دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۷
نمايشگاه چاپ از ركود و ايستايي صنعت جلوگيري مي‌كند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در آيين گشايش هفدهمين نمايشگاه بين‌‌المللي چاپ و بسته‌بندي تهران با اشاره به اثرات برگزاري نمايشگاه چاپ در كشور گفت: دنياي امروز، دنياي رقابت و تحولات فناوري‌هاي نوين است و برپايي نمايشگاه‌ چاپ، گام مثبتي براي جلوگيري از ركود و ايستايي در اين صنعت است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، دكتر سيد محمد حسيني، صبح امروز (دوشنبه) در جمع اهالي صنعت چاپ درمحل دايمي نمايشگاه‌هاي تهران با بيان اين مطلب اظهار داشت: برپايي نمايشگاه، فرصتي است تا صنعتگران كشور با آخرين دستاوردها و فناوري‌هاي روز صنعت چاپ آشنا شوند و در حوزه تحولات جديد گام مثبتي بردارند.

وي ادامه داد: در دولت دهم، تاكيد دولت در بخشي‌نگري كاهش يافته و ارتباط سازنده و مفيد وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها با ساير وزارتخانه‌ها و نهادها در جريان است. در اين ميان اگر بعضي صنايع فرابخشي عمل كنند، نمي‌توانند به تنهايي ادامه دهند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين كه ايجاد هماهنگي كار دشواري نيست، افزود: صنعت چاپ تنها به انتشار كتاب و مطبوعات منحصر نيست و در برخي صنايع مانند بسته‌بندي نيز نقش مهم و محوري دارد.

دكتر حسيني تصريح كرد: با نگاهي به سند چشم‌انداز كشور و اهداف ايران در كسب رتبه نخست فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي در منطقه، بايد گفت كه بخشي از توسعه مرهون صنعت چاپ و بسته‌بندي است.

وي با اشاره به لزوم حضور افراد تحصيل‌كرده در صنعت چاپ، يادآور شد: معتقدم آموزش عالي بايد بيش از پيش براي راه‌اندازي و ايجاد دانشگاه‌ها و رشته‌هاي تخصصي چاپ و بسته‌بندي اهتمام داشته باشد تا شاهد توسعه و گستردگي اين صنعت در بخش‌هاي مختلف باشيم.
 
دكتر حسيني خاطرنشان كرد: روش‌هاي سنتي و تجربي مانند «شاگرد و استادي» ديگر كاربرد چنداني ندارند و نمي‌توان تنها به اين نوع آموزش بسنده كرد، زيرا روزانه در جهان تحولات و فناوري‌هاي بسياري رخ ‌مي‌دهد.

وي همچنين به مبحث چاپ و نشر ديجيتال و جايگاه آن در جهان اشاره و عنوان كرد: در شرايط كنوني كه بحث تحريم ايران مطرح است، بايد تلاش كنيم تا وابستگي‌ها به غرب كاهش پيدا كنند، بنابراين نيازمند كار بيشتر و جدي‌تر مراكز تحقيقاتي در عرصه‌هاي مختلف چاپ هستيم.

دكتر حسيني همچنين به مبحث تمركززدايي در دولت اشاره كرد و اظهار داشت: درباره حل مسايل و مشكلات چاپي بايد مشكلات تمام كشور را مدنظر داشته باشيم. اكنون چرخه چاپ در استان‌‌ها ناقص است و اغلب سفارش‌هاي چاپي به تهران مي‌آيند.

هفدهمين نمايشگاه چاپ و بسته بندي‌تهران تا 25 شهريور ماه از ساعت 9 تا 19 در محل دايمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط