یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
کتاب «تمدن در قرآن» منتشر شد

کتاب «تمدن در قرآن»، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین رمضان محمدی و راضیه تبریزی‌زاده در ۴۵۲ صفحه، به همت انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تمدن در قرآن»، نوشتۀ حجت‌الاسلام رمضان محمدی و راضیه تبریزی‌زاده در ۴۵۲ صفحه، به همت انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

کتاب «تمدن در قرآن»، در دسته کتب تاریخ اسلام و با مشارکت مرکز پژوهش تمدن اسلامی و دین‌پژوهی پیامبر اعظم (ص) در تابستان ۱۴۰۳ به چاپ رسیده است.

در چکیده این کتاب آمده است: تمدن قرآنی، تمدنی است که مفهوم، ویژگی‌ها و تمام آموزه‌ها و مؤلفه‌های آن براساس قرآن کریم شکل می‌گیرد. نقش تابنده و رهبری قرآن در صورت‌بندی تمدن اسلامی، معیاری برای پالایش دستاوردهای تمدنی پیشین و الگویی برای تمدن‌های پسین است. قرآن کریم بنیان‌گذار فرهنگ و تمدن اسلامی است و نظام ویژه‌ای را برای تمدن‌سازی ارائه می‌کند که مهم‌ترین مؤلفه‌های این تمدن عبارت‌اند از: توحیدگرایی، غایت‌گرایی و معادباوری، ایمان ژرف به مبدأ و معاد، خردورزی و حقیقت‌گرایی، قانون‌گرایی، عدالت‌محوری، امنیت همگانی، رفاه عمومی، انسان‌گرایی متعالی و باور به ارزش و کرامت والای انسان، عدالت و مساوات.

هر عنصر تمدنی که در قرآن از آن یاد شده، رنگ‌وبوی معنوی دارد. در نگاه قرآن، آغاز سراشیبی و شکست و فروپاشی تمدن‌ها با انحطاط اخلاقی صورت می‌گیرد. این نوشتار افزون بر معرفی ویژگی‌ها و مؤلفه‌های تمدن در قرآن تلاش دارد که از اسلوب‌های قرآن کریم برای طرح مباحث تمدنی بهره گیرد.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به نشانی https://shop.rihu.ac.ir مراجعه و کتاب را به صورت آنلاین تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها