاعران قرار دهند تا از آن‌ها حمایت کنند. افراد مسئول جشنواره‌هایی همراه با کارگاه برگزار کنند و استادهای این کارگاه از پایتخت یا شهرهای مهم دعوت شوند تا به هنرآموزها آموزش دهند.

آموزش و پرورش در این زمینه خیلی می‌تواند کمک کند و دانش‌آموزان با استعداد شاعری را به اداره‌هایی مثل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یا حوزه هنری معرفی کنند تا افراد از همان سن کم قلم زدن را شروع کنند اما اصلی‌ترین عامل برنامه و بودجه است که باید به آن توجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها