جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۹
کتاب‌های «سروش عالم غیب» و «ملکه» رونمایی شد

فارس- مراسم رونمایی و جشن امضای اثری دیگر از آثار و تألیفات شهرام بهمنی، نویسنده و شاعر معاصر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، مراسم رونمایی از این آثار که در حوزه حافظ پژوهی و سروده‌های شخصی این فعال ادبی و فرهنگی است با اجرای اشرف کمانی دبیر انجمن ادبی بانوی غزل پنجشنبه شب در سرای سخن مدیریت مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور (شیراز) برگزار شد.

در این رویداد فاخر فرهنگی و جشن رونمایی از کتابهای استاد بهمنی جمعی از مدیران استان از جمله دکتر منوچهری مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و تعدادی از اهالی هنر، شاعران و فرهنگوران، اساتید ادبی و علاقمندان و دوستداران به ساحت ارجمند جناب خواجه اهل راز حافظ شیرازی حضور داشتند.

سوسن جباری، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز بعنوان سخنران اول مراسم درباره حافظ پرچمدار صلح و دوستی، همدلی و همزبانی در گفتمان جهانی و جهان نگری صلح مدارانه حافظ پرداخته و از بُعد روانشناسی سخن گفت.

در ادامه اشرف کمانی مطالب دیگری از مقدمه کتاب در خصوص نام هایی که حافظ در دیوان به خود منتسب کرده پرداخته و تعداد ی از این نامها را شرح داد.

این شاعر و پژوهنده ادبی که دفاتر شعر و تعدادی از آثار و تالیفات خود را منتشر کرده خاطرنشان کرد: محمد حسین بحرالعلومی، مدرس دانشگاه و پیشکسوت تعلیم و تربیت به مبحث عشق و غم عشق در دیوان حافظ پرداخته و ازدیدگاه رواشناسی به پدیده غم در دیوان این شاعر نامدار ایران و جهان پرداخته و با شرح مبسوط و علمی موضوع را واکاوی و شرح داد.

در ادامه این مراسم مؤلف کتاب سروش عالم غیب در خصوص کتاب تألیفی خود دقایقی را با مدعوین سخن گفت.

بهمنی تألیف کتاب حاضر را حاصل ۱۵ سال کار شبانه روزی و مستمر دانسته و اظهار داشت: در تألیف این کتاب از ۱۷۷ عنوان منبع تخصصی در حوزه ادبیات و کتابهای عرفانی بهره بردم.

بهمنی از وجه تسمیه اثر و چرایی نامگذاری کتاب بر اساس سه بیت دیوان اشعار لسان الغیب اشاره کرده و سپس خلاصه وار به شرح سرفصلها و مطالب مهم بر اساس دیدگاه جدید در حوزه حافظ پژوهی پرداخته و خواستگاه غم در دیوان را در بازآفرینی داستان آفرینش آدم شرح داد.

وی همچنین درخصوص صلح و دوستی، همدلی و همزبانی، اختلاف ضبط واژگان کلیدی در شاه بیتهای حافظ در نسخه اقدم (تصحیح خود استاد)،شیوه استدلالی و تبیینی حافظ در غزلیات، حافظ و قرآن، حافظ و…توضیحاتی ارائه داد.

بهمنی با خواندن غزلی از کتاب شعر ملکه، از سروده های خود با عنوان «پاییز ارم» ضمن تشکر از دبیر انجمن ادبی بانوی غزل و سخنرانان مراسم و مدیریت اسناد و کتابخانه ملی، خانواده و دوستداران، علاقه مندان و حضار سخنان خود را با این بیت زیبا به پایان رساند: شکر خدا که هر چه طلب کردم از خدا بر منتهای همت خود کامران شدم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها