جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴
یادداشت‌های بی‌تاریخ هدایت‌الله بهبودی تا حقایق تاریخی آیت‌الله طالقانی از رژیم پهلوی

هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست اخباری مرتبط با کتاب منتشر شد که می‌توان به «خاطرات 17 شهریور از زبان رخ‌صفت»، «وضعیت یهودیان در سرزمین‌های اسلامی»، «ناگفته‌هایی از شهید رئیسی»، «شیوه خاص تاریخ‌نگاری، باستانی‌پاریزی»، ««‌یادداشت‌های بی‌تاریخ‌» هدایت‌الله بهبودی »، «حقایق تاریخی آیت‌الله طالقانی از رژیم پهلوی» و «بستری شدن محمود حکیمی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان» اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست اخباری مرتبط با کتاب و اهالی کتاب منتشر شد که می‌توان به «خاطرات ۱۷ شهریور از زبان رخ‌صفت»، «وضعیت یهودیان در سرزمین‌های اسلامی»، «ناگفته‌هایی از شهید رئیسی»، «انسانیت: تاریخ اخلاقی سده بیستم»، «شیوه خاص تاریخ‌نگاری، باستانی‌پاریزی»، ««‌یادداشت‌های بی‌تاریخ‌» هدایت‌الله بهبودی»، «حقایق تاریخی آیت‌الله طالقانی از رژیم پهلوی» و «بستری شدن محمود حکیمی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان» اشاره کرد. در این گزارش مهم‌ترین خبرهای این هفته را مرور می‌کنیم.

حاج سید اصغر رخ‌صفت در خاطراتش از واقعه ۱۷ شهریور چه می‌گوید؟

۱۷ شهریور ۱۳۵۷ که در تاریخ انقلاب از آن با عنوان جمعه سیاه نام می‌برند روزی است که مردم بی‌دفاع مورد حمله بی‌رحمانه عامل رژیم قرار گرفتند و شمار زیادی از مردم به شهادت رسیدند. حاج سید اصغر رخ صفت از جوانان فعالان انقلابی یکی از حاضران آن روز بود که در کتاب خاطراتش با نام «وکیل تا پای اعدام» به شرح این واقعه پرداخته است.

وضعیت یهودیان در سرزمین‌های اسلامی چگونه بوده است؟

کتاب «یهودیان در جهان اسلام» تالیف برنارد لوئیس با ترجمه سیده فاطمه زارع حسینی از سوی انتشارات کرگدن به بازار کتاب آمد.

ناگفته‌هایی از شهید رئیسی در دوران ریاست‌جمهوری

کتاب «پایان ماموریت» زندگینامه داستانی رئیس جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی است. این کتاب با تکیه بر عناصر واقعی، داستان زندگی و فعالیت‌های این شخصیت برجسته را با زبانی داستانی و جذاب به تصویر می‌کشد و همچنین به فعالیت‌های کمتر شناخته شده وی در دوران ریاست‌جمهوری می‌پردازد.

ارائه تصویری توأمان ترسناک و جذاب از تاریخ

کتاب «انسانیت: تاریخ اخلاقی سده بیستم» تصویری توأمان ترسناک و جذاب از تاریخ ارائه می‌کند. جاناتان گلاور در این اثر نمونه‌هایی همچون جنگ سنگرها در جنگ جهانی اول، کشتارهای دوران استالین در شوروی، خصومت‌های قبیله‌ای و نسل‌کشی در رواندا را نشان می‌دهد.

ضرورت دیپلماسی فرهنگی با هدف کاهش پدیده ایران هراسی و جذب گردشگران

وزیر میراث‌فرهنگی کشور در نشست هم‌اندیشی مجمع تشکل‌های ملی و استانی گردشگری کشور گفت: ضرورت دیپلماسی فرهنگی و حقوقی با هدف کاهش پدیده زشت ایران هراسی و جذب و جلب گردشگران از سراسر دنیاست.

کتابخانه‌های روسیه و انگلیس؛ منبعی غنی از کتاب‌های دوران قاجار

علی بوذری نویسنده کتاب «نخستینه چاپ‌های ایران» گفت: کتاب نخستینه چاپ‌های ایران مربوط به اولین کتاب‌های چاپ سربی در ایران است که جمع‌آوری آن حدوداً ۱۵ سال به طول انجامید.

شیوه خاص تاریخ‌نگاری، باستانی‌پاریزی را از هم‌نسلانش متمایز می‌کند

سیدسعید میرمحمدصادق، پژوهشگر تاریخ گفت: استاد باستانی پاریزی شیوه خاصی در نگارش کتاب‌های تاریخی دارد که به نوعی او را از هم نسلانش و نسل بعد از او متمایز می‌کند. او یک الگوی بی‌نظیر و مهمی است که به منابع سنت شفاهی و مکتوب اهمیت داده است.

خاندان نفیسی حفظ‌الصحه را پایه گذاشتند

سیدحجت‌الحق حسینی، استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با تشریح عقبۀ خاندان نفیسی گفت: پدربزرگ حبیب نفیسی، علی‌اکبرخان ناظم‌الاطبا مجلس حفظ‌الصحه را پایه گذاشت و فرهنگ نفیسی (فرنودسار) را نوشت که دهخدا بسیار به آن ارجاع داده است.

«‌یادداشت‌های بی‌تاریخ‌» هدایت‌الله بهبودی به زودی منتشر می‌شود

کتاب «‌یادداشت‌های بی‌تاریخ‌» مقالات برآمده از تجربه خرد و کلان هدایت الله بهبودی در سه دهه کار تاریخ‌پژوهی است که از سوی انتشارات سوره مهر به زودی منتشر می‌شود.

حقایق تاریخی که آیت‌الله طالقانی از رژیم پهلوی افشا کرد

بخشی از خاطرات خودنوشت مرحوم آیت‌الله طالقانی پاسخی است به همه کسانی که امروزه با همکاری انواع و اقسام دستگاه‌های تبلیغی می‌کوشند رژیم شاه را از جنایاتی که انجام داده است، مبرا سازند. ولی در حقیقت بازنشر اینگونه حقایق تاریخی افشاگر ماهیت وابسته حکومت شاه و مشی سرکوبگر آن است.

فضای علمی روزگار ابوریحان، معلول سیاست‌های آزادانه حکومت سامانیان و آل بویه است

حمید رضا دالوند، استاد تاریخ و زبان‌های باستانی فضای علمی باز دوران ابوریحان را معلول سیاست‌های باز و آزادانه دوران حکومت سامانیان و آل بویه در شرق و غرب ایران دانست.

هدف اصلی جشنواره ارتقای سطح سواد میراثی جامعه است

علیرضا تابش، دبیر سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی گفت: هدف اصلی این جشنواره ارتقای سطح سواد میراث فرهنگی با ساخت و معرفی داشته‌ها و ارائه یک روایت متفاوت از زیست‌فرهنگی، ارزش‌های دینی و ملی ایرانیان به زبان هنر و رسانه است.

«رساله در عروض» و «منهاج العروض» از نظر تاریخ عروض فارسی اهمیت بسیاری دارند

«رساله در عروض» و «منهاج العروض» کهن‌ترین رسائل مستقل در فن عروض فارسی هستند. هر دو رساله بر اساس شیوه یوسف عروضی بنیانگذار عروض فارسی نوشته شده‌اند. چون این شیوه عروض‌نویسی به مرور منسوخ شد، گزارش این رساله‌ها از نظر تاریخ عروض فارسی بسیار اهمیت دارد. همچنین این رساله‌ها کمک شایانی به روشن شدن سیر انتقال و تأثیرگذاری شیوه یوسف عروضی تا نیمه قرن هشتم هجری می‌کند.

ایران یکی از بزرگترین زادگاه‌های کار جمعی و تعاون است

رئیس‌جمهور کشورمان در بخشی از جشنواره تعاونی‌های برتر کشور از مرتضی فرهادی استاد تمام حوزه مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی تجلیل کرد.

محمود حکیمی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شد

فاطمه رضایی، همسر محمود حکیمی گفت: محمود حکیمی، نویسنده پیشکسوت تاریخ اسلام و تاریخ معاصر ایران، به دلیل عفونت ریه در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است.

اندیشه‌های ایرانی، جهان را درنوردیده است

سیروس نصراله‌زاده، رئیس پژوهشکده زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: معمولاً پژوهشگران غربی، ایران یا جهان ایران را حذف می‌کنند یا کم‌اهمیت جلوه می‌دهند که یهودیان در جایی زندگی می‌کردند و ارتباطی با ایران نداشتند، درحالی‌که آنها شهروندان ایران در دوره اشکانی و ساسانی بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها