یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۷
كتاب‌هاي درسي دهه 20 در كتابخانه مجلس

مدير فراهم‌آوري كتابخانه‌ مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه روز گذشته اين مركز حدود 100 جلد از كتاب‌هاي قديمي يكي از دبيران بازنشسته را از كتابخانه شخصي وي خريداري كرد، گفت: اين مجموعه به دليل تعدادي از كتاب‌هاي درسي دوره دبيرستان سال‌هاي 1314، 1315 و 1320 و برخي آثار حوزه تاريخ آموزش و پرورش ارزشمند است._

علي‌اكبر زارع‌بيدكي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) در اين باره گفت: در مجموعه شخصي «محمد مستقيم» بيش از هزار جلد كتاب وجود داشت كه بر اساس اولويت‌هاي كتابخانه مجلس حدود 100 جلد از كتاب‌هاي درسي قديمي كه اغلب متعلق به دهه 20 بودند را  همراه نسخه‌هايي از آثار مرتبط با تاريخ آموزش و پرورش خريداري كرديم.

وي با اشاره به اهداف اين مركز به ويژه پس از برگزاري همايش ميراث مكتوب مشترك ايران و افغانستان، گفت: با توجه به تصميمات رييس كتابخانه مجلس، قرار است بخش «افغانستان‌شناسي» را فعال كنيم. بر اين اساس به تازگي حدود 4000 جلد كتاب از آثار تاريخي، فرهنگي و علمي افغانستان را كه مرتبط با ايران‌اند، اعم از كتاب‌هاي كهن و تازه‌هاي نشر اين كشور را خريداري كرده‌ايم كه نخستين محموله آن ارسال شده است. قرار است تا هفته آتي تمامي اين مجموعه به دست ما برسد.

زارع‌بيدكي با اشاره به اين كه از سوي كتابخانه مجلس بودجه‌اي حدود 50 ميليون تومان براي راه‌اندازي و تجهيز اين بخش تخصيص يافته است، تصريح كرد: در اين مجموعه تعدادي از آثار كهن كشور افغانستان جاي دارند كه از آن ميان مي‌توان به آثار چاپ سنگي و سربي سال‌هاي 1318 و 1319 و كتاب‌هايي مانند «علم مالي و قوانين مالي در افغانستان»، «تجارت رايج مسكوكات در افغانستان» و مجموعه‌اي از ديوان‌ اشعار، شاهنامه چاپ كابل، ديوان بيدل دهلوي و ... اشاره كرد.

قرار است اين آثار به سرعت فهرست‌نويسي و براي ارايه در بخش افغانستان‌شناسي كتابخانه مجلس مهيا شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط