شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۰
ملاصدرا گرايش نوميناليستي دارد؟

مدرس و نويسنده حوزه فلسفه در كتاب «نوميناليسم و فلسفه صدرايي» ادعا مي‌كند كه ملاصدرا به تفكر نوميناليستي گرايش دارد و معتقد است كه امري نظير انسانيت جزو اعتباريات ذهن است.

سيدعلي علم‌الهدي، عضو هيات علمي دانشگاه پيام نور و نويسنده اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: اين كتاب در ابتدا مطرح مي‌كند كه فلسفه صدرا با توجه به اين كه در حوزه وجودشناسي، يك تفكر اصالت وجودي به شمار مي‌آيد، بنابراين بايد در معرفت‌شناسي نيز يك تفكر ذات‌گرا باشد.

وي افزود: كتاب اين فرضيه را ثابت مي‌كند كه فلسفه ملاصدرا با وجود غيرذات‌گرا بودن، به تفكر نوميناليستي و اسم‌گرايي گرايش دارد.

علم‌الهدي اين گرايش ملاصدرا را مشابه نوميناليست‌ها دانست و گفت: نوميناليست‌هايي نظير راسل و فرگه معتقدند در پديده‌هاي پيرامون‌مان چيزي به نام ذات و ماهيت وجود ندارد كه ميان چند پديده جزيي مشترك باشد.

وي افزود: براي مثال بر اساس اين تفكر، انسانيت يك امر قراردادي و جزو اعتباريات ذهن است و واقعيت ندارد، در حالي كه فلاسفه كلاسيك نظير فيلسوفان مسلمان معتقدند كه كليات در ضمن جزييات تحقق خارجي دارند.

به گفته اين نويسنده، نوميناليست‌ها معتقدند كه اين امور هم به طور مستقل و هم در ضمن جزييات وجود خارجي ندارند. وي در اين كتاب ثابت مي‌كند كه از نظر ملاصدرا كليات در عالم طبيعي موجود نيستند، بلكه يك اعتبار ذهني به شمار مي‌آيند. اين تفكر او در فلسفه سياسي، اخلاق و ساير مباحث او تاثير به‌سزايي دارد.

وي يادآور شد: فلسفه ملاصدرا از اين ديدگاه متفاوت مي‌شود، به همين دليل انتشار اين كتاب ممكن است عكس‌العمل‌هايي را در پي داشته باشد.

كتاب «نوميناليسم و فلسفه صدرايي» در چند روز آينده از سوي انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط