سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
ناسیونالیسم شاهنشاهی و مراسم هزاره فردوسی در دوره پهلوی اول

کتاب «شاهنامه‌ای برای شاه: ناسیونالیسم شاهنشاهی و مراسم هزاره فردوسی در دوره پهلوی اول» به قلم علی‌محمد طرفداری به همت پژوهشکده تاریخ معاصر منتشر شد. این کتاب نخستین پژوهش مستقل و جامع درباره مراسم هزاره فردوسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نخستین پژوهش مستقل و جامع درباره چرایی و چگونگی برپایی مراسم هزاره فردوسی در مهرماه ۱۳۱۳ در دوره حکومت پهلوی اول با عنوان «شاهنامه‌ای برای شاه: ناسیونالیسم شاهنشاهی و مراسم هزاره فردوسی در دوره پهلوی اول» به قلم علی‌محمد طرفداری به همت پژوهشکده تاریخ معاصر روانه بازار نشر شد.

این کتاب پس از مقدمه به شاهنامه فردوسی و منورالفکران ملی‌گرای ایران در اواخر عهد قاجار، بازیابی مزار فردوسی و برپایی آرامگاه وی، احداث آرامگاه فردوسی در توس،

برپایی مراسم هزاره و کنگره فردوسی، هزاره فردوسی و توسعه شاهنامه‌پژوهی، هزاره فردوسی؛ ظهور شاعر ملی با روایت‌های ملی‌گرایانه از شاهنامه می‌پردازد. پایان‌بخش کتاب نیز سخن پایانی، کتابنامه، ضمائم، گزیده اسناد و تصاویر و نام‌های اشخاص است.

برپایی مراسم جشن و کنگره هزاره فردوسی و بزرگداشت هزارمین سال تولد حکیم ابوالقاسم فردوسی، سراینده شاهنامه، در مهر ۱۳۱۳، از نمودهای اصلی جریان ناسیونالیسم شاهنشاهی دوره پهلوی اول به‌شمار می‌آید. این مراسم با حضور شخص رضاشاه و مهم‌ترین رجال سیاسی و فرهنگی این حکومت همراه با احداث و افتتاح آرامگاه فردوسی در شهر توس اجرا شد و فصل نوینی را در بازنمایی زندگی و زمانه فردوسی و مطالعات شاهنامه‌شناسی در سطح ملی و بین‌المللی و با هدف تقویت ایدئولوژی ناسیونالیسم شاهنشاهی رقم زد.

کتاب «شاهنامه‌ای برای شاه: ناسیونالیسم شاهنشاهی و مراسم هزاره فردوسی در دوره پهلوی اول» به قلم علی‌محمد طرفداری، بر مبنای رجوع به منابع و اسناد دست اول این دوره ضمن ارائه تاریخی نسبتاً کامل از این رخداد بزرگ فرهنگی ایران در آن ایام و نیز ارزیابی روایت‌های مربوط به این مراسم، چرایی و چگونگی برگزاری این مراسم و پیامدها و تأثیر آن مطالعات شاهنامه‌پژوهی و تبیین نسبت آن با ملی‌گرایی شاهنشاهی حاکم بر فضای سیاسی و فرهنگی عهد پهلوی اول را بررسی می‌کند.

انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر کتاب «شاهنامه‌ای برای شاه: ناسیونالیسم شاهنشاهی و مراسم هزاره فردوسی در دوره پهلوی اول» به قلم علی‌محمد طرفداری را در قطع رقعی برای نخستین بار در سال ۱۴۰۳ در پانصد نسخه و ۳۱۴ صفحه به چاپ رسانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها