شنبه ۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۵
قدیانی: برخی ناشران و نویسندگان بی‌اخلاقی می‌کنند

نشست خبری چهارمین جشنواره کتاب برتر صبح امروز(شنبه ۹ آبان) برگزار شد. قدیانی رییس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان در اين نشست گفت كه برخی ناشران و نویسندگان بی‌اخلاقی می‌کنند و گاه یک نویسنده یک متن را به چند ناشر داده است. \

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این نشست دو ساعته معصومه انصاریان، دبیر جشنواره،نادر قدیانی، رییس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، شهرام اقبال‌زاده، رییس هیات داوران جشنواره و محسن یگانه مدیر اجرایی انجمن و عضو هیات داوران دیدگاه‌های خود را درباره چهارمین جشنواره کتاب برتر عنوان کردند.

در ابتدای نشست انصاریان با بیان اینکه این نخستین بار است که جشنواره کتاب برتر به صورت سراسری و ملی برگزار می‌شود گفت:انجمن فرهنگی ناشران پیش از این تجربه سه دوره برگزاری جشنواره کتاب برتر را به صورت داخلی(اعضای عضو انجمن) داشت؛ اما ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ فراخوان نخستین دوره جشنواره کتاب برتر به صورت سراسری از طریق رسانه‌های آنلاین منتشر شد. این فراخوان همچنین به تمام ناشران فعال در حوزه کودک و نوجوان ارسال و از آنها خواسته شد تا ۲۷ شهریور کتاب‌های سال ۸۷ خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی ادامه داد: تمام تلاش جشنواره بر این بود که تمام کتاب‌های کودک و نوجوان سال گذشته مورد بررسی قرار گیرد؛ از این رو تا 7 مهر ماه نیز هر کتابی که به دبیرخانه ارسال شد مورد بررسی قرار گرفت.

انصاریان با تاکید بر اینکه داوری جشنواره کتاب برتر تفاوت‌هایی با دیگر جشنواره‌ها داشت افزود: کار غربال‌گری حدود سه هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان منتشر شده در سال ۱۳۸۷ در چند مرحله انجام شد. نخستین مرحله با استفاده از بانک اطلاعاتی خانه کتاب آغاز شد و در مرحله مقدماتی حدود ۱۰ درصد از  ۳ هزار عنوان کتاب منتشر شده در سال ۸۷ به مرحله بعدی داوری یافت.

انصاریان تصریح کرد: بررسی تخصصی کتاب در گروه‌های ویژه از یک‌سو و نیز بررسی گروهی هیات داوران نکته ویژه داوری کتاب برتر بود. ناشر محور بودن یکی دیگر از نکات مهم داوری آثار کتاب برتر بود که همچون دوره‌های گذشته رعایت شد.

دبیر چهارمین جشنواره کتاب برتر با بیان اینکه این جشنواره تا حدود زیادی در مرحله سراسری و ملی شدن پاسخ خود را از ناشران دریافت کرد اظهار داشت: در مجموع ۱۲۳ ناشر در جشنواره کتاب برتر حضور یافتند که ۸۸ ناشر خصوصی، ۸ ناشر دولتی و ۲۳ ناشر عضو انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان بودند. حضور این تعداد ناشر را می‌توان پاسخی مثبت به سراسری شدن کتاب برتر دانست.

وی همچنین گفت که در مرحله نهایی داوری ۵ داور از بخش‌های متن ادبی و مدیریت نشر حضور داشتند و از مجموع امتیاز ۱۰۰ به کتاب‌ها نمره دادند.

انصاریات همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره معیارهایی انتخاب داوران چهارمین دوره کتاب برتر سوال کرد گفت: ما باید اطمینان پیدا می‌کردیم که داوران کتاب برتر وقت می‌گذارند و تمام کتاب‌ها را به دقت مطالعه می‌کنند. از طرفی اشراف داوران به حوزه داوری و صاحب اثر بودن دیگر ملاک‌های ما برای انتخاب داوران بود. نکته دیگری که در انتخاب داوران برای ما بسیار حائز اهمیت بود اهل تعامل و گفت وگو بودن داوران بود؛ چراکه برخی از کارشناسان به زبان عامیانه حوصله گفت وگو و تبادل نظر را ندارند و بر عقیده خود پافشاری می‌کنند.

در ادامه این نشست نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی و رییس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان با ارایه گزارشی از روند شکل‌گیری این انجمن در سال‌های پایانی دهه 60 گفت: به جرات می‌توان گفت پیش از انقلاب هیچگونه فعالیت تخصصی در حوزه نشر کودک و نوجوان انجام نمی‌شد و شاید کانون و چند مرکز دیگر به صورت مقطعی فعالیت‌هایی در حوزه نشر کودک و نوجوان انجام می‌دادند و به‌نوعی شکل‌گیری هسته انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان گامی مثبت برای سامان‌دهی نشر این حوزه بود.

وی تصریح کرد: اکنون که در ابتدای سومین دهه از فعالیت انجمن هستیم باید بگویم هیات‌های مدیره مختلف در طول ۲۰ سال گذشته فعالیت‌های مهمی چون برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کتاب کودک و نوجوان، راه‌اندازی اتوبوس‌های کتاب، برگزاری هزار نمایشگاه در هزار مدرسه، برگزاری جشنواره کودک و صنعت و برگزاری جشنواره کتاب‌برتر را انجام داده‌اند.

وی همچنین با اشاره به کمک‌های مالی معاونت فرهنگی ارشاد به برگزاری جشنواره کتاب برتر گفت: ارشاد با وجود کمک مالی به جشنواره هیچگونه دخالتی در امور جشنواره و داوری‌ها نداشت و تنها به دریافت گزارشی از شورای نظارت جشنواره اکتفا کرد.

قدیانی در بخش‌هایی از صحبت‌هایش با انتقاد از برخی بی‌اخلاقی‌ها در حوزه نشر کودک و نوجوان گفت: بررسی حدود سه هزار کتاب کودک و نوجوان در جشنواره کتاب برتر نشان داد برخی از نویسندگان و ناشران اخلاق نشر را رعایت نمی‌کنند. گاه مشاهده شد که یک نویسنده یک متن را به چند ناشر داده و ناشران نیز گاه بدون داشتن هیات بررسی عنوان کرده‌اند که کتاب ابتدا بررسی و سپس منتشر شده است. از طرفی کپی‌برداری‌هایی که از کتاب‌های مختلف انجام می‌شود گاه ناشران را آزار می‌دهد.

وی تاکید کرد: اینگونه بی‌اخلاقی‌ها در دراز مدت به بدنه نشر کودک و نوجوان ضربه خواهد زد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها