دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
کتاب «اولین‌های اراک» رونمایی شد

مرکزی–جلد دوم کتاب «اولین‌های اراک» تالیف یوسف نیک فام و عبدالرضا چراغی همزمان با هفته فرهنگی اراک در فرهنگسرای شهر رونمایی و به بازار کتاب عرضه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، جلد دوم «اولین‌های اراک» تالیف یوسف نیک فام و عبدالرضا چراغی در ۱۷۶ صفحه و شمارگان ۱۲۰ نسخه به قطع رقعی رونمایی شد.

این کتاب که توسط انتشارات اروانه به زیور طبع آراسته شده، در رده‌بندی فهرست در ۵۴ موضوع با عنوان «اولین‌های اراک مجلد دوم» تدوین و با قیمت ۱۷۰ تومان روانه بازار کتاب شد تا در دسترس علاقمندان به حوزه کتاب و کتابخوانی قرار گیرد.

در بخشی از نوشته پشت جلد آمده است: «دومین کتاب از مجموعه اولین‌های اراک پیشاوری شما خواننده ارجمند است. همان‌گونه که در مجلد نخست نیز در پیش گفتار اشاره داشتیم این مجموعه با رویکرد پژوهش محور به رویدادهای نخستین در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شهر اراک نظر دارد.

در مجلد اول ۴۹ اولین گرد آوری و منتشر شد و در این مجلد نیز ۵۰ اولین دیگر به چاپ رسیده است.

همچنین پژوهش در این زمینه ادامه دارد و پژوهشگران امید به انتشار مجلدهای بد دارند.»

برخی از اولین‌ها به شرح زیر در کتاب آمده است:

اولین داستان تاریخی:

«گم شده؛ پیدا شده» گزارشی کوتاه از برهه‌ای از تاریخ اراک است که در یک زمان و فضای خاص اتفاق افتاده و به صورت داستان رویت شده است.

سید فضل الله پروین فرزند «آقا اسدالله» و معروف به «سید آقا» یکی از اولین نویسندگان و مترجمان اراکی است که در داستان «گمشده پیدا شده» شرحی از شرایط حاکم بر اجتماع را چه از نظر خارجیان و چه از نظر رفتار افراد جامعه به نمایش گذاشته است...

داستان دارای گره‌ها و فراز و فرودهای خوبی است و خواننده را با خود همراه می‌کند.

اولین انجمن همکاری خانه و مدرسه:

برای اولین بار جلسه اعلام تشکیل انجمن همکاری خانه و مدرسه در تاریخ ۲۷ بهمن سال ۱۳۳۴ خورشیدی با حضور «گویا» رئیس اداره فرهنگ اراک در دبستان دولتی خیام برگزار شد...

اولین اتحادیه فرهنگیان:

کتاب «اولین‌های اراک» رونمایی شد

اولین اتحادیه فرهنگیان اراک به نوعی اولین انجمن صنفی فرهنگیان اراک است که در بهمن ۱۳۲۴ خورشیدی تاسیس می‌شود.

اولین ویراستار کتب تخصصی:

محمدرضا زرینخی‌زاده، سوم دی ماه ۱۳۲۹ خورشیدی در اراک دانش آموخته رشته فلسفه غرب از دانشگاه تبریز است. او اولین ویراستار کتب دوره رزیدنتی و تخصص طیور در دامپزشکی در اراک است.

اشراف او بر ادبیات فارسی سبب شد تا گروهی از دامپزشکان متخصص دانشگاه تهران از وی بخواهند تا ترجمه‌هایشان از برخی منابع دامپزشکی خارجی را ویراستاری کند.

اولین کتاب درباره تاریخ انقلاب اسلامی در اراک:

اولین کتاب درباره تاریخ انقلاب اسلامی در اراک با عنوان «تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در اراک» به کوشش یوسف نیک فام در سال ۱۳۹۲ خورشیدی به شمارگان ۱۰۰۰ در ۲۹۱ صفحه در قطع رقعی در انتشار اندیشه صادق قم به سفارش حوزه هنری استان مرکزی منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها