یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۵
مهمترين مساله هر جامعه‌اي، شناخت فتنه است

نويسنده كتاب «موج در موج» با اشاره به اين كه مهمترين مساله در هر جامعه‌، شناخت فتنه و ويژگي‌هاي آن است، عنوان كرد: بدون اين شناخت، امكان هيچ نوع راه‌حل و گريز از فتنه وجود ندارد.\

حجت‌الاسلام دكتر محمدجواد ابوالقاسمي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، تصريح كرد: در جامعه‌شناسي متداول امروز، واژه‌اي به نام فتنه يا مشابه آن كه ويژه فرهنگ قرآني و اهل بيت‌(ع) است، ديده نمي‌شود.

وي با اشاره به اين كه مفاهيم و اصطلاحات امروز نمايانگر برخي از ابعاد فتنه‌اند، يادآور شد: براي نمونه، گسست فرهنگي، تاريخي و ايدئولوژي، فردگرايي افراطي، كاهش روح تعاون، كاهش انسجام اجتماعي و اختلاف ميان كارگزاران در سطوح نظري و برنامه‌ريزي و اجرايي برخي، از اين اصطلاحات را تشكيل مي‌دهند.

دكتر ابوالقاسمي با اشاره به اين كه كتاب «موج در موج» با موضوع فتنه، ويژگي‌ها، ابعاد، عوامل پيدايش، پيامدها و راه‌هاي گريز از آن به نگارش درآمده است، اظهار داشت: براي كلمه فتنه، معاني و مفاهيم گوناگوني بيان شده است كه هر يك از اين معاني در جاي خودشان استفاده مي‌شوند.

وي توضيح داد: امتحان و آزمايش، گمراهي و گناه، انحراف از حق، كفر شرك و اختلاف ميان مردم، برخي از تعابيري‌اند كه در معنا و مفهوم فتنه ذكر شده‌اند.

نويسنده كتاب «موج در موج» منظور از فتنه در اين كتاب را در دو معنا تعبير كرد و گفت: يكي، انحراف از حق به معناي جابه‌جايي در مقام و جايگاه امامت با خلافت پس از رسول اكرم(ص) كه يك رخداد تاريخي است و ديگري اختلاف و تفرقه ميان مردم كه مانند امواج دريا، موج در موج و يكي پس از ديگري محيط اجتماعي را در مي‌نوردند.

وي افزود: اين اختلاف مي‌تواند نزاع‌هاي بي‌حاصل گروهي، جناحي، طايفه‌اي و سياسي را كه گاهي رنگ ديني و مذهبي نيز پيدا مي‌كنند، دامن بزنند. در كلام اميرالمومنين(ع) نيز از فتنه بيشتر همين دو مفهوم مورد نظر بوده است.

وي با اشاره به اين كه فكر تدوين اين اثر به اوايل پيروزي انقلاب اسلامي باز مي‌گردد، تصريح كرد: آن هنگام كه فتنه‌هاي گوناگون پي در پي جوانه انقلاب را نشانه گرفته بودند، به فكر تاليف اين كتاب افتادم، اما عملا متن اصلي كتاب حدود سال 1375 آماده شد كه به دلايلي در نشر آن تاخير صورت گرفت. امسال نيز اين اثر به چاپ دوم رسيده و كماكان در جامعه كاربرد دارد.

دكتر ابوالقاسمي در ادامه افزود: با مشاهده و تجربياتي كه از آن زمان تاكنون از فراز و فرودهاي حوادث انقلاب اسلامي حاصل شد، دريافتم كه مراجعه به كلام امام علي‌(ع) در باب فتنه مي‌تواند منطق نظري فتنه‌هاي گذشته، حال و آينده را روشن كند.

وي با تاكيد بر اين كه اكنون با گذشت بيش از سي سال از پيروزي انقلاب اسلامي، فتنه‌ها كماكان باقي‌اند، اظهار داشت:‌ اين انديشه‌ها نيز به دليل استواري و ثبات كلام معصوم(ع) هنوز تازگي خودشان را حفظ كرده‌اند و مي‌توانند به مثابه چراغي فروزان، فراروي آيندگان باشد.

ابوالقاسمي در پايان با اشاره به اين كه اين اثر در پنج فصل تهيه شده است، تصريح كرد: فصل نخست كتاب درباره معنا و مفهوم فتنه، فصل دوم درباره ويژگي‌ها، نحوه ظهور، نوع رفتار و نحوه برخورد با فتنه، فصل سوم درباره نمادها و پيامدهاي فرهنگي، اجتماعي فتنه، فصل چهارم مربوط به عوامل پيدايش و شناسايي فتنه و فصل پنجم درباره گريز از فتنه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها